Perancangan Redesain Brand Identity “Anamid’ Coffee
DOI:
https://doi.org/10.17977/um064v2i32022p333-348Keywords:
brand identity, cafe, product designAbstract
Abstract: Anamid is one of start-up cafes in Malang, established in 2019. The growth of the café industry in Malang is considered rapid and it makes the competition quite tight. Unfortunately, Anamid was not sufficiently prepared to earn their targeted consumers’ attention. In addition, Anamid did not operate on ideal brand identity standards which is considered to be a vital element in building consistent design implementation. Therefore, this research aims to create a new functional brand identity that could improve Anamid’s brand awareness and to complete it with Brand Identity Guidelines. This research employs procedural design methods by Alina Wheeler. The results of this research include brand identity in the form of logo and a guideline of how to implement it appropriately as provided in the Brand Identity Guidelines. These guidelines are expected to help Anamid better implement consistent brand identity on its business operation.
Keywords: product design; brand identity; café
Abstrak: Anamid adalah sebuah bisnis kafe yang sedang merintis di Kota Malang sejak tahun 2019. Pertumbuhan jumlah bisnis kafe di Kota Malang cukup tinggi yang menjadikan persaingan antar bisnis cukup ketat. Dalam permasalahannya, brand Anamid belum mendapatkan cukup banyak perhatian dari konsumen. Di samping itu Anamid tidak memiliki standarisasi identitas merek yang sangat penting untuk menjaga konsistensi penerapan desain. Oleh sebab itu perancangan ini bertujuan untuk merancang brand identity yang berguna untuk meningkatkan brand awareness terhadap audiens dan menciptakan panduan standarisasi merek berupa Brand Identity Guidelines. Perancangan ini menerapkan metode perancangan prosedural yang mengikuti metode desain yang diciptakan oleh Alina Wheeler. Hasil perolehan yang didapat dari perancangan ini yaitu identitas merek berupa logo, serta cara mengimplementasikannya dengan benar yang terangkum dalam Brand Identity Guidelines Anamid. Hasil panduan standarisasi desain memudahkan untuk mengaplikasikan identitas dengan konsisten.
Kata kunci: rancangan produk; brand identity; kafe
References
Anggraini, L., & Nathalia, . (2014). Desain Komunikasi Visual: Dasar-dasar panduan untuk pemula. Bandung: Nuansa Cendekia.
Anufia, B., & Alhamid, T. (2019). Resume: Instrumen pengumpulan data (Undergraduate Assignment, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong). doi: https://doi.org/10.31227/osf.io/s3kr6
Batey, M. (2008). Brand meaning. New York: CRC Press.
Davis, M. (2009). The fundamentals of branding. London: Bloomsbury Publishing.
Hermanto, Y. A. L. (2019). Identifikasi ilustrasi-tipografi graphic vernacular sebagai sistem tanda & identitas warung tenda di kota Malang. JADECS, 3(2), 74–83. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/dart/article/view/9412
Hermanto, Y. A. L., Pahlevi, A. S., Sutrisno, A. A., & Ibrahim, N. B. (2021). Mega shifts in the business pivot in visual communication design subsector during the COVID-19 pandemic. KnE Social Sciences, 5(3), 394–402. doi: https://doi.org/10.18502/kss.v5i3.8562
Landa, R. (2012). Essential graphic design solutions. Boston: Cengage Learning.
Nastain, M. (2017). Branding dan eksistensi produk (kajian teoritik konsep branding dan tantangan eksistensi produk). CHANNEL: Jurnal Komunikasi, 5(1), 14–26. doi: http://dx.doi.org/10.12928/channel.v5i1.6351
Pedoman Penulisan Karya Ilmiah UM. (2017). Malang: UM Press.
Sachari, A., & Sunarya, Y. Y. (2000). Pengantar: Tinjauan desain. Bandung: Penerbit Institut Teknologi Bandung.
Slade-Brooking, C. (2016). Creating a brand identity: A guide for designers. London: Hachette UK.
Wahyudi, I. (2019, December 17). Ungkap data riset, TOFFIN ingin industri gerai kopi lebih bertumbuh di 2020. RRI. Retrieved from https://rri.co.id/malang/ekonomi-perbankan/761327/ungkap-data-riset-toffin-ingin-industri-gerai-kopi-lebih-bertumbuh-di-2020
Wahyuningsih, S. (2015). Komunikasi visual. Madura: UTM Press.
Wheeler, A. (2009). Designing brand identity. New Jersey: John Wiley & Sons.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alvin Ardiansyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.