Pengembangan Media Biblioedukasi Buku Cerita “Scars Make You Strong” untuk Meningkatkan Self-Esteem Anak di Pondok Tahfidz Quran LAZNAS Nurul Hayat Malang

Authors

  • Siti Fatimah Roba’ah Universitas Negeri Malang
  • M Ramli Universitas Negeri Malang
  • Muslihati Muslihati Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um065v1i12021p29-36

Keywords:

media biblioeducation, story book , self-esteem, cottage children, media biblioedukasi, buku cerita “Scars Make You Strong, anak pondok

Abstract

Abstract: This research aims to develop educational bibliographic media "Scars Make You Strong" to Increase Self-Esteem of children in Pondok Tahfidz Quran LAZNAS Nurul Hayat Malang. This study was developed to help facilitate counseling teachers in providing group guidance interventions using bibli education techniques. The scope of this research is the bibliographic media of the story book "Scars Make You Strong" to increase the self-esteem of the adolescent children. This study uses the model Research and Development developed by Borg and Gall (1983) with the following steps: data collection, planning, product development, testing (BK material expert and media expert), revision of the results of expert testing and candidate testing users, revised trial results, and the final product. Expert testing and field testing of prospective users were analyzed using quantitative data analysis using the formula average (mean) and qualitative data analysis. The validity index of expert and prospective user tests shows high criteria and meets acceptability, namely usability, accuracy, convenience, and attractiveness, so that the product is feasible and can be given to prospective users of story books, namely children in the cottage, and guidebooks for use for counseling teachers / guidance teachers.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media biblioedukasi Buku Cerita Bergambar “Scars Make You Strong” untuk Meningkatkan Self-Esteem anak di Pondok Tahfidz Quran LAZNAS Nurul Hayat Malang. Penelitian ini dikembangkan guna membantu memudahkan guru BK dalam pemberian intervensi bimbingan kelompok menggunakan teknik biblioedukasi. Ruang lingkup dalam penelitian ini adalah media biblioedukasi buku cerita “Scars Make You Strong” untuk meningkatkan self-esteem anak pondok. Penelitian ini menggunakan model Research and Development yang dikembangkan oleh Borg dan Gall (1983) dengan langkah : melakukan pengumpulan data, perencanaan, pengembangan produk, uji coba (ahli materi BK dan ahli media), revisi dari hasil uji ahli dan uji calon pengguna, revisi hasil uji coba, serta produk akhir. Uji ahli dan uji lapangan calon pengguna dianalisis menggunakan analisis data kuantitatif menggunakan rumus rata-rata (mean) dan analisis data kualitatif. Indeks validitas uji ahli dan calon pengguna menunjukkan kriteria yang tinggi dan memenuhi akseptabilitas yakni kegunaan, ketepatan, kemudahan, dan kemenarikan, sehingga produk layak dan dapat diberikan pada calon pengguna buku cerita yakni anak di pondok, dan buku panduan penggunaannya untuk guru BK/guru pembina.

Downloads

Published

20-07-2021

How to Cite

Roba’ah, S. F. ., Ramli, M., & Muslihati, M. (2021). Pengembangan Media Biblioedukasi Buku Cerita “Scars Make You Strong” untuk Meningkatkan Self-Esteem Anak di Pondok Tahfidz Quran LAZNAS Nurul Hayat Malang. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 1(1), 29–36. https://doi.org/10.17977/um065v1i12021p29-36

Issue

Section

Articles