Perancangan Desain Website sebagai Media Promosi PT Permata Adi Nusa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17977/um064v2i102022p1453-1469

Keywords:

Web Design, Promotion Media, PT Permata Adi Nusa, Desain Website, Media Promosi

Abstract

Abstract: In this modern era, technology, especially the internet, is growing rapidly, especially in the use of information and communication media. One of the products of information and communica­tion technology is a website. In a business, a website is one of the most effective tools for promotion. PT Permata Adi Nusa is a company engaged in telecommunication services and general trading, especially in the mechanical and electrical fields, but this company does not have an official website for their company. For this reason, this research aims to create a design concept that fits the characteristics of the company and to create a website as a promotional media for the company. This design uses the Design Thinking method and the SWOT analysis method. The software used in this design includes Figma as the editor, and Adobe Illustrator and Adobe Photoshop CC 2018 as the image processors. The main media produced is a website, while the supporting media include posters, pen, notebooks, ID cards, business cards, X-banners, and social media such as Facebook, Instagram, and YouTube.

Keywords: web design; promotion media; PT Permata Adi Nusa

Abstrak: Di era modern seperti sekarang ini dunia teknologi khususnya internet semakin berkembang pesat, terutama dalam penggunaan di bidang media informasi dan komunikasi. Salah satu produk dari teknologi informasi dan komunikasi adalah website. Dalam sebuah bisnis, website merupakan salah satu alat yang paling efektif untuk promosi. PT Permata Adi Nusa adalah perusahaan yang bergerak dalam bidang jasa telekomunikasi dan perdagangan umum terutama dalam bidang mekanikal serta elektrikal, namun perusahaan ini belum memiliki web yang memadai. Untuk itulah penelitian ini bertujuan untuk membuat konsep perancangan yang sesuai dengan karakteristik perusahaan dan membuat website sebagai media promosi perusahaan. Perancangan ini menggunakan metode Design Thinking dan metode analisis SWOT. Software yang digunakan dalam perancangan ini di antaranya Figma sebagai editor, dan Adobe Illustrator dan Adobe Photoshop CC 2018 sebagai pengolah gambar. Media utama yang dihasilkan adalah berupa website, sedangkan sebagai media pendukung di antaranya poster, pulpen, notebook, ID Card, kartu nama, X-banner, serta media sosial seperti Facebook, Instagram, dan YouTube.

Kata kunci: desain website; media promosi; PT Permata Adi Nusa

References

Bogdan, R., & Taylor, S. J. (1975). Introduction to qualitative research methods: A phenomenological approach to the social sciences. New York City: Wiley.

Eriza, M. H., Pramono, A., & Novica, D. R. (2021). Augmented Reality Character Topeng Malang Dewi as an Effort to Improve the Quality of Student Learning Media. KnE Social Sciences, 5(3), 258–265. https://doi.org/10.18502/kss.v5i3.8548

Fadhallah, R. A. (2021). Wawancara. Jakarta: UNJ Press.

Fatimah, F. N. D. (2016). Teknik analisis SWOT. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.

Gunawan, A. P. (2021). Proses komunikasi melalui media visual fotografi sebagai ilustrasi. BECOSS: Business Economic, Communication, and Social Sciences Journal, 3(2), 69–77. doi: https://doi.org/10.21512/becossjournal.v3i2.7411

Haiqal, M. K., & Hidayat, S. (2017). View of penerapan identitas visual pada media promosi website wisata kerajinan Rajapolah. Demandia: Jurnal Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain, dan Periklanan, 2(2), 182 –199. doi: https://doi.org/10.25124/demandia.v2i02.934

Hananto, B. A. (2020). Tinjauan tipografi dalam konteks industri 4.0. Proceedings of Seminar Nasional Desain & Arsitektur (Senada) 2020, 3, 132–139. Retrieved from https://eprosiding.idbbali.ac.id/index.php/senada/article/view/278

Hidayat, R. (2010). Cara praktis membangun website gratis. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Karim, M. A. (2018). Perancangan desain website company profile pada CV. Surya Sari Teknik (Unpublished undergraduate thesis, Institut Bisnis dan Informatika STIKOM Surabaya, Surabaya). Retrieved from http://repository.dinamika.ac.id/id/eprint/3259

Kim, B. (2013). Chapter 4: Responsive web design, discoverability, and mobile challenge. In Library Technology Reports - The Library Mobile Experience: Practices and User Expectations (pp. 29–39). Chicago: American Library Association

Madiyant, M. (2021). Copywriting: Retorika iklan dan storytelling teori dan teknik menulis naskah iklan. Yogyakarta: UGM Press.

Monica, & Luzar, L. C. (2011). Efek warna dalam dunia desain dan periklanan. Humaniora, 2(2), 1084–1096. doi: https://doi.org/10.21512/humaniora.v2i2.3158

Ni’matuzahroh, & Prasetyaningrum, S. (2018). Observasi: Teori dan aplikasi dalam psikologi. Malang: UMM Press.

Pratama, B. R., Pramono, A., & Samudro, J. (2020). The Design of Bali Island Tourism Animation As a Media for Promotion of Tourism. KnE Social Sciences, 4(12), 427–433. https://doi.org/10.18502/kss.v4i12.7616

Pujiriyanto. (2005). Desain grafis komputer: Teori grafis komputer (1st ed.; S. Suyantoro, Ed.). Yogyakarta: Andi.

Puspasari, B. D., Ardani, H. A., Stephanus, P., & Pramono, A. (2019). E-counseling for handling the selection majors problem for Senior High School Students in web-based using backward chaining method. Asian Journal of Behavioral Sciences, 1(1), 33–42. Retrieved from https://myjms.mohe.gov.my/index.php/ajbs/article/view/7113

Razi, A. A., Mutiaz, I. R., & Setiawan, P. (2018). Penerapan metode design thinking pada model perancangan UI/UX aplikasi penanganan laporan kehilangan dan temuan barang tercecer. Demandia: Jurnal Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain, dan Periklanan, 3(2), 219-237. doi: https://doi.org/10.25124/demandia.v3i02.1549

Silaen, D. (2019, April 14). Layout design. Medium. Retrieved from https://medium.com/@desriyanisilaen/layout-design-fae5cd60a36

Wahdaniah, I., Toni, A., & Ritonga, R. (2020). Makna logo Dinas Penerangan Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 3(1), 67–74. doi: https://doi.org/10.25008/wartaiski.v3i01.57

Wantoro. (2013). Penggunaan warna biru pada desain website studi kasus: Website Facebook, UNIKOM & Barack Obama. Jurnal Majalah Ilmiah UNIKOM, 11(2), 188-193. Retrieved from http://jurnal.unikom.ac.id/jurnal/penggunaan-warna-biru-pada.3p

Watie, E. D. S. (2016). Periklanan dalam media baru [Advertising in the new media]. Jurnal The Messenger, 4(1), 37–43. doi: https://doi.org/10.26623/themessenger.v4i1.275

Wibowo, M. R., & Setiaji, H. (2020). Perancangan website bisnis Thrifdoor menggunakan metode pendekatan design thinking. Automata: Diseminasi Tugas Akhir Mahasiswa, 1(2). Retrieved from https://journal.uii.ac.id/AUTOMATA/article/view/15408

Downloads

Published

2022-11-10

How to Cite

Palgunadi, P., Sumarwahyudi, S., Wardhana, M. I., & Pramono, A. . (2022). Perancangan Desain Website sebagai Media Promosi PT Permata Adi Nusa. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 2(10), 1453–1469. https://doi.org/10.17977/um064v2i102022p1453-1469

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>