Pengalaman Pasien dengan Telemedicine Pada Era Society 5.0

Authors

  • Nadia Arianesya Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia
  • Aji Wibawa Universitas Negeri Malang, Jl. Semarang No. 5 Malang, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.17977/um068v2i82022p372-377

Keywords:

masyarakat 5.0, telemedicine, pengalaman pasien

Abstract

Human civilization has changed from society 1.0 with the hunting era to an agrarian society in 2.0, then a 3.0 industrial society, to an information society in 4.0. It is not about manufacturing, but also involves the integration of real and virtual spaces as a solution to solving social problems.  Telemedicine is an embodiment of Society 5.0 within the healthcare industry. Telemedicine is a medical practice that uses audio, visual and data communication. This research method uses literature by collecting data from journals and scientific articles. The research resulted in several telemedicine user experiences from the perspectives of contraceptive counseling, diabetes, and obstetrics patients. Research from the perspective of diabetic patients resulted in a final analysis that included 569 patients dominated by women aged 58.1 years. Overall, diabetes patients rated the quality of this technology as high, resulting in positive experiences with the technology during health crises. This study led to the conclusion that most contraceptive counseling, diabetes, and obstetrics patients had positive experiences from using telemedicine.

Peradaban manusia telah berubah dari mulai society 1.0 dengan era berburu menjadi masyarakat agraris pada 2.0, kemudian 3.0 masyarakat industri, menjadi information society pada 4.0. Society 5.0 tidak hanya terfokus pada faktor manufaktur, namun juga melibatkan integrasi antara ruang nyata dan virtual sebagai solusi penyelesaian masalah sosial.  Telemedicine merupakan salah satu penerapan society 5.0 pada bidang kesehatan. Telemedicine merupakan praktek medis yang menggunakan komunikasi audio, visual, dan data. Metode penelitian ini menggunakan kepustakaan atau library research, yang berkaitan dengan mengumpulkan data dari jurnal dan artikel ilmiah. Penelitian menghasilkan beberapa pengalaman pengguna telemedicine dari perspektif pasien contraptive conseling, diabetes, dan kebidanan. Penelitian dari perspektif pasien diabetes menghasilkan analisis akhir yang mencakup 569 pasien diabetes dengan rata-rata usia 58,1 tahun yang didominasi oleh perempuan. Secara keseluruhan, pasien dengan diabetes menilai kualitas telemedicine dan teleassistance tinggi, sehingga pengalaman positif mereka dapatkan dari telemedicine dan teleassistance selama krisis kesehatan. Penelitian ini menghasilkan kesimpulan bahwa sebagian besar pasien contraptive conseling, diabetes, dan kebidanan mendapatkan pengalaman positif dari penggunaan telemedecine.

References

Darwin, M. (2021). Society 5.0: A People-centric Super-smart Society. 15(1), 108-109. doi: 10.1007/978-981-15-2989-4

Ganiem, L. M. (2020). EFEK TELEMEDICINE PADA MASYARAKAT (Kajian Hukum Media McLuhan: Tetrad). Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(2), 87-97. doi: 10.14710/interaksi.9.2.87-97

Jamil, M., Khairan, A., & Fuad, A. (2015). Implementasi Aplikasi Telemedicine Berbasis Jejaring Sosial dengan Pemanfaatan Teknologi Cloud Computing. Jurnal Edukasi dan Penelitian Informatika, 1(1). doi: 10.26418/jp.v1i1.9930

Lestari, S., & Gozali, D. (2021). Narrative Review: Telemedicine dan Implementasinya dalam Membantu Perawatan Pasien COVID-19. Jurnal Farmaka, 19(3), 63-72. doi: 10.24198/farmaka.v19i3.34918

Maietti, E., Sanmarchi, F., Palestini, L., Golinelli, D., Esposito, F., Boccaforno, N., et al. (2021). The experience of patients with diabetes with theuse of telemedicine and teleassistance services during the COVID-19 pandemic in Italy: Factors associated with perceived quality and willingness to continue. Diabetes Research and Clinical Practice, 108, 2-9. doi: 10.1016/j.diabres.2021.109047

Nastiti, F. E., & 'Abdu, A. R. (2020). Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi Era Society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61-66. doi: 10.17977/um039v5i12020p061

Pereira, A. G., Lima, T. M., & Charrua-Santos, F. (2020). Industry 4.0 and Society 5.0: Opportunities and Threats. International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE), 8(5), 3305-3308. doi: 10.35940/ijrte.D8764.018520

Riyanto, A. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pelaksanaan Telemedicine (Systematic Review). Jurnal Manajemen Informasi Kesehatan Indonesia, 9(2), 164-174. doi: 10.33560/jmiki.v9i2.337

Sari, G. G., & Wirman, W. (2021). Telemedicine sebagai Media Konsultasi Kesehatan di Masa Covid 19 di Indonesia. Jurnal Komunikasi, 15(1), 43-54. doi: 10.21107/ilkom.v15i1.10181

Stifani, B. M., Smith, A., Avila, K., Boos, E. W., Ng, J., Levi, E. E., et al. (2021). Telemedicine for contraceptive counseling: Patient experiences during the early phase of the COVID-19 pandemic in New York City. Journal Contraception, 104(3), 255-261. doi: 10.1016/j.contraception.2021.04.006

Subawa, P. I., Dewi, N. A., Komang , A. P., & Triliany, Y. (2022). Strategi Pemanfaatan Telemedicine sebagai Upaya untuk Mendukung Kesehatan Ibu dan Anak. 18-25. doi: 10.36728/semnasutp.v2i1.44

Sulaman, H., Akhtar , T., Naeem, H., Saeed, G. A., & Fazal, S. (2022). Beyond COVID-19: Prospect of telemedicine for obstetrics patients in Pakistan. International Journal of Medical Informatics, 158, 1-5. doi: 10.1016/j.ijmedinf.2021.104653

Downloads

Published

30-08-2022

Issue

Section

Articles