MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR KELOMPOK DENGAN MEDIA WORD WALL MATA PELAJARAN INFORMATIKA KELAS X

Authors

  • Manik Hidayat Universitas Negeri Malang
  • Syaad Patmanthara Universitas Negeri Malang

Keywords:

Active Motivation, Group Learning, Word Wall Media

Abstract

Abstract: This study aims to explore the effectiveness of the Word Wall media in enhancing
group learning motivation in the subject of Computer Science at the high school
level, specifically for tenth-grade students. The Word Wall method is implemented
as a collaborative approach that combines interaction between tea chers and
students with the use of key word visualizations. The study involved X tenth-grade
students as the sample. The research method employed was classroom action
research, utilizing observation, questionnaires, and interviews as data collection
instruments. The results of the study indicate a significant increase in group learning
motivation following the implementation of the Word Wall media. Students
demonstrated more active participation in the learning process, enhancing their
understanding of the material, and developing collaborative skills. These findings
suggest that the Word Wall media has the potential to significantly enhance student
learning motivation in the context of group learning in the Computer Science
subject. Practical implications and recommendations for further research are
discussed in the abstract

References

Makmun, Abin Syamsudin .(2003) Psikologi Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Arsyad, Azhar. (2018). Media Pembelajaran, Depok , : PT. RAJAGRAFINDO PERSADA

Daryanto. (2013). Media Pembelajarannya sangat penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran, Yogyakarta: Gava Media

Khairunisa, Y. (2021). Pemanfaatan Fitur Gamifikasi Daring Maze Chase–Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Digital Mata

Kuliah Statistika Dan Probabilitas. Mediasi, 2(1), 41–47. https://doi.org/10.46961/mediasi.v2i1.254

Cahyati, R., Darmawati, G., & Yuspita, Y. E. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS GAME PADA MATA

PELAJARAN INFORMATIKA MENGGUNAKAN WORDWALL DI KELAS X SMA NEGERI 1 BUKITTINGGI DEVELOPMENT

OF GAME-BASED LEARNINGMEDIA IN THE SUBJECT OF INFORMATICS USING WORDWALL IN CLASS X OF SMA NEGERI

BUKITTIN. Jurnal Ilmu Komputer Revolusioner, 8(1).

Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Dalam Pembelajaran Matematika

Terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140.

Minarta, S. M., & Pamungkas, H. P. (2022). Efektivitas media wordwall untuk meningkatkan hasil belajar ekonomi siswa man

lamongan. OIKOS: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 6(2), 189-199.

Gandasari, P., & Pramudiani, P. (2021). EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN Pengaruh Aplika si Wordwall terhadap

Motivasi Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3689–3696.

https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1079

Dini, J. P. A. U. (2022). Media Video Games Wordwall dan Lembar Kerja untuk Kemampuan Membilang dan Motivasi

Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6523-6536.

Tanthowi, I., Mahsup, M., Utami, L. W., Salsabilah, N., Iqamah, N., Awalia, P. T. A., & Malikah, S. (2023). Efektivitas Penggunaan

Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Justek: Jurnal Sains dan Teknologi, 6(4), 563-571.

Octavia .A (2020) Motivasi Belajar Dalam Perkembangan Remaja, Yogyakarta: CV Budi Utama

Sari, R. N., Nazmi, R., & Zulfa, Z. (2021). Pengaruh game word wall terhadap hasil belajar sejarah kelas x mipa sma 2 lubuk

basung. Puteri Hijau: Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 76-83.

Downloads

Published

13-06-2024

How to Cite

Hidayat, M. ., & Patmanthara, . S. . (2024). MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR KELOMPOK DENGAN MEDIA WORD WALL MATA PELAJARAN INFORMATIKA KELAS X. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(8), 12. Retrieved from http://journal3.um.ac.id/index.php/fip/article/view/5631

Issue

Section

Articles