Pengenalan Huruf Arab Berbasis Analogi Benda melalui Media ABATA bagi Anak Tunagrahita
DOI:
https://doi.org/10.17977/um064v1i52021p644-654Keywords:
huruf Arab, media bergambar, analogi, tunagrahitaAbstract
Abstract: Intellectually disabled children have difficulty understanding abstract things such as Arabic letters. An appropriate learning media that can help them learn is significantly needed. In addition, some Intellectually disabled children can only pronounce Arabic letters but do not know the shape of the Arabic letters. In this context, ABATA media associates and equates Arabic letters with surrounding objects in their form and pronunciation so that intellectually disabled children can know the form and pronunciation of Arabic letters. This research aims to describe the ABATA media and its effectiveness. This research uses narrative review by gathering data from various sources, analyzing and designing the media. ABATA media is designed based on visual media and adopts the analogy method by equating the form of objects with Arabic letters, and the pronunciation of Arabic letters is the same as the initial syllable of objects. Based on the search for various literature sources conducted by the researchers, ABATA media is predicted to be adequate for mentally disabled children in introducing Arabic letters. This is because the visual media and analogy methods that are the basis for developing the ABATA media have proven effective and acceptable to intellectually disabled children. Therefore, ABATA media is believed to make it easier to introduce the shape and pronunciation of Arabic letters.
Keywords: Arabic letters, visual media, analogy, intellectual disability.
Abstrak: Anak tunagrahita mengalami kesulitan dalam memahami hal yang bersifat abstrak, seperti huruf Arab sehingga diperlukan media yang dapat mengonkretkan hal tersebut. Selain itu, terdapat anak tunagrahita yang hanya mampu melafalkan huruf Arab namun tidak mengetahui bentuk huruf Arab tersebut. Dalam konteks ini, media ABATA mengaitkan dan menyamakan huruf Arab dengan benda-benda sekitar dalam bentuk dan pengucapannya agar anak tunagrahita mampu mengetahui bentuk sekaligus pelafalan huruf Arab. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan media ABATA dan keefektifannya secara konseptual. Penelitian ini menggunakan metode narrative review dengan mencari berbagai sumber, menganalisis, dan kemudian mendesain media. Media ABATA dirancang berbasis media bergambar dan mengadopsi metode analogi dengan menyamakan bentuk benda dengan bentuk huruf Arab. Adapun pelafalan huruf Arab disamakan dengan suku awal benda. Berdasarkan penelusuran berbagai literatur yang telah dilakukan oleh peneliti, media ABATA diprediksikan efektif untuk diterapkan kepada anak tunagrahita dalam mengenalkan huruf Arab. Hal ini didasarkan pada kenyataan bahwa media bergambar dan metode analogi yang menjadi basis pengembangan media ABATA ini terbukti efektif dan mampu diterima oleh anak tunagrahita. Oleh karena itu, media ABATA diyakini mampu mempermudah dalam pengenalan bentuk sekaligus pelafalan huruf Arab.
Kata kunci: huruf Arab, media bergambar, analogi, tunagrahita
References
Afifah, Nur. Soendari, T. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Anak Tunagrahita Sedang melalui Media Gambar di SLB B-C YPLAB Kota Bandung. Jassi Anakku, 18(1), 47–54.
Astuti, R. (2013). Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Quran Pada Anak Attention Deficit Disorder Melalui Metode Al-Barqy Berbasis Applied Behavior Analysis. Pendidikan Usia Dini, 7(2), 1–16.
Atasoy, R., & Sevim, C. (2018). Evaluation of coping strategies with the stress of parents who have mentally disabled children in northern Cyprus. Universal Journal of Educational Research, 6(6), 1129–1140. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060601
Ayu, R. (2017). Efektivitas Media Huruf Bergambar Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan Bagi Siswa Tunagrahita Ringan. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(4), 448. https://doi.org/10.28926/briliant.v2i4.110
Databooks. (2020). Perguruan Tinggi.
Halimah. (2019). Penggunaan Media Kartu Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Tunagrahita Ringan. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 1(1), 171–191.
Hanafi, Y., Hendrawan, H. J., & Hakim, I. N. (2019). Accelerating Qurán reading fluency through learning using QURáNI application for students with hearing impairments. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(6), 110–132. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i06.9863
Hanafi, Y., Hendrawan, H.J. and Hakim, I.N. (2019). QUR’ANI: Assistive Technology Based on Android to Recite Qur’an for the Hearing Impaired Children. 2nd International Conference of Learning Innovation –SciTePress. Vol. 1, pp. 47-56. https://doi.org/10.5220/0008407600470056
Hanafi, Y., Nurhakim, M.I., Saefi, M. (2020) Qur’an Isyarat: Membela Hak Belajar Al-Qur’an Penyandang Disabilitas. Sidoarjo: Delta Pijak Khatulistiwa, 33.
Justica, A. A., Azrai, E. P., & Suryanda, A. (2015). Pengaruh penggunaan model pembelajaran analogi dalam pembelajaran IPA terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa SMP. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 8(1), 51–56.
Kara, D. N., & Çerkez, Y. (2018). The risk factors for the mentally disabled in the use of social media. Quality and Quantity, 52, 1211–1218. https://doi.org/10.1007/s11135-018-0684-y
Kesehatan, K. (2014). Situasi Penyandang Disabilitas. 1–56.
Kesehatan, K. (2019). Indonesia Inklusi dan Ramah Disabilitas.
Nazirzadeh, M. J., Çagiltay, K., Karasu, N., & (IADIS), I. A. for D. of the I. S. (2017). Developing a Gesture-Based Game for Mentally Disabled People to Teach Basic Life Skills. International Association for Development of the Information Society, 2011, 5.
Ozdemir, M., Ilkim, M., & Tanir, H. (2018). the Effect of Physical Activity on Social Adaptation and Skills Development in Mentally Disabled Individuals. European Journal of Physical Education and Sport Science, 4(1), 64–71. https://doi.org/10.5281/zenodo.1146903
Pandudinata, R., Sumarlam, & Saddhono, K. (2018). Pemerolehan Bahasa Anak Tunagrahita Di Kabupaten Pacitan. Humanus, 17(1), 26–36. https://doi.org/10.24036/humanus.v17i1.8542
Putri, R. K., Fatmawati, & Tarmansyah. (2013). Efektifitas Penggunaan Media Poster Untuk Mengenalkan Pakaian Daerah Bagi Anak Tunagrahita Ringan Di Slb Al Hidayah Padang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 2(September), 141–152.
Rohmatin, F. (2017). Pengidentifikasian Huruf Hijaiyah Yang Bentuknya Sama Sebagai Strategi Peningkatan Motivasi Dan Keberhasilan Membaca Iqro ’ Pada Siswa Sdlb Tunagrahita Ringan ( C ). Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(C).
Sari, D. R., Indramurti, & Armani. (2019). Peningkatan Keterampilan Taplak Meja Menggunakan Multimetode Pada Siswa Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, III(2014), 18–23.
Satriana, A. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1 Sampai 5 Melalui Media Flash Card Bagi Siswa Tunagrahita Sedang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), 13–26.
Siswanti, D. (2012). Meningkatkan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Melalui Metode Vakt Dengan Media Plastisin Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(September), 122–133. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu
Sosial, K. (2012). Kementerian Sosial dalam Angka Pembangunan Kesejahteraan Sosial.
Suswita, D. (2013). Efektivitas Media Komik Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), 55–65. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu
Tan, E., Wu, X., Nishida, T., Huang, D., Chen, Z., & Yi, L. (2018). Analogical reasoning in children with autism spectrum disorder: Evidence from an eye-tracking approach. Frontiers in Psychology, 9(MAY), 1–12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00847
Tavakolizadeh, J., Dashti, S., & Panahi, M. (2012). The Effect of Rational-Emotional Training on Mothers’ Mental Health Condition of Children with Mental Retardation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69(Iceepsy), 649–658. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.457
Türk, F., Ayas, A., & Karsli, F. (2010). Effectiveness of analogy technique on students’ achievement in the general chemistry laboratory. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2717–2721. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.402
Vakil, E., Lifshitz, H., Tzuriel, D., Weiss, I., & Arzuoan, Y. (2011). Analogies solving by individuals with and without intellectual disability: Different cognitive patterns as indicated by eye movements. Research in Developmental Disabilities, 32(2), 846–856. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2010.08.006
Yildirim, G., Ertekin Pinar, S., Ucuk, S., Duran Aksoy, O., & Ersan, E. E. (2020). The effect of training given to parents with mentally disabled children on their life satisfaction self-stigma of seeking help depression and stress-coping styles. International Journal of Social Psychiatry, 66(3), 279–291. https://doi.org/10.1177/0020764020903750
Zarif, M. M. M., Mohamad, N., & Bakar, B. A. (2014). Assessing quranic reading proficiency in the j-QAF program. International Education Studies, 7(6), 1–8. https://doi.org/10.5539/ies.v7n6p1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.