Peran dan Pemanfaatan Media Sosial di Era Society 5.0

Authors

  • Tiara Amalina Salsabila Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia
  • Aji Wibawa Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.17977/um068v2i92022p416-421

Keywords:

masyarakat 5.0, media sosial, teknologi informasi dan komunikasi

Abstract

The fast progression of Technology has led to a variety of changes in various sectors and global society. Digital change will create different concepts than before which will eventually become the pillars of a new industrial policy. Hence, society 5.0 has been introduced as a means of addressing these changes by utilizing cutting-edge scientific and advanced technological developments., such as Internet of Things (IoT), Artificial Intelligence (AI), and robotics, to cater to the evolving needs of humanity. Its main objective is to improve society’s well-being and quality of life by prioritizing human-centered technological progress and development. Social media is considered as a constituent of the overall progress of Society 5.0. To prepare this article, Data was gathered through conducting a review of literature. This article explores the interdependencies and functions of social media in Society 5.0, specifically its impact on various facets of human life, such as communication, information dissemination, and business. Furthermore, the article highlights how social media is leveraged to address community economic challenges and social disparities.

Pesatnya perkembangan Teknologi telah mengakibatkan beragam transformasi bagi masyarakat global dan sektor industri. Perubahan digital akan menciptakan berbagai konsep yang berbeda dari sebelumnya yang pada akhirnya akan menjadi tiang kebijakan industri yang baru. Sehingga untuk mempersiapkan hal tersebut, Society 5.0 disajikan untuk memudahkan kebutuhan manusia dengan memanfaatkan ilmu pengetahuan dan teknologi modern seperti Internet of Things (IoT), Artificicial Intellegence (AI), dan robot. Society 5.0 berfokus pada peningkatan kualitas hidup atau kesejahteraan manusia sebagai pusat (human centered) dan tujuan dari pengembangan serta kemajuan teknologi. Dalam hal ini, media sosial termasuk dalam aspek yang ikut terlibat dalam perkembangan Society 5.0. Metode penelitian untuk pengumpulan data dalam pembuatan artikel ini menggunakan studi pustaka Artikel ini berisi pembahasan mengenai keterkaitan, dan peran yang diberikan oleh media sosial di era Society 5.0 dalam bermacam aspek kehidupan manusia seperti komunikasi, informasi, dan bisnis, serta bagaimana media sosial dimanfaatkan untuk mengatasi masalah perekonomian masyarakat dan kesenjangan sosial.

References

Amedie, J. (2015). The impact of social media on society.

Bungin, B., Wono, H. Y., & Shwari, E. J. A. (2021). Communication Media Technology And Social Harmony Construction In The Era Of Society 5.0 A Critical View. International Journal of Computer and Information System (IJCIS), 2(4), 125-130.

Fauzi, A. A., Kom, S., Kom, M., Budi Harto, S. E., Mm, P. I. A., Mulyanto, M. E., ... & Rindi Wulandari, S. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi Di Berbagai Sektor Pada Masa Society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan Spotlight, 27(5), 47-50.

In'am, A., Amany, D. A. L., Adila, P., & Pratiwi, K. (2022). Social media as learning resources: Teacher creativity in society 5.0. AMCA Journal of Education and Behavioral Change, 2(2), 51-56.

Nastiti, F. E., & Ni’mal‘Abdu, A. R. (2020). Kesiapan pendidikan Indonesia menghadapi era society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61-66.

Pereira, A. G., Lima, T. M., & Santos, F. C. (2020). Industry 4.0 and Society 5.0: opportunities and threats. International Journal of Recent Technology and Engineering, 8(5), 3305-3308.

Prameswari, N. S., Suharto, M., & Afatara, N. (2017). Developing E-Commerce for Micro Small Medium Enterprise (MSME) to cope with cultural transformation of online shopping. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 8(2), 188-198.

Usmaedi, U. (2021). Education curriculum for society 5.0 in the next decade. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 4(2), 63-79.

Widiastuti, T. (2020). Ethnomethodology Study of Digitalized Social Communication Apprehension in Basmala Youth Community Members. Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 5(1), 42-51.

Downloads

Published

30-09-2022

Issue

Section

Articles