Pengembangan Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah untuk Siswa Kelas X MA Almaarif Singosari

Authors

  • Meladia Aqidatul Izzah Universitas Negeri Malang
  • Ali Ma’sum Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um064v1i82021p1081-1094

Keywords:

komik, bahasa Arab, qira’ah, media pembelajaran

Abstract

Abstract: The development of digital comic media is encouraged by creative and innovative learning media that have not been developed yet in learning Arabic of Almaarif Singosari Islamic Senior High School (MA). In addition, teachers have not maximized the use of technology as a learning medium. In the learning process the teacher still uses the media used in general, such as laptops, projectors, books, and blackboards. In qira’ah learning the teacher more often uses books from the ministry of religion and powerpoint as learning media. This research aims to develop a product of digital comics in Arabic as a medium for learning Arabic subjects regarding Maharah Qira'ah for grade X of Almaarif Singosari Islamic Senior High School (MA) students. After the product has been developed, it is then validated by material experts, media experts, teachers, and students to understand the feasibility of the digital comic media. The method used in this research was Research and Development using the ADDIE model. As for the results of validation by material experts, media experts, teachers, and students as a whole obtained a percentage 83,9%. From this percentage it can be concluded that digital comic media is stated to be very valid or suitable to use as a medium for learning Arabic related to Maharah Qira'ah for grade X of Islamic Senior High School (MA) students.

Keywords: comic, Arabic, qira’ah, learning media

Abstrak: Pengembangan media komik digital ini dilatarbelakangi oleh belum dikembangkannya media pembelajaran yang kreatif dan inovatif dalam pembelajaran bahasa Arab di MA Almaarif Singosari. Di samping itu, guru belum memaksimalkan penggunaan teknologi sebagai media pembelajaran. Dalam proses pembelajaran guru masih menggunakan media yang monoton, seperti laptop, proyektor, buku, dan papan tulis. Pada pembelajaran qira’ah guru lebih sering menggunakan buku dari KEMENAG serta powerpoint sebagai media pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan produk berupa komik digital berbahasa Arab sebagai media pembelajaran bahasa Arab untuk maharah qira’ah kelas X MA Almaarif Singosari. Setelah produk selesai dikembangkan, kemudian divalidasi oleh ahli materi, ahli media, guru, dan siswa untuk mengetahui kelayakan media komik digital. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Research and Development dengan menggunakan model pengembangan ADDIE. Adapun hasil validasi produk oleh ahli materi, ahli media, guru, dan siswa secara keseluruhan memperoleh persentase sebesar 83,9%. Dari persentase tersebut dapat disimpulkan bahwa produk komik digital berbahasa Arab dinyatakan sangat valid dan layak digunakan sebagai media pembelajaran bahasa Arab maharah qira’ah untuk siswa kelas X MA Almaarif Singosari.

Kata kunci: komik, bahasa Arab, qira’ah, media pembelajaran

References

Afifah, N., Sunarto, S., Fauzi, M. F., Anindiati, I., & Nurdianto, T. (2020). The implementation of mimicry memorization method for novice students in learning Arabic mufradat. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 12(2), 263-280. https://doi.org/10.24042/albayan.v12i2.5953

Agsaenanda, I. (2020). Pengembangan media komik strip sebagai media pembelajaran keterampilan membaca siswa kelas X SMA Negeri 1 Krian. Laterne Jurnal Pendidikan Bahasa Jerman, 9(1), 1–14.

Anisa, A., Marlina, L., & Wahyudin, D. (2020). Istikhdamu bithaqati al-wasaili al-bashariyyati" pop-up" fi ta'limi al-lughati al-'Arabiyyati bi maddati al-chiwari wa atsaruhu fi qudrati al-talamidzi'alaihi. Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language, 4(1), 75-90. http://dx.doi.org/10.17977/um056v4i1p75-90

Daryanto. (2015). Media pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Devi, M. K., Fathima, S., & Baskaran, R. (2020). CBCS-Comic Book Cover Synopsis: Generating synopsis of a comic book with unsupervised abstractive dialogue. Procedia Computer Science, 172, 701-708. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.05.100

Fadjerin, M.C. (2017). Pengembangan media komik (comics) berbahasa Arab sebagai materi pembelajaran kalam di MTs Malang II. (Undergraduate thesis, Universitas Negeri Malang). Retrieved from http://mulok.library.um.ac.id/home.php?s_data=Skripsi&id=79867&mod= b&cat=5#

Fauzi, M. F., & Anindiati, I. 2020. E-learning pembelajaran bahasa Arab. Malang: UMM Press.

Fauzi, M. F., Murdiono, M., Anindiati, I., Nada, A. L. I., Khakim, R. R., Mauludiyah, L., & Thoifah, I. (2020). Developing Arabic language instructional content in Canvas LMS for the era and post Covid-19 pandemic. Izdihar: Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature, 3(3), 161-180. https://doi.org/10.22219/jiz.v3i3.15017

Hidayati, N. (2020). Designing the Arabic Crossword Puzzles for the First, Second, and Third Grade of the “Mambaul Ulum” Islamic Elementary School Malang. Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language, 4(2), 245-258. http://dx.doi.org/10.17977/um056v4i2p245-258

Layyinah, M. (2019). Musykil âti ta’lim al-lughahi al-arabiyyati f î madrasati eakkapapsasanawich al-islamiyyati biThailand wakhiyârâti al-hululi’alaiha. Al-Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pengajarannya, 3(1), 70-82. http://dx.doi.org/10.17977/um056v3i1p70-82

Madaniah, M., Murtadho, N., & Nurhidayati, N. (2020). Developing the Digital and Non-Digital (Arabic-Indonesian) Bilingual Dictionary to Improve the Vocabulary Proficiency of Islamic Elementary School Students/تطوير المعجم ثنائي اللغة (عربية–إندونيسية) الرقمي وغير الرقمي لتلاميذ المدرسة الابتدائية. Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language, 4(2), 182-202. http://dx.doi.org/10.17977/um056v4i2p182-202

Maldonado, N., & Yuan, T. (2011). Technology in the classroom: from Ponyo to “My Garfield Story”: using digital comics as an alternative pathway to literary composition. Childhood Education, 87(4), 297-301. https://doi.org/10.1080/00094056.2011.10523197

Mulyaningsih, N. N., & Saraswati, D. L. 2017. Penerapan Media Pembelajaran Digital Book dengan Kvisoft Flipbook Maker. Jurnal Pendidikan Fisika (JPF), 5(1), 25–32. https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/fisika/article/view/741

Nababan, P.W.J. (1991). Sosiolinguistik suatu pengantar. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama. Cited in: Devianty, R. (2017). Bahasa sebagai cermin kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2), 226–245. http://dx.doi.org/10.30829/tar.v24i2.167

Nasukha, S. (2018). Pengembangan komik “Line Webtoon” berbahasa Arab sebagai media pembelajaran keterampilan berbicara kelas X Madrasah Aliyah (MA). (Undergraduate thesis, Universitas Negeri Malang). Retrieved from http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/ sastraarab/article/view/73049

Panggabean, D.S. (2017). Pengembangan media pembelajaran komik berbasis CTL (Contextual Teaching Learning) untuk meningkatkan hasil belajar bahasa Indonesia di kelas III SD Swasta Nurul Hasanah. (Master's thesis, Universitas Negeri Medan). Retrieved from http://digilib.unimed.ac.id/40724/

Suardi, M. (2018). Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Sudaryono, Margono, G., & Rahayu, W. (2013). Pengembangan instrumen penelitian pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sutarti, T., & Irawan, E. (2017). Kiat sukses meraih hibah penelitian pengembangan. Yogyakarta: Deepublish.

Suwardy, T., Pan, G., & Seow, P. S. (2013). Using digital storytelling to engage student learning. Accounting Education, 22(2), 109-124. https://doi.org/10.1080/00094056.2011.10523197

Thang, S. M., Sim, L. Y., Mahmud, N., Lin, L. K., Zabidi, N. A., & Ismail, K. (2014). Enhancing 21st century learning skills via digital storytelling: Voices of Malaysian teachers and undergraduates. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 118, 489-494. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.02.067

Downloads

Published

2021-08-30

How to Cite

Izzah, M. A. ., & Ma’sum, A. . (2021). Pengembangan Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah untuk Siswa Kelas X MA Almaarif Singosari. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(8), 1081–1094. https://doi.org/10.17977/um064v1i82021p1081-1094

Issue

Section

Articles