Pengaruh Model Pembelajaran Probing-Prompting terhadap Kemampuan Tata Bahasa 的 (De),得 (De),地 (De) Mahasiswa Pendidikan Bahasa Mandarin Angkatan 2018 Universitas Negeri Malang
DOI:
https://doi.org/10.17977/um064v1i122021p1734-1746Keywords:
Probing-Prompting, Mandarin language, Particle Grammar 的 (de), 得 (de), 地 (de)Abstract
Abstract: This article is the result of research on the effect of the Probing-Prompting learning model on grammar abilities 的 (de),得 (de),地 (de) of student in Mandarin language education 2018 at Universitas Negeri Malang. The aims of this study to determine whether the Probing-Prompting learning model influenced students' grammatical abilities in 的(de),得(de),地(de) and to determine student responses to the Probing-Prompting learning model. The data in the study were collected through pretest-posttest and questionnaire sheets with a total of respondents is 22 students who were conducted to be online and analyzed using experimental research methods which are included in quantitative research. The results showed that the Probing-Prompting learning model had a positive effect on grammar ability of 的 (de),得 (de),地 (de) and could help students become more active in the learning process and be able to understand and relate student knowledge so they could improve student learning outcomes on Mandarin language education in Universitas Negeri Malang. Student responses to the Probing-Prompting learning model generally very positive, indicated by an average percentage of 92.23.
Keywords: Probing-Prompting; Mandarin language; particle grammar 的 (de),得 (de), 地 (de)
Abstrak: Artikel ini merupakan hasil penelitian tentang pengaruh model pembelajaran Probing-Prompting terhadap kemampuan tata bahasa的(de),得(de),地(de) mahasiswa Pendidikan Bahasa Mandarin Angkatan 2018 Universitas Negeri Malang. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui ada atau tidaknya pengaruh model pembelajaran Probing-Prompting terhadap kemampuan tata bahasa kata bantu的(de),得(de),地(de) mahasiswa dan mengetahui respon mahasiswa terhadap model pembelajaran Probing-Prompting . Data dalam penelitian dikumpulkan melalui pretest-posttest dan lembar angket dengan jumlah responden sebanyak 22 mahasiswa yang dilakukan secara daring dan dianalisis menggunakan metode penelitian eksperimen yang termasuk dalam penelitian kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran Probing-Prompting berpengaruh positif terhadap kemampuan tata bahasa kata bantu的 (de),得(de),地(de) dan dapat membantu mahasiswa menjadi lebih aktif dalam proses pembelajaran serta dapat memahami dan mengaitkan pengetahuan mahasiswa sehingga dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa pendidikan bahasa Mandarin Universitas Negeri Malang. Respon mahasiswa pada model pembelajaran Probing-Prompting secara umum sangat positif, ditunjukkan dengan rata-rata presentase sebesar 92.23.
Kata kunci: Probing-Prompting; bahasa Mandarin; tata bahasa kata bantu 的(de),得(de),地(de)
References
An, L. (2013). General error analysis and teaching mode reform in Chinese grammar teaching-with students majored in Chinese language of Yili Normal University as an example. Proceedings of the 2013 International Conference on Applied Social Science Research (ICASSR-2013). doi: https://doi.org/10.2991/icassr.2013.18
Ardiyani, D. K. (2015). Metode dalam pembelajaran yang humanis: Belajar alami dan amalkan. Malang: Penerbit AMQ. Retrieved from http://jerman.sastra.um.ac.id/en/metode-dalam-pembelajaran-bahasa-asing-yang-humanis-belajar-alami-dan-amalkan/
Hamdani. (2011). Strategi belajar mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Jannah, U. (2018). Penerapan pembelajaran Probing-Prompting untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritris peserta didik pada pembelajaran sejarah kelas XI di MA Tarbiatut Tholabah Lamongan (Unpublished undergraduate thesis, Universitas Negeri Malang).
Lembang, Y. C., Ardiyani, D. K., & Muyassaroh, L. U. (2020). Efektivitas model pembelajaran Information Gap Activity Normalism (IG-AN) terhadap keterampilan berbicara peserta didik kelas X SMA. JoLLA, 1(3) 356–368. doi: https://doi.org/10.17977/um064v1i32021p356-368
Liana, S. (2017). Kesalahan penggunaan kata bantu struktural “De(的)” mahasiswa STBA PA Medan (Sekolah Tinggi Bahasa Asing Persahabatan Internasional Asia, Medan). Retrieved from https://stbapia.ac.id/wp-content/uploads/2017/01/Contoh-Jurnal-Sherly-Liana-NEW.pdf
Mutmaiminah, S., Ali, M., & Napitupulu, N. D. (2014). Penerapan teknik pembelajaran Probing-Prompting untuk meningkatkan hasil belajar Fisika pada siswa kelas VIIIA SMP Negeri I Banawa Tengah. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online, 2(1), 38–43. Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/EPFT/article/view/2767
Sofia, I. (2019). Pengembangan media permainan monopoli kartu untuk melatih tata bahasa Mandarin siswa kelas XI SMA Negeri 1 Batu (Unpublished undergraduate thesis, Universitas Negeri Malang).
Suherman, E. (2008). Model belajar dan pembelajaran berorientasi kompetensi siswa. Educare, 5(2), 1–31. Retrieved from http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/educare/article/view/62
Suyatno. (2009). Menjelajah pembelajaran inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka.
Thein, C. M. S. (2019). A comparative study of Chinese structural particles “的, 地 and 得” with their corresponding Myanmar expressions. Mandalay University of Foreign Languages Research Journal 2019, 10(1), 9–21. Retrieved from https://www.mufl.edu.mm/images/pdf/Research2019/2019ChoMarSoeThein9-21.pdf
Usadani, G. B. (2017). Kesalahan penggunaan kata bersinonim 合 dan 适合 oleh mahasiswa Pendidikan Bahasa Mandarin 2016 (Unpublished undergraduate thesis, Universitas Negeri Malang).
Utami, D. (2016). Penerapan model pembelajaran probing prompting dalam pembelajaran mengabstraksi teks negosiasi pada siswa kelas SMA/MA. Riksa Bahasa: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 2(2), 151–158. Retrieved from https://ejournal.upi.edu/index.php/rbsps /article/view/8978
Yang, D. (2017). About Division and Mergence of “De(的)” “De(地)” and “De(得).” Retrieved from http://en.cnki.com.cn/article_en/cjfd total-hwhw201703005.htm
左翠玲. Z. C. (2008). 试析“ 的、地、得”在文章中的使用. http://cbkx.whu.edu.cn/jwk3/cbkx/cn/abstract/abstract182.html
时明芝 S. M. (2012). “的、地、得” 的用法, 山东财经大学 学报. Retrieved from https://journal.sdufe.edu.cn/info/1008/1063.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Chika Septya Qhomariah, Primardiana Hermilia Wijayati, Karina Fefi Laksana Sakti
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.