Analisis pemahaman siswa SMA kelas XI materi program linear berdasarkan teori apos ditinjau dari gaya belajar
DOI:
https://doi.org/10.17977/um067v1i11p879-884Keywords:
APOS theory, tahapan APOS, learning styles, gaya belajar, linear programs, program linearAbstract
The purpose of this study is to describe the understanding of high school students in class XI linear program material based on APOS theory in terms of learning styles. The researcher chose six subjects consisting of two subjects for each learning style. The results of this study indicate the visual group reaches the highest percentage in the stages of action and objects. At the process stage the auditory group is able to reach the highest percentage. As for the stages of the scheme, almost all subjects of the three learning styles are unable to surpass it well.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan pemahaman siswa SMA kelas XI materi program linear berdasarkan teori APOS ditinjau dari gaya belajar. Peneliti memilih enam subjek yang terdiri dari dua subjek untuk masing-masing gaya belajar. Hasil penelitian ini menunjukkan kelompok visual mencapai presentase tertinggi pada tahapan aksi dan objek. Pada tahapan proses kelompok auditori mampu mencapai presentase tertinggi. Sedangkan untuk tahapan skema, hampir semua subjek dari ketiga gaya belajar tidak mampu melampauinya dengan baik.
References
Asiala, M., Brown, A., DeVries, D. J., Mathews, D., & Thomas, K. (1996). A framework for research and curriculum development in undergraduate mathematics education. In Research in collegiate mathematics education.
Darmawan, D. & Wahyudin, D. (2018). Model pembelajaran di sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
DePorter, B. (2006). Quantum learning: Membiasakan belajar nyaman dan menyenangkan.
Dubinsky, E. (2000). Using a theory of learning in college mathematics courses. Teaching and learning undergraduate mathematics, 12, 10-15.
Hanifah. (2016). Model APOS inovasi pada pembelajaran matematika. Bengkulu: Unit Penerbitan FKIP Universitas Bengkulu
Harahap, D. H., & Syarifah, R. (2017). Studi kasus kesulitan belajar matematika pada remaja. Jurnal Psikologi, 11(1).
Hiebert, J., & Carpenter, T. P. (1992). Handbook of research on mathematics teaching and learning. Learning and teaching with understanding, 65-97.
Kurnia, D. (2014). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, Vol 2, No. 1.
Sari, N. P. (2013). Pengaruh gaya belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika siswa. EMPATHY Jurnal Fakultas Psikologi, 2(1).
Zazkis, R., & Campbell, S. (1996). Divisibility and multiplicative structure of natural numbers: Preservice teachers' understanding. Journal for Research in Mathematics Education, 27(5), 540-563.