PENGGUNAAN MEDIA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI TANAMAN OBAT DI SDN PERCOBAAN 1 MALANG
Keywords:
Concrete media, Motivation to learn, Learning outcomesAbstract
The quality of learning needs to be improved continuously to optimize the development of learners' skills, knowledge, and attitudes. One effective method is using concrete media to help teachers facilitate learning. Concrete media was used to teach medicinal plant material in class VB. The learning process followed the lesson study flow, consisting of the plan, do & see, and reflection stages. Learning was conducted in two cycles. The first cycle discussed medicinal plants from rhizomes, including ginger, turmeric, kencur, galangal, ginseng, and temulawak. The second cycle covered medicinal plants from leaves, such as bay leaves, lemongrass, guava leaves, cat whisker leaves, basil leaves, betel leaves, celery, kenikir, aloe vera, cinnamon, and pandan leaves. As a result, students' learning motivation increased from 50% before using concrete objects to an average of 80%. Knowledge learning outcomes also improved, rising from an average of 54% to 78%. Additionally, learners' curiosity developed, as evidenced by the variety of questions that arose from students during the learning process. Thus, it can be concluded that using concrete media to teach medicinal plant material can increase the motivation and learning outcomes of fifth-grade students at SDN Percobaan 1.
References
Achdiyat, M., & Utomo, R. (2018). Kecerdasan Visual-Spasial, Kemampuan Numerik, dan Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(3), 234–245. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i3.2234
Batubara, I., & Prastya, M. E. (2020). Potensi Tanaman Rempah dan Obat Tradisional Indonesia Sebagai Sumber Bahan Pangan Fungsional. Seminar Nasional Lahan Suboptimal Ke-8 Tahun 2020, October, 24–38.
Bukori. (2020). Penggunaan Media Nyata ( konkret ) Untuk Meningkatkan Pembelajaran Pada Peserta Didik. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar, Vol. 3(3), 1748–1752.
Harisma, K., & Chusniatun. (2016). Soucasný výskyt karcinomu a leiomyomu zaludku. Warta LPM, 19(2), 110–118.
Jahyus, M. R., Dzulqadri, A., Febrian, D., & Febrian. (2023). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DENGAN BENDA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PADA PESERTA DIDIK KELAS II. 3(2023), 1066–1076.
Mahfudy, S., & Arizona, K. (2021). Peningkatan mutu pembelajaran melalui implementasi media pembelajaran berbasis lesson study. Participative Journal: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(2), 112–122. https://doi.org/10.55099/pj.v1i2.35
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1), 116–152. https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26
Muflihah, A. (2021). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa melalui Model Pembelajaran Index Card Match pada Pelajaran Matematika. 2(1), 152–160.
Mutoharoh, S. (2018). Penggunaan media benda konkret dalam pembelajaran Matematika pada siswa kelas II di MI Ma’arif Nu Banteran Kecamatan Sumbang Kabupaten Banyumas tahun pelajaran 2017/2018. IAIN Purwokerto.
Novitasari, A. T. (2023). Motivasi Belajar sebagai Faktor Intrinsik Peserta Didik dalam Pencapaian Hasil Belajar. Journal on Education, 5(2), 5110–5118. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1248
Syachtiyani, W. R., & Trisnawati, N. (2021). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 90–101. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.878
Warnoto, & Mulyadi, E. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Melalui Lesson Study Kelas XKR3 SMK N 3 Yogyakarta. Jurnal Amanah Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 121–131.
Yandi, A., Nathania Kani Putri, A., & Syaza Kani Putri, Y. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1.14
Yusri, A. Z. dan D. (2020). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Ips Siswa Kelas I Sdn 019 Aursati Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.