Rebranding Ma’Ayu Batik Probolinggo sebagai Upaya Peningkatan Brand Awareness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17977/um064v1i62021p744-762

Keywords:

Ma’ayu Batik, brand Identity, awareness

Abstract

Abstract: Since it was first established until 2021 Ma'ayu Batik still does not have a consistent brand identity that can represent the product. The business only relies on the superiority of its batik products without thinking about the importance of corporate identity to spark the audience to glance at these products. The purpose of this design is to create a brand identity to increase awareness. The method used by Alina Wheeler has five stages for designing, namely: conducting research, clarifying strategy, designing identity, creating touchpoints, and managing assets. The results of this design are in accordance with the existing problem formulations, resulting in a Graphic Standard Manual (GSM). GSM contains the concept of brand identity, the language used for communication, font selection, supergraphics and the implementation of identity on the media.

Keywords: Ma’ayu Batik, brand identity, awareness

Abstrak: Sejak pertama kali didirikan hingga 2021 Ma’ayu Batik masih belum memiliki brand identity yang konsisten yang dapat merepresentasikan produk. Usaha tersebut hanya mengandalkan keunggulan dari produk batiknya saja tanpa memikirkan pentingnya identitas korporat untuk memantik audiens agar melirik produk tersebut. Tujuan perancangan ini menciptakan brand identity untuk meningkatkan awareness. Metode menggunakan milik Wheeler (2013) yang mempunyai lima tahap untuk melakukan perancangan yaitu: conducting research, clarifying strategy, designing identity, creating touchpoints, and managing assets. Hasil perancangan ini sesuai dengan rumusan masalah yang ada, menghasilkan Graphic Standard Manual (GSM). GSM tersebut memuat konsep brand identity, bahasa yang digunakan untuk komunikasi, pemilihan font, supergraphic dan implementasi identitas terhadap media.

 Kata kunci: Ma’ayu Batik, brand Identity, awareness

References

Febriani, N.S., & Dewi, W.W.A. (2018). Teori dan praktis: Riset komunikasi pemasaran terpadu. Malang: UB Press.

Gustafson, T., & Chabot, B. (2007). Brand awareness. Cornell Maple Bulletin 105. Retrieved from http://www.nnyagdev.org/maplefactsheets/CMB%20105%20Brand%20Awareness.pdf

Hermanto, Y.A.L. (2018). Identifikasi ilustrasi-tipografi graphic vernacular sebagai sistem tanda & identitas warung tenda di Kota Malang. Journal of Art, Design, Art Education and Culture Studies (JADECS), 3(2), 74-83.

Indarmaji. (1983). Seni kerajinan batik. Yogyakarta: Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta.

Maurya, U.K., & Mishra, P. (2012). What is a brand? A Perspective on brand meaning. European Journal of Business and Management, 4(3), 122.-133. Retrieved from https://www.iiste.org/Journals/index.php /EJBM/article/view/1322.

Meilani. (2013). Teori warna: Penerapan lingkaran warna dalam berbusana. HUMANIORA, 4(1), 328-337.

Muzellec, L., Doogan, M., & Lambkin, M. (2003). Corporate rebranding – an exploratory review. Irish Marketing Review, 16(2), 31-40. doi:10.21427/D7SX79

Muzellec, L. & Lambkin, M. (2005). Corporate rebranding: Destroying, transfering or creating brand equity? European Journal of Marketing, 40 (7/8), 803-824. Retrieved from Emerald Journal Database.

Nazir, M. (2005). Metode penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Larasati, A., Sarjono, & Hermanto, Y.A.L. (2020). UM’s mascott design for supporting brand. KnE Social Sciences, 4(12), 651–663.. doi.org/10.18502/kss.v4i12.7639.

Rangkuti, F. (2006). Analisis SWOT teknik membedah kasus bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Santoso, Y., & Resdianto, R. (2007). Brand sebagai kekuatan perusahaan dalam persaingan global. Business & Management Journal Bunda Mulia, 3(2), 52-63.

Saladin, D. (1999). Industri pemasaran dan unsur-unsur pemasaran. Bandung: Linda Karya.

Sihombing, D. (2003). Tipografi dalam desain grafis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Stratten, S., & Stratten, A. (2020). Unbranding. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Ulfatin, N. (2015). Metode penelitian kualitatif dibidang pendidikan: Teori dan aplikasinya. Malang: MNC Publishing.

Wheeler, A. (2013). Designing brand identity (4th ed.). Canada: John Wiley and Sons.

Downloads

Published

2021-06-30

How to Cite

Imanuddin, R. M. H. ., Susilo, G. ., & Hermanto, Y. A. L. . (2021). Rebranding Ma’Ayu Batik Probolinggo sebagai Upaya Peningkatan Brand Awareness. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(6), 744–762. https://doi.org/10.17977/um064v1i62021p744-762

Issue

Section

Articles