Pengembangan Media Podcast pada Aplikasi Spotify sebagai Media Pembelajaran Maharah al- Istima’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17977/um064v2i112022p1613-1625

Keywords:

Media Podcast, Maharah al-Istima', Media Pembelajaran, Keterampilan Menyimak, Sastra Arab, Bahasa Arab, Podcast, Spotify, ADDIE, Pengembangan Media, Pengembangan, RND, Istima', مهارة الاستماع, بودكاست

Abstract

Abstract: Technology allows innovation in education, such as utilizing podcasts for learning. Podcast is a new alternative to audio-based learning, however, its use has never been developed for listening skill in the Arabic Language Education (ALE) class of Universitas Negeri Malang (UM). This study aims to describe the development process of podcast media and its feasibility using RnD method of Branch’s ADDIE model. This media was tested on 20 students who had taken the Istima' Tsanawy. Data collec­tion is carried out by observation, interviews, needs analysis questionnaires, and response question­naires for product trial results. The results of this study explain the development of podcasts equip­ped with supporting features such as illustrated vocabulary, practice questions in the form of educational games, and evaluation questions. After being developed, this media received a positive response. Students are enthusiastic in learning with podcasts because it is considered fun and different (a new thing), so the learning interest increases. The percentage of due diligence by experts and students gets an average number of 93.7 pecent which was categorized as very valid, meaning that this media can be implemented in the field as a learning medium.

Keywords: podcast, learning media, Arabic listening skill

Abstrak: Teknologi mampu memberikan pembaharuan dalam ranah pendidikan dengan pemanfaatan podcast dalam proses pembelajaran. Podcast merupakan alternatif baru dalam pembelajaran berbasis audio. Penggunaan podcast belum pernah dikembangkan pada pembelajaran Maharah al-Istima’ di kelas Pendidikan Bahasa Arab UM, padahal podcast memiliki banyak keunggulan yang dapat dimanfaatkan sesuai dengan kebutuhan pembelajaran masa kini. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses pengembangan media podcast dan kelayakan penggunaannya di lapangan dengan mengguna­kan metode RnD model ADDIE yang dikembangkan oleh Branch. Media ini diujikan kepada 20 maha­siswa yang telah penyelesaikan mata kuliah Istima’ Tsanawy. Pengambilan data dilakukan dengan cara observasi, wawancara, angket analisis kebutuhan, dan angket respon hasil uji coba pro­duk. Hasil penelitian ini memaparkan pengembangan media berupa podcast yang dilengkapi dengan fitur pendukung seperti kosakata bergambar, latihan soal dalam bentuk game edukatif, dan soal evaluasi. Setelah dikembangkan, media ini mendapatkan respon positif di lapangan. Mahasiswa berantusias dalam menerima materi dalam bentuk podcast, karena dianggap menyenangkan dan berbeda (hal yang baru), sehingga minat belajar meningkat karena pembelajaran yang lebih variatif. Presentase dari uji kelayakan oleh para ahli dan mahasiwa mendapatkan jumlah rata-rata 93,7 persen yang dikategorikan sebagai sangat valid, artinya media ini dapat diimplementasikan di lapangan sebagai media pembelajaran.

Kata kunci: podcast; media pembelajaran; maharah al- istima’

References

Akbar, S. (2016). Instrumen perangkat pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Anasta, N. D. C., Darmayanti, M., & Hendriani, A. (2021). Elementary school teacher competency development in creating digital learning media Anchor app based. Indonesian Journal of Primary Education, 5(2), 132–140. doi: https://doi.org/10.17509/ijpe.v5i2.39017

Bahalwan, A. I., & Wahidah, P. K. (2021). The development of additional materials in Kahoot! and the use to teach reading skill/تطوير المواد الإضافية ببرنامج كاهوت واستخدامها لتعليم مهارة القراءة. Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language, 5(1), 28–50. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/alarabi/article/view/17658

Carroll, L. S. L. (2017). A comprehensive definition of technology from an ethological perspective. Social Sciences, 6(4). doi: https://doi.org/10.3390/socsci6040126

Emzir. (2017). Metodologi penelitian pendidikan: Kuantitatif & kualitatif. Depok: Rajawali Press

Farid, E. K. (2018). تطوير المواد التعليمية لمهارة الاستماع لدارس اللغة العربية لغير الناطقين بها. Alsuna: Journal of Arabic and English Language, 1(2), 114–120.‎ doi: https://doi.org/10.31538/alsuna.v1i2.79

Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan teknologi digital dalam kegiatan pembelajaran. Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 2(1), 10–15. doi: https://doi.org/10.33751/jppguseda.v2i1.988

Hutabarat, P. M. (2020). Pengembangan podcast sebagai media suplemen pembelajaran berbasis digital pada perguruan tinggi. Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 2(2), 107–116. doi: https://doi.org/10.7454/jsht.v2i2.85

Ilana, V. R. ., Hidayat, E. ., & Mardasari, O. R. . (2021). Pengembangan Media Podcast untuk Keterampilan Menyimak Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Mandarin Universitas Negeri Malang. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(2), 151–161. https://doi.org/10.17977/um064v1i22021p151-161

Indriastuti, F., & Saksono, W. T. (2015). Podcast sebagai sumber belajar berbasis audio [Audio Podcasts as audio-based learning resources]. Jurnal Teknodik, 18(1), 304–314. doi: https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.136

Jamaludin, Z. Z., & Saputra, E. R. (2021). Pengembangan podcast dengan model ADDIE pada materi cerita rakyat sebagai sumber belajar berbasis audio. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 120–127. doi: https://doi.org/10.33394/jtp.v6i2.3887

Mayangsari, D., & Tiara, D. R. (2019). Podcast sebagai media pembelajaran di era milenial. Jurnal Golden Age, 3(2), 126–135. doi: https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i02.1720

Naifah. (2019). تيسير تعليم مهارة الاستماع. Proceedings of Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab XII, 403–422. Retrieved from http://prosiding.imla.or.id/index.php/pinba/article/view/149

Nwosu, A. C., Monnery, D., Reid, V. L., & Chapman, L. (2017). Use of podcast technology to facilitate education, communication and dissemination in palliative care: The development of the AmiPal podcast. BMJ supportive & palliative care, 7(2), 212–217. doi: 10.1136/bmjspcare-2016-001140

Phillips, B. (2017). Student-produced podcasts in language learning–exploring student perceptions of podcast activities. IAFOR Journal of Education, 5(3), 157–171. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ1162673

Pramudita, G., & Nurfebiaraning, S. (2017). Analisis sikap pengguna Spotify pada iklan Spotify Premium berdasarkan model hierarchy of effects. eProceedings of Management, 4(3). Retrieved from https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/5085

Rosmiati, U., Supratman, & Madawistama, S. T. (2021). ELMA (E-Learning for Matheatics): Pengembangan media pembelajaran berbasis LMS (Learning Management System) sebagai alternatif pembelajaran di masa pandemi Covid-19. JIPM: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(2), 163–177. doi: https://doi.org/10.25273/jipm.v10i2.10051

Rosyidah, A. ., Furaidah, F., & Suryati, N. . (2021). English Department Students’ Experience and Opinions on the Use of Podcast for Learning English Independently. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(1), 106–120. https://doi.org/10.17977/um064v1i12021p106-120

Sugiyono. (2015). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2011). Teknologi komunikasi dan informasi pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Downloads

Published

2022-11-30

How to Cite

Rahmah, L. A., & Ahsanuddin, M. . (2022). Pengembangan Media Podcast pada Aplikasi Spotify sebagai Media Pembelajaran Maharah al- Istima’ . JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 2(11), 1613–1625. https://doi.org/10.17977/um064v2i112022p1613-1625

Issue

Section

Articles