Dampak Penggunaan E-commerce Terhadap Kalangan Remaja pada Society 5.0

Authors

  • Faradhila Saffa Dhamira Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia
  • Anik Nur Handayani Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.17977/um068v2i102022p480-484

Keywords:

society 5.0, e-commerce, kalangan remaja

Abstract

In the increasingly advanced era of Society 5.0, the use of e-commerce is becoming more widespread, including among teenagers. However, the impact of e-commerce use on teenagers is still a concern for many. This article discusses the impact of e-commerce use on teenagers in Society 5.0. Along with the increasing use of e-commerce by teenagers, this article discusses the positive and negative impacts of e-commerce use on teenagers and society. In addition, this article also discusses efforts that can be made to minimize the negative impacts of e-commerce use on teenagers. Through this article, it is hoped to gain a more complete understanding of e-commerce use among teenagers in Society 5.0 and to help society make wiser decisions in using this technology.

Dalam era Society 5.0 yang semakin maju, penggunaan e-commerce semakin meluas, termasuk di kalangan remaja. Namun, dampak penggunaan e-commerce terhadap kalangan remaja masih menjadi perhatian banyak orang. Artikel ini membahas tentang dampak penggunaan e-commerce terhadap kalangan remaja pada Society 5.0. Seiring dengan meningkatnya penggunaan e-commerce oleh remaja, artikel ini mengulas dampak positif dan negatif dari penggunaan e-commerce terhadap remaja dan masyarakat secara keseluruhan. Selain itu, artikel ini juga membahas tentang upaya yang dapat dilakukan untuk meminimalisir dampak negatif dari penggunaan e-commerce bagi kalangan remaja. Melalui artikel ini diharapkan dapat memperoleh pengetahuan yang lebih lengkap mengenai penggunaan e-commerce di kalangan remaja dalam era Society 5.0 dan membantu masyarakat untuk mengambil keputusan yang lebih bijak dalam menggunakan teknologi tersebut.

References

Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (2019). Strategi Pembangunan Nasional Menghadapi Revolusi Industri 4.0 [National Development Strategy Facing the Industrial Revolution 4.0]. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles of marketing (14th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.

Sarwono, J. 2006. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Graha Ilmu. Yogyakarta.

Ali, M., & Asrori, M. (2008). Psikologi remaja: Perkembangan peserta didik [Adolescent psychology: Student development]. Jakarta: Bumi Aksara.

Sarwono, J. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif [Quantitative and Qualitative Research Methods]. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Vermaat, M. E. (2021). Discovering Computers: Digital Technology, Data, and Devices. Boston, MA: Cengage Learning.

Loudon, K. C., & Traver, C. G. (2019). E-commerce: Business, Technology, Society (15th ed.). Boston, MA: Pearson Education.

Japan Business Federation. (2016). Society 5.0. Diakses pada 25 Februari 2023 dari https://www.keidanren.or.jp/en/policy/2016/077_outline.pdf

Fukuyama, Mayumi. (2018). Society 5.0: Aiming for a New Human-centered Society. Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd.

Turban, Efraim, David King, Judy Lang, Jae Kyu Lee, Ting-Peng Liang, and Deborrah Turban. (2015). Electronic Commerce: A Managerial and Social Networks Perspective Eighth Edition. Switzerland: Springer.

Downloads

Published

30-10-2022

Issue

Section

Articles