PERAN MEDIA SOSIAL TERHADAP PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INOVATIF DI ERA SOCIETY 5.0

Authors

  • Early Ni’mah Hayati Universitas Negeri Malang
  • Abdul Sukur Universitas Negeri Malang
  • Alifian Nabila Universitas Negeri Malang
  • Arum Dyan Kusuma Universitas Negeri Malang
  • D. Adnindya Amalia Universitas Negeri Malang
  • Farida Nur Aini Universitas Negeri Malang
  • Yusuf Hanafi Universitas Negeri Malang

Abstract

Technology plays a significant role, one of which is in the field of education. Currently, we are entering the era of society 5.0, which is defined as a concept of learning centered on humans and technology. In the context of education, teachers can integrate technology into learning activities, one of which is through the role of social media. Therefore, the aim of this article is to understand the role of social media in the development of innovative learning media in the era of society 5.0. This article utilizes the literature review method. Literature review method involves searching, exploring, reading, and examining relevant literature related to the research through accountable sources. The results of this research show that the use of social media such as TikTok and YouTube can be used as learning references and also as media in creative and innovative learning activities.

References

Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Islamika, 3(1), 123–133. https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.1047

Anissa, Dhea Rachmalia Nur. 2023. Pengaruh Media Sosial Dalam Pembelajaran : Peran dan Dampaknya dalam Proses Perkembangan Generasi Muda. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/dhearachmalianuranissa/6470d7574addee72860c8322/pengaruh-media-sosial-dalam-pembelajaran-peran-dan-dampaknya-dalam-proses-perkembangan-generasi-muda

Anwar, F., Pajarianto, H., Herlina, E., Raharjo, T. D., Fajriyah, L., Astuti, I. A. D., Hardiansyah, A., & Suseni, K. A. 2022. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran “Telaah Perspektif Pada Era Society 5.0”. Makassar: CV. Tohar Media.

Indriyati, Nur. (2023). Peran Media Sosial dalam Pembelajaran IPS Era Society 5.0 di MI Darwata Karangasem Kecamatan Sampang Kabupaten Cilacap. Jurnal Kependidikan 11(2): 243. https://doi.org/10.24090/jk.v11i2.8702

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi literatur: Problematika evaluasi pembelajaran dalam mencapai tujuan pendidikan di era merdeka belajar. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 1, 10-15.

Laila, Kumi dan Herdiyanto. 2021. Menyiapkan Pendidik Profesional Di Era Society 5.0. Direktorat Sekolah Dasar KEMENDIKBUD. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/menyiapkan-pendidik-profesional-di-era-society-50

Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital. JPG : Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 205–222. https://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/jpg/article/view/14252/4576

Padmawati, N. N., Pihung, E. S., & Utara, D. (2022). Mengembangkan Pembelajaran Digitalisasi di Era Society 5.0. 23(2), 378–388. https://doi.org/10.5281/zenodo.7190220

Parinata, D., & Puspaningtyas, N. D. (2022). Studi Literatur: Kemampuan Komunikasi Metematis Mahasiswa Pada Materi Integral. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 3(2), 94-99.

Pranandari, E. (2022). Analisis Pembelajaran IPS Daring Pada Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Dharmas Education Journal (DE_Journal) 3(1): 39–44. https://doi.org/10.56667/dejournal.v3i1.611

Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.396

Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring. Akademika, 10(02), 425–436. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406

Simarmata, R. J., Gea, E. D., Purba, G. F., & Hutahuruk, A. J. . (2022). Impelementasi Media Sosial sebagai Media Pembelajaran untuk Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 364–370. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3054

Suardi, W. (2017). Catatan kecil mengenai desain riset deskriptif kualitatif. Ekubis, 2(2), 1-11.

Surani, D. (2019). Studi literatur: Peran teknologi pendidikan dalam pendidikan 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 456-469).

Sutarti, T., & Astuti, W. (2021). Dampak Media Youtube dalam Proses Pembelajaran dan Pengembangan Kreatifitas Bagi Kaum Milenial. 7(3), 6. https://www.ejournal.sthd-jateng.ac.id/index.php/WidyaAksara/article/view/151/87

Tinggi, S., Islam, A., Putih, N. G., & Sudarso, Y. (2020). Integrasi Kurikulum di Indonesia dalam Menghadapai Era Society 5.0. PROCEEDING IAIN Batusangkar 1(3): 213–218.

Ussolikhah, N., & Nafi’a, I. (2024). Peran Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Kolaborasi Pembelajaran Terhadap Pola Pendidikan Moral Generasi Z. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (INJURIES) 2(1) https://doi.org/10.61227/injuries.v2i1.66

Downloads

Published

13-06-2024

How to Cite

Hayati, E. N., Sukur, A., Nabila, A., Kusuma, A. D., Amalia, D. A., Aini, F. N., & Hanafi, Y. (2024). PERAN MEDIA SOSIAL TERHADAP PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INOVATIF DI ERA SOCIETY 5.0 . Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(9), 2. Retrieved from http://journal3.um.ac.id/index.php/fip/article/view/5623

Issue

Section

Articles