Pengembangan Media Berbasis Motion Graphic tentang Program Sekolah Ramah Anak untuk Kelas VIII SMPK Kolese Santo Yusup 2 Malang

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17977/um064v1i112021p1575-1585

Keywords:

media pembelajaran, media motion graphic, program sekolah ramah anak, smak

Abstract

Abstract: In an effort to increase students' interest and concern for the school environment, teachers implement the Child Friendly School Program in the school environment. With technological advances that have developed rapidly in the world of education, digital learning media in the form of Motion Graphics are needed to increase student interest and also facilitate students' understanding of the program. The purpose of this study was to find out how to convey information about the Child-Friendly School program to students, so that they could be more involved in maintaining the atmosphere in the school environment. For this reason, learning media is made using the form of Motion Graphics in the application of the child-friendly school program. Through Research and Development research which consists of 4 stages of Definition, Design, Development, and Dissemination, this research uses qualitative data analysis by collecting suggestions and comments from examiners and audiences. The open data test was carried out directly to the media validator, material validator, and students, which was then carried out in a revision stage to improve the previous media. The results of the research that has been done are as follows; (I) The concept of the Child-Friendly School program becomes more understandable with the presence of Motion Graphic learning media. (II) The use of Motion Graphic-based learning media would be better developed to facilitate learning in today's digital era. Also with the current conditions, it is hoped that it will be very helpful so that students are not bored with the same or monotonous learning system.

Keywords: learning media, motion graphic media, Child Friendly School Program, SMAK.

Abstrak: Dalam upaya meningkatkan minat dan kepedulian peserta didik terhadap lingkungan sekolah, guru menerapkan Program Sekolah Ramah Anak di lingkungan sekolah. Dengan kemajuan teknologi yang sudah berkembang pesat di dunia pendidikan, diperlukan media pembelajaran digital Motion Graphic guna meningkatkan minat peserta didik dan juga mempermudah pemahaman peserta didik terhadap program tersebut. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui cara menyampaikan informasi mengenai program tersebut kepadapeserta didik, agar lebih andil bagian dalam menjaga suasana di lingkungan sekolah. Untuk itu dibuat media pembelajaran dengan menggunakan bentuk Motion Graphic dalam penerapan program tersebut. Melalui penelitian Research dan Development yang terdiri dari 4 tahap Pendefinisian, Desain, Pengembangan, dan Penyerbarluasan, penelitian ini menggunakan analisis data kualitatif dengan mengumpulkan saran dan komentar dari penguji dan audiens. Uji data terbuka dilakukan langsung kepada validator media, validator materi, dan peserta didik, yang kemudian dilakukan tahap revisi guna memperbaiki media yang sebelumnya. Hasil dari penelitian yang sudah dilakukan sebagai berikut; (I) Konsep Program Sekolah Ramah Anak lebih dipahami dengan adanya media pembelajaran Motion Graphic. (II) Penggunaan media pembelajaran berbasis Motion Graphic sebaiknya lebih dikembangkan agar mempermudah pembelajaran di era digital ini. Dengan kondisi saat ini, diharapkan sangat membantu agar peserta didik tidak jenuh dengan sistem pembelajaran yang itu-itu saja atau monoton.

Kata Kunci: media pembelajaran, media motion graphic, Program Sekolah Ramah Anak, SMAK

References

Rusmana, A. (2017). Model pengembangan sekolah ramah anak melalui penguatan budaya sekolah di Sekolah Menengah Pertama (SMP), (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung). Retrieved from http://repository.upi.edu/id/eprint/31059

Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, VIII (2), 1–10. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jpakun/article/viewFile/949/759

Arsyad, A. (2005). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Asra, Darmawan, D., & Riana, C. (2007). Komputer dan media pembelajaran di SD. Jakarta: Dirjendikti. Retrieved from http://digilib.unila.ac.id/12294/3/BAB%20II.pdf

Depdiknas. (2003). Media pembelajaran. Jakarta: Depdiknas.

Dick, W. & Carey, L. (1996). The systematic design of instuction. New York: Harper Collins Publishers.

Utami, D. (2011). Animasi dalam pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran 1(7), 44–52. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/mip/article/download/3212/2692

Munadi, Y. (2008). Media pembelajaran: Sebuah pendekatan baru. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press.

Betancourt, M. (2012). The origins of motion graphics. Retrieved from https://www.cinegraphic.net/article.php?story=20130306203217744

Setiabudi, R. G. (2018). Pengembangan media motion graphic animation untuk meningkatkan pemahaman mengenai pendidikan seni. Proceedings of Seminar Antar Bangsa: Seni Budaya dan Desain (STANSA 2018). Retrieved from: http://seminarsedesa.um.ac.id/wp-content/uploads/2018/12/9-Full-Paper-MOTION-GRAPHIC-ANIMATION-Rizki-Gunawan-Setiabudi.pdf

Rohani. (2019). Media pembelajaran (Teaching resources, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara). Retrieved from http://repository.uinsu.ac.id/8503/

Sadiman A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Harjito. (1986). Seri pustaka teknologi pendidikan no.6 media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: CV Rajawali.

Schaeffer, E. F. (1999). It’s time for school to implement character education. NASP Bulletin October 1999. doi: https://doi.org/10.1177/019263659908360901

Sudjana, N. (2011). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sukarno, I. S., & Setiawan, P. (2008). Perancangan motion graphic ilustrarif mengenai Majapahit untuk pemuda-pemudi. Jurnal Tingkat Sarjana bidang Senirupa dan Desain, 3(1). Retrieved fromhttps://www.neliti.com/publications/180396/perancangan-motion-graphic-ilustratif-mengenai-majapahit-untuk-pemuda-pemudi#cite

Thiagarajan., S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A source book. Minnesota: University of Minnesota. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED090725.pdf

Downloads

Published

2021-11-29

How to Cite

Prasetya, K. A., Wardhana, M. I. ., & Sumarwahyudi , S. (2021). Pengembangan Media Berbasis Motion Graphic tentang Program Sekolah Ramah Anak untuk Kelas VIII SMPK Kolese Santo Yusup 2 Malang. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(11), 1575–1585. https://doi.org/10.17977/um064v1i112021p1575-1585

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3