Kondisi Fisik Mahasiswa Prodi Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi Fakultas Ilmu Keolahragaan

Authors

  • M. Rifki Zainul Rochman Universitas Negeri Malang
  • Siti Nurrochmah Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um062v3i92021p701-708

Keywords:

physical condition, practical course learning, PJKR study program students, kondisi fisik, pembelajaran matakuliah praktik, mahasiswa prodi PJKR

Abstract

Abstract: This study aims to describe and assess the level of ability of the physical condition students of the Physical Education, Health and Recreation (PJKR) class of 2018 off. B Faculty of Sport Science, State University of Malang, the results of data analysis of the 20 meter running speed test are 82.61 percent in the "enough" category, the agility T-test is 78.26 percent in the "enough" category, the zig zag agility test 78.26 percent for the "enough" category. , the muscle explosive power test of the upright jumping leg was 60.87 percent in the "good" category, the muscle explosive power test of the jumping leg of the frog was 60.87 percent in the "good" category, the muscle explosive power test of the arm in throwing the basketball without the prefix 54.35 percent was in the "enough" category , the body flexibility test 58.70 percent in the "good" category, the sit and reach body flexibility test of 54.35 percent in the "sufficient" category, and the static back-up body flexibility test of 54.35 percent including the "good" category. The conclusion of this study is the ability of the physical condition of the students of the Physical Education, Health and Recreation (PJKR) study program class of 2018 off. B, Faculty of Sport Science, State University of Malang, is in the moderate category.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan mengkaji tingkat kemampuan kondisi fisik mahasiswa prodi Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi (PJKR) angkatan tahun 2018 off. B Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Malang diperoleh hasil analisis data tes kecepatan lari 20 meter 82,61 persen kategori “cukup”, tes kelincahan T-test 78,26 persen kategori “cukup”, tes kelincahan zigzag 78,26 persen kategori “cukup”, tes daya ledak otot tungkai loncat tegak 60,87 persen kategori “baik”, tes daya ledak otot tungkai loncat katak 60,87 persen kategori “baik”, tes daya ledak otot lengan lempar bolabasket tanpa awalan 54,35 persen kategori “cukup”, tes kelentukan tubuh kayang 58,70 persen kategori “baik”, tes kelentukan tubuh sit and reach 54,35 persen kategori “cukup”, dan tes kelentukan tubuh back-up tubuh statis 54,35 persen termasuk kategori “baik”. Kesimpulan dari penelitian ini adalah kemampuan kondisi fisik mahasiswa prodi Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi (PJKR) angkatan tahun 2018 off. B Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Malang termasuk dalam kategori cukup.

References

Adindra, Rahayu, S., & Sulaiman. (2016). Kelentukan Togok Dan Latihan Kelincahan Meningkatkan Kemampuan Dribble Pada Pemain Hoki Pemula. Journal of Physical Education and Sport, 5(1), 47–52.

Anitah, S. W. (2014). Strategi Pembelajaran di SD. Universitas Terbuka.

Betul, B. (2015). The effects of basketball basic skills training on gross motor skills development of female children. Educational Research and Reviews, 10(5), 648–653. https://doi.org/10.5897/err2014.2020

Bompa, T., & Buzzichelli, C. A. (2015). Periodization Training for Sports. Human Kinetics.

Cahyono, I. ., Sugiarto, T., & Amiq, F. (2017). Pengaruh Latihan Ladder Drill Terhadap Peningkatan Kecepatan Lari Peserta Ekstrakurikuler Sepakbola SMA. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 1(2), 282–290.

Canlı, U., Ari, Y., & Özmutlu, İ. (2018). The Effects of Morphological Structure and Fatigue on the Passing Skill in Pre-Pubescent Basketball Players. Journal of Education and Training Studies, 6(12), 37–43. https://doi.org/10.11114/jets.v6i12a.3921

Chandrakumar, N., & Ramesh, C. (2015). Effect of ladder drill and SAQ training on speed and agility among sports club badminton players. International Journal of Applied Research, 1(2), 527–529.

Corbin, C. B., Welk, G. J., & Corbin, W. R. (2011). Consepts of Fitness and Wellness. Mc Graw Hill.

Darmawan, D. (2012). Inovasi Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Fenanlampir, A., & Faruq, M. M. (2015). Tes dan Pengukuran dalam Olahraga. Andi Offset.

Harsono. (2015). Periodisasi Program Pelatihan. Remaja Rosdakarya.

Harsono. (2017a). Kepelatihan Olahraga. Remaja Rosdakarya.

Harsono. (2017b). Periodisasi Program Pelatihan. Remaja Rosdakarya.

Hidayat, S. (2014). Pelatihan Olahraga. Teori dan methologi. Graha Ilmu.

Irawan, R. (2014). Hubungan Kelentukan Togok, Daya Ledak Otot Tungkai, Dan Kekuatan Otot Tungkai Terhadap Servis Slice Tenis Lapangan. Journal of Physical Education, Health and Sport, 1(2), 118–124.

Kiram, Y. (2019). Belajar Keterampilan Motorik. Kencana.

Komarudin. (2016). Penilaian Hasil Belajar Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Remaja Rosdakarya.

Litardiansyah, B.A. & Hariyanto, E. 2020. Survei Kondisi Fisik Peserta Ekstrakurikuler Futsal Putra dan Putri Sekolah Menengah Atas. Sport Science and Health, 2(6), 331-339.

Lumintuarso, R. (2013). Pembinaan Multilateral Bagi Atlet Pemula. UNY Press.

Meirawati, N., & Nurrochmah, S. (2020). Kemampuan Kecepatan Gerak Dan Daya Ledak Otot Siswa Pplp Jatim Di Kediri Cabang Olahraga Atletik. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 4(1), 28–35.

Meironi, A., & Oktaviani, L. (2018). Pengaruh Latihan Side-To-Side Shuffle Jump Terhadap Peningkatan Daya Ledak Otot Tungkai Mahasiswa. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 2(2), 82–86.

Mubarok, M. ., & Mudzakir, D. . (2020). Pengaruh Latihan Small Sided Games Terhadap Peningkatan Keterampilan Dribbling Pemain Sepakbola. Jurnal Pendidikan Olahraga, 9(1), 28–40.

Nazir, M. (2017). Metode Penelitian. Ghalia Indonesia.

Nurrochmah, S. (2016). Tes dan Pengukuran dalam Pendidikan Jasmani dan Keolahragaan. UM Press.

Rahyubi, H. (2012). Teori-Teori Belajar dan Aplikasi Pembelajaran Motorik. Deskriptip dan Tinajuan Kritis. Nusa Media.

Rahyubi, H. (2014). Teori-Teori Belajar dan Aplikasi Pembelajaran Motorik. Deskripsi dan Tinjauan Kritis. Nusa Media.

Rahyubi, H. (2017). Teori-Teori Belajar dan Aplikasi Pembelaaran Motorik. Deskripsi dan Tinjauan Kritis. Nusa Media.

Rusman, Kurniawan, D., & Riyana, C. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Mengembangkan Profesionalitas Guru. Rajawali Press.

Sidik, D. ., Pasurnay, P. ., & Afari, L. (2019). Pelatihan Kondisi Fisik. Remaja Rosdakarya.

Siedentop. (2009). Introduction to Physical Education, Fitness and Sport. Mc Graw Hill

Suyono, & Hariyanto. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Teori dan Konsep Dasar. Remaja Rosdakarya.

Wiarto, G. (2015). Inovasi Pembelajaran dalam Pendidikan Jasmani. Laksitas.

Yudistian, R. 2018. Survei Tingkat Kondisi Fisik Mahasiswa Jurusan Ilmu Keolahragaan Angkatan Masuk Tahun 2016 Universitas Negeri Malang. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Downloads

Published

21-09-2021

Issue

Section

Articles