Industri Konten Digital Indonesia Dalam Perspektif Society 5.0

Penulis

  • Theodora Monica Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia
  • Harits Ar Rosyid Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.17977/um068v3i32023p139-143

Kata Kunci:

digital konten, industri digital, society 5.0

Abstrak

The advancement the impact of information technology has been significant on industries through digital transformation. This change has become an important part of new industrial frameworks and policies, such as the Fourth Industrial Revolution, the Industrial Internet, and Made in China 2025. The method used in this research is qualitative descriptivw, which aims to understand the value of variables that are inherently individual, either one or more variables in the form of comparison or relationship with other variables. Therefour, users freedom to create content can result in detrimental risks such as illegal or politically sensitive opinions related to terrorism, which can trigger a crisis or social fear. However, co-creation in digital content creation in Indonesia has the potential to damage a company’s reputation if not well-controlled. Information freedom must be uphelped to build a peaceful society.

Kemajuan teknologi informasi telah memberikan pengaruh besar dalam industri melalui transformasi digital. Perubahan ini menjadi bagian penting dalam kerangka pemikiran dan kebijakan industri terbaru seperti Revolusi Industri 4.o, Industri Internet, dan Made in China 2025. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif, yaitu metode penelitian yang bertujuan untuk memahami nilai variabel yang bersifat sendiri, dan beberapa variabel atau hanya satu dalam bentuk perbandingan atau hubungan dengan variabel lain. Oleh karena itu, kebebasan pengguna untuk membuat sebuah konten akan menghasilkan resiko yang merugikan seperti opini yang ilegal atau kontroversial politik terkait terorisme, yang dapat memicu krisis atau ketakutan sosial. Namun Co-creation dalam pembuatan konten digital Indonesia dapat berpotensi merusak reputasi perusahaan jika tidak terkontrol dengan baik. Kebebasan informasi harus disipakan untuk membangun masyarakat yang damai.

Referensi

Abdullah, F. (2019). Fenomena digital era revolusi industri 4.0. Jurnal Dimensi DKV Seni Rupa dan Desain, 4(1),

-58.

Apdillah, D., Panjaitan, K., Stefanny, N. T. P., & Surbakti, F. A. (2022). The Global Competition In The Digital

Society 5.0 Era: The Challenges Of The Younger Generation. Journal of Humanities, Social Sciences and

Business (JHSSB), 1(3), 75-80.

Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan Spotlight, 27(5), 47-50.

Hanim, L., Soponyono, E., & Maryanto, M. (2021). Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19.

In Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 2, No. 1, pp. 30-39).

Kose, Utku, and Selcuk Sert. (2016). “Intelligent Content Marketing with Artificial Intelligence.” International

Conference of Scientific Cooperation for Future, no: 837–43.

Pandey, N., Nayal, P., & Rathore, A. S. (2020). Digital marketing for B2B organizations: structured literature

review and future research directions. Journal of Business & Industrial Marketing.

Popkova, E. G., & Zmiyak, K. V. (2019). Priorities of training of digital personnel for industry 4.0: social

competencies vs technical competencies. On the Horizon, 27(3/4), 138-144.

Potočan, Vojko, Matjaž Mulej, and Zlatko Nedelko. (2020). “Society 5.0: Balancing of Industry 4.0, Economic

Advancement and Social Problems.” Kybernetes.

Pritama, A. D., Setyaningsih, G., & Mardani, T. (2020). Pelatihan Produksi Video untuk Konten Promosi Online

di Industri Kecil Menengan (IKM) Kabupaten Pekalongan. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat

(JPMM), 2(1).

Queiroz, M. M., Pereira, S. C. F., Telles, R., & Machado, M. C. (2021). Industry 4.0 and digital supply chain

capabilities: A framework for understanding digitalisation challenges and

opportunities. Benchmarking: an international journal, 28(5), 1761-1782.

Rahmawan, D., Mahameruaji, J. N., & Anisa, R. (2019). Pengembangan konten positif sebagai bagian dari

gerakan literasi digital. Jurnal Kajian Komunikasi, 7(1), 31-43.

Santoso, R. E., Prawiyogi, A. G., Rahardja, U., Oganda, F. P., & Khofifah, N. (2022). Penggunaan dan Manfaat Big

Data dalam Konten Digital. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 3(2), 88-91.

Diterbitkan

2023-03-30

Terbitan

Bagian

Articles