Pemberian tugas menulis untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis tertulis siswa kelas VIII SMPN 12 Malang pada materi teorema pythagoras

Authors

  • Muftihatul Azizah
  • M. Shohibul Kahfi

DOI:

https://doi.org/10.17977/um067v1i11p855-863

Keywords:

writing task, tugas menulis, written mathematical communication, komunikasi matematis tertulis

Abstract

This research aims to describe the stages of application of writing tasks in improving the written mathematical communication skills of class VIII SMP students on the subject of the Pythagorean Theorem. Writing task are carried out through stages of mathematical writing. The stages applied are brainstorming,  pre-writting, writing, conferencing, editting, and sharing. From the results of the research the application of writing assignments in learning can improve students' written mathematical communication skills. This is evidenced by the percentage of students who achieve good categories increased from cycle I by 70 percent to 80 percent in cycle II. In addition, the results of observing teacher activities and student activities in the first cycle and second cycle are included in the good category.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan tahapan penerapan pemberian tugas menulis dalam meningkatkan kemampuan komunikasi matematis tertulis siswa kelas VIII SMP pada pokok bahasan Teorema Pythagoras. Pemberian tugas menulis dilakukan melalui tahapan menulis matematis. Tahapan yang diterapkan adalah curah pendapat (brainstorming), persiapan menulis (pre-writting), menulis (writting), diskusi kelompok (conferencing), perbaikan (editting), dan berbagi (sharing). Dari hasil penelitian penerapan pemberian tugas menulis dalam pembelajaran dapat meningkatkan kemampuan komunikasi matematis tertulis siswa. Hal ini dibuktikan dengan persentase banyaknya siswa yang mencapai kategori baik meningkat dari siklus I sebesar 70 persen menjadi 80 persen pada siklus II. Selain itu, hasil observasi aktivitas guru dan aktivitas siswa pada siklus I dan siklus II termasuk dalam kategori baik. 

References

Bunnett, R. (2007). Writing in the mathematics classroom: Does It Have an Effect on Students’ Mathematical Reasoning?.

Fuehrer, S. (2009). Writing in math class? Written communication in the mathematics classroom.

Hendriana, Heris dan M.Afrilianto. (2017). Langkah praktis penelitian tindakan kelas bagi guru. Bandung : Refika Aditama

Junaedi, I. (2010). Pembelajaran matematika dengan strategi writing in performance tasks (wipt) untuk meningkatkan kemampuan menulis matematis. Jurnal Kreano, 1(11).

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage (Terjemahan oleh Tjetjep Rohendi Rohidi. Analisis Data Kualitatif : Buku Sumber Tentang Metde-Metode Baru Jakarta : Penerbitan Universitas Indonesia).

Miller, L. D. (1992). Writing in mathematics classes. What research says to the science and mathematics teacher. Number 9.

National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.

Nuraeni, R., & Luritawaty, I. P. (2016). Mengembangkan kemampuan komunikasi matematik siswa melalui strategi think talk write. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 101-112.

Ontario Ministry of Education. (2005). The ontario curriculum, grades 1 to 8: Mathematics. Queen’s Printer for Ontario.

Indonesia, M. P. D. K. R. Peraturan menteri pendidikan dan kebudayaan republik indonesia nomor 64 tahun 2013 tentang standar isi pendidikan dasar dan menengah.

Draper, R. J., & Siebert, D. (2004). Different goals, similar practices: Making sense of the mathematics and literacy instruction in a standards-based mathematics classroom. American Educational Research Journal, 41(4), 927-962.

Trianto, A. (2002). Pembelajaran keterampilan menulis. Makalah pada lokakarya seminar nasional membaca dan menulis training of trainer (TOT) bagi guru SLTP.

Umar, W. (2012). Membangun kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika. Infinity Journal, 1(1), 1-9.

Walk, G., Congress, M., & Bansho. (2010). Communication in the mathematics classroom. Capacity Building Series, Special Edition #13, September, 1-8.

Downloads

Published

28-10-2021

How to Cite

Azizah, M. ., & Kahfi, M. S. (2021). Pemberian tugas menulis untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis tertulis siswa kelas VIII SMPN 12 Malang pada materi teorema pythagoras. Jurnal MIPA Dan Pembelajarannya, 1(11), 855–863. https://doi.org/10.17977/um067v1i11p855-863

Issue

Section

Articles