PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE LEARNING TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT (OCTOPUS GAMES) DENGAN BANTUAN MEDIA GOOGLE LENS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATERI KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP

Authors

  • Lyca Rahmawati Wakhidah Universitas Negeri Malang
  • Yusuf Hanafi Universitas Negeri Malang
  • Ferdi Dwi Sagitha Universitas Negeri Malang

Keywords:

Octopus Games Media, Teams Games Tournament (TGT), Google Lens

Abstract

Education is one of the subjects that becomes an urgency in the progress of a nation, education cannot be separated from the teaching and learning process in the classroom which certainly faces problems in achieving the expected goals. One of the problems faced by a teacher is the learning outcomes of students who tend to be low because learning activities are less interesting and involve all students. This study aims to determine the learning outcomes of students after applying the Cooperative Learning learning model of Team Games Tournament (Octopus Games) Type with the Help of Google Lens Media on the classification of living things. This type of research is pre-experiments. Data collection techniques with tests and observations. The learning outcomes of students in the classification of living things have increased by 47% based on the value of the pretest and posttest results. Based on these results, the application of the Team Games Tournament (Octopus Games) Type Cooperative Learning learning model with the help of Google Lens Media can improve student learning outcomes on living things classification material.

References

Albina, M., Safi’i, A., Gunawan, M. A., Wibowo, M. T., Sitepu, N. A. S., & Ardiyanti, R. (2022). Model Pembelajaran Di Abad Ke 21. Warta Dharmawangsa, 16(4), 939–955. https://doi.org/10.46576/wdw.v16i4.2446

Alfrid Sentosa, & Norsandi, D. (2022). Model Pembelajaran Efektif Di Era New Normal. Jurnal Pendidikan, 23(2), 125–139. https://doi.org/10.52850/jpn.v23i2.7444

Asnawi. (2022). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATERI KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TGT SISWA KELAS VII MTs DARUL ULUM PURAI. Jurnal Pendidikan Hayati, 8(2), 84–96.

Azira, Mahadewi, L. P. P., & I Gst. Ngurah Japa. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TEAM GAMES TOURNAMENT ( TGT ) BERMEDIAKAN QUESTIONS BOX TERHADAP HASIL BELAJAR IPA. Mimbar Ilmu, 24(1), 73–82.

Hasanah, U., Wijayanti, R., & Liesdiani, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran TGT ( Teams Games Tournament ) dengan Permainan Ludo terhadap Hasil Belajar Siswa. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 104–111.

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441

Lastia, I. N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas VI SD. Journal of Education Action Research, 5(1), 74–79. https://doi.org/10.23887/jear.v5i1.31561

Martine, B. (2022). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATERI KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TGT SISWA KELAS VIIA SMPN 2 RAREN BATUAH. Jurnal EduCario, 1(1), 258–264.

Megah, D., Lenti, P., & Fardhani, I. (2023). Pengaruh Penggunaan Wordwall Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Vii Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup. Universitas Negeri Malang Sabtu, 8, 2023.

Nurhayati, Egok, A. S., & Aswarliansyah. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 3.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Rahma Shelfy Sofian, A., Subchan, W., & Sudarti. (2022). PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN GOOGLE LENS UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP. Teknologi Pendidikan, 11(2).

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD). Alfabeta.

Sulhiyati, S. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament Pada Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Paedagoria | Jurnal Kajian, Penelitian, Dan Pengembangan Kependidikan, 10(1), 20. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v10i1.816

Susanti, Y., Wahjoedi, & Sugeng Utaya. (2017). PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(5), 661–666. https://doi.org/10.52000/jsi.v4i1.150

Tarigan, M., Alvindi, A., Wiranda, A., Hamdany, S., & Pardamean, P. (2022). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara dan Perkembangan Pendidikan di Indonesia. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 3(1), 149–159. https://doi.org/10.33487/mgr.v3i1.3922

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Amar (JAA), 2(1), 6. http://ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/88

Ulfia, T., & Irwandani, I. (2019). Model Pembelajaran Kooperative Tipe Teams Games Tournament (TGT): Pengaruhnya Terhadap Pemahaman Konsep. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(1), 140–149. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i1.4220

Downloads

Published

05-06-2024

How to Cite

Wakhidah, L. R., Hanafi, Y., & Sagitha, F. D. (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE LEARNING TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT (OCTOPUS GAMES) DENGAN BANTUAN MEDIA GOOGLE LENS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATERI KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP . Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(4), 13. Retrieved from http://journal3.um.ac.id/index.php/fip/article/view/5431

Issue

Section

Articles