Inovasi Aplikasi Al-Qur’an dengan Menerapkan Artificial Intelligence di Era Society 5.0

Authors

  • Mohammad Andryan Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia
  • Aji Wibawa Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.17977/um068v2i32022p101-107

Keywords:

kecerdasan buatan, al-qur’an, pemrosesan bahasa alami, pengenalan suara

Abstract

One of the signs of the era of society 5.0 is when artificial intelligence makes many significant changes. Therefore, many fields are adapting to welcome this era by implementing artificial intelligence. One of them is the field of Islam. One of its applications is to apply Artificial Intelligence to the Al-Qur'an application. This application uses several technologies, namely Natural Language Processing and Voice Recognition. The aim is to increase the convenience, speed and user experience in studying the Al-Qur'an digitally by using technology that keeps up with the times.

Salah satu tanda era society 5.0 adalah saat kecerdasan buatan memberikan banyak perubahan yang signifikan. Oleh karena itu banyak bidang yang beradaptasi untuk menyambut era ini dengan menerapkan kecerdasan buatan tersebut. Salah satu di antaranya adalah bidang agama Islam. Salah satu penerapannya adalah dengan menerapkan Artificial Intelligence pada aplikasi Al-Qur’an. Penerapan ini menggunakan beberapa teknologi yaitu Natural Language Processing dan Voice Recognition. Tujuannya adalah meningkatkan kemudahan, kecepatan dan pengalaman pengguna dalam mempelajari Al-Qur’an secara digital dengan menggunakan teknologi yang mengikuti perkembangan zaman.

References

Shihab, M. Q. (2020). al-Quran dan Maknanya. Lentera Hati.

Sukma, A. P., Nugroho, W. B., & Zuryani, N. (2019). Digitalisasi Al-Quran: Meninjau Batasan Antara yang Sakral dan yang Profan pada Aplikasi Muslim Pro. Jurnal Ilmiah Sosiologi (Sorot), 1(1).

Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan Spotlight, 27(5), 47-50.

Nadkarni, P. M., Ohno-Machado, L., & Chapman, W. W. (2011). Natural language processing: an introduction. Journal of the American Medical Informatics Association, 18(5), 544-551.

Liedtka, J. (2018). Why design thinking works. Harvard Business Review, 96(5), 72-79.

Woychowsky, E., & Woychowsky, E. (2006). AJAX: Creating web pages with asynchronous JavaScript and XML (Vol. 8). Upper Saddle River, NJ, USA: Prentice Hall.

Eccher, C., Eccher, L., Falavigna, D., Nardelli, L., Orlandi, M., & Sboner, A. (2003, April). On the usage of automatic voice recognition in an interactive Web based medical application. In 2003 IEEE International Conference on Acoustics, Speech, and Signal Processing, 2003. Proceedings. (ICASSP'03). (Vol. 2, pp. II-289). IEEE.

Kusnandar, V. B. (2022, December 2). Sebanyak 86,93% Penduduk Indonesia Beragama Islam pada 31 Desember 2021. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/02/12/sebanyak-8693-penduduk-indonesia-beragama-islam-pada-31-desember-2021

Adamopoulou, E., & Moussiades, L. (2020). An overview of chatbot technology. In Artificial Intelligence Applications and Innovations: 16th IFIP WG 12.5 International Conference, AIAI 2020, Neos Marmaras, Greece, June 5–7, 2020, Proceedings, Part II 16 (pp. 373-383). Springer International Publishing.

Saihu, M. (2022). Al-Qur'an and The Need for Islamic Education to Artificial Intelligence. Mumtaz: Jurnal Studi Al-Quran Dan Keislaman, 6(01), 18-31.

Downloads

Published

28-03-2022

Issue

Section

Articles