EKSPLORASI PENDAYAGUNAAN LITERASI BERBASIS DIGITAL BAGI SISWA SEKOLAH MENENGAH

Authors

  • Nudiyalista Khusna Universitas Negeri Malang
  • Hidayatul Ulum Universitas Negeri Malang
  • Ilmia Turrofiah Universitas Negeri Malang
  • Musyarrafah S Universitas Negeri Malang
  • ‘Ulyatul Nur Kholishoh Universitas Negeri Malang
  • Martutik Martutik Universitas Negeri Malang

Keywords:

development strategy, school literacy, digital

Abstract

This study aims to describe the literacy program, scheme and target of the literacy development strategy implementation. This research method is qualitative, case study approach. The results of the research are in the form of a literacy activity development plan formed in the form of utilizing the school literacy website. On the implementation scheme, which consists of three stages, namely planning, implementation and evaluation. The main target of this activity is digital-based literacy materials in the form of literary reviews, short stories, school newsletters, poetry, and school service advertisements.

References

Gogahu, D. G. S., & Prasetyo, T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis

E-Bookstory untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1004–1015. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.493

Lestari, F. D., Ibrahim, M., Ghufron, S., & Mariati, P. (2021). Pengaruh Budaya Literasi terhadap

Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5087–5099. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1436

Miles, M.B, Huberman, A.M, & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia (UI-Press)

Moleong, Lexy J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

PISA 2015 Result in Focus. 2016, tersedia dari https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf, diunduh pada 18 April 2024.

PISA 2012 Result in Focus: What 15 Year Old Know and What They Can do With What They

Know. 2014, tersedia dari https://www.oecd.org/pisa/pisa- 2015-results-in-focus.pdf, diunduh pada 18 April 2024.

Purwati, S. (2017). Program Literasi Membaca 15 Menit Sebelum Pelajaran Dimulai Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Dan Menghafal Surah Pendek. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 3(4), 663–670.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 23 Tahun 2015 tentang Penumbuhan Budi Pekerti. (n.d.)

Undang-undang No.3 Tahun 2017 tentang Sistem Perbukuan. (n.d.).

Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter (Vol. 1, Issue 1).

Downloads

Published

05-06-2024

How to Cite

Khusna, N., Ulum, H., Turrofiah, I., S, M., Kholishoh, ‘Ulyatul N., & Martutik, M. (2024). EKSPLORASI PENDAYAGUNAAN LITERASI BERBASIS DIGITAL BAGI SISWA SEKOLAH MENENGAH . Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(4), 14. Retrieved from http://journal3.um.ac.id/index.php/fip/article/view/5432

Issue

Section

Articles