PELATIHAN PENGGUNAAN APLIKASI CANVA PADA GURU SDN 1 BANJAREJO MALANG SEBAGAI UPAYA MENCIPTAKAN MEDIA PEMBELAJARAN YANG KREATIF
DOI:
https://doi.org/10.17977/um065.v4.i8.2024.11Keywords:
Canva, Instructional Media, CreativityAbstract
Abstract: Students will more easily remember and understand the lessons delivered by the
teacher when they use interesting learning media such as broadcasts or displays
produced from learning media. Canva is a graphic design tool that facilitates the
creation of various artistic content online. Canva training materials as an innovation
in creating creative learning media were chosen by researchers as a step to realizing
quality education that is in line with this technological era. So the aim of this training
is as an effort to create creative and innovative learning media with the help of the
Canva application for teachers at SDN 1 Banjarejo Malang. The method used is
through lectures, simulations and demonstrations in the form of counseling and
training. The training was carried out by providing material to all participants as well
as demonstrations regarding the creation of teaching modules, Power Points,
animated videos, brochures, PPDB pamphlets and so on. Based on the results of the
Canva training that has been carried out, it can be concluded that the training
regarding the use of the Canva application has had a significant impact on the
understanding and creativity of teachers
References
Irsan, I., Pertiwi, A., & Fina, R. (2021). Pelatihan pembuatan media pembelajaran inovatif menggunakan canva. Jurnal Adidas,
(6), 1412–1417.
Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan media pembelajaran menarik menggunakan canva untuk
optimalisasi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275–281.
Partasiwi, N., Safitri, D., & Syaadah, R. S. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Canva untuk Guru -Guru
Sekolah Menengah Pertama di Kota Bekasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 2(2), 152–156.
Pratiwi, R., Amilia, W., Luthfiani, L., & Masnur, A. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran dengan Canva Bagi Guru
SMAN 1 X Koto Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 25831–25838.
Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis proses pembelajaran dalam jaringan (daring) masa pandemi covid19 pada guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–870.
Mustikawati, Y., Syarifah, E., & Wuryani, W. (2020). Peran guru dalam membentuk karakter siswa melalui pembelajaran
kesantunan berbahasa di media sosial. Abdimas Siliwangi, 3(2), 361–370.
Rusdiana, R. Y., Putri, W. K., & Sari, V. K. (2021). Pelatihan pembuatan media pembelajaran menggunakan canva bagi guru
SMPN 1 Tegalampel Bondowoso. Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3), 209–213.
Setiawan, B. A., & Jatmiko Wati, T. E. (2021). Pelatihan pengembangan bahan ajar handout berbasis aplikasi canva bagi guru
di SMA Baitul Arqom. Abdi Indonesia, 1(1), 1–8.
Suharyanto, E., Tristianto, C., & Persada, G. N. (2022). Cara Desain Poster Promosi Dari Aplikasi “Canva” Pada Smp Pgri 1
Ciputat. Jurnal Abdimas Indonesia, 2(2), 171–177.
Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 4(8), 2024
Sunardi, D., Sahputra, E., & Hidayah, A. K. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia untuk
meningkatkan kualitas pembelajaran bagi guru SMA MUHAMMADIYAH 4 KOTA BENGKULU. JPMTT (Jurnal Pengabdian
Masyarakat Teknologi Terbarukan), 1(1), 29–34.
Tangsi, T., Satriadi, S., & Muhaemin, M. (2016). Pembuatan Materi Pembelajaran dengan Aplikasi Canva Bagi Guru SDN PaoPao Kab Gowa. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 1129–1134.
Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232.
https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939
Efendy, M., & Rini, A. P. (2021). HUBUNGAN ANTARA PERSEPSI SISWA TENTANG KREATIVITAS GURU DALAM MENGAJAR
DENGAN MINAT BELAJAR SISWA. In Jurnal Psikologi Konseling (Vol. 18, Issue 1)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.