Studi tingkat pengetahuan cedera dan tingkat kebugaran jasmani atlet e-sport kota Batu

Authors

  • Ridho Ilahi Universitas Negeri Malang
  • Supriyadi Supriyadi Universitas Negeri Malang
  • Nanang Tri Wahyudi Universitas Negeri Malang
  • Ahmad Abdullah Universitas Negeri Malang

Keywords:

knowledge, e-sport injuries, physical fitness, pengetahuan, cedera e-sport, kebugaran jasmani

Abstract

Abstract: An injury suffered by an E-Sport athlete is similar to a problem for sedentary office personnel. Unlike the complaints that are usually seen by sports medicine specialists, even athletes are also at risk of developing musculoskeletal disorders. There are many ways to deal with and prevent injuries in E-Sport, one of which is by maintaining excellent physical fitness. This is necessary because athletes perform hundreds of repetitive movements in training sessions and matches, generally 10 movements per second or 500-600 per minute, in the form of pressing several buttons on a stick, keyboard, game buttons on cellphones, as well as training 8-12 hours per day with different body postures. bad. This research is needed to determine the level of knowledge and physical fitness of E-Sport athletes in Batu City. This study used a quantitative type, with a cross-sectional method, to measure the level of physical fitness of 10 male athletes by conducting tests of endurance, flexibility, hand grip muscle strength, research is needed because an athlete unknowingly often holds his breath or inhales with a short, for a long time and prolonged this jeopardizes the effectiveness of the lungs. Based on the research, the level of knowledge of athletes about E-Sport injuries was categorized as sufficient (61 percent), the level of physical fitness of athletes was in the poor category, with 4 athletes (40 percent) getting scores in the medium category and 6 people (60 percent) getting grades in the less category.

Abstrak: Cedera yang diderita seorang atlet E-Sport mirip dengan masalah pada personel kantor yang tidak banyak melakukan aktivitas. Berbeda dengan keluhan yang biasa dilihat oleh spesialis kedokteran olahraga, bahkan atlet juga beresiko terkena gangguan muskuloskeletal. Banyak cara untuk menangani serta mencegah cedera pada E-Sport, salah satunya dengan menjaga kebugaran jasmani yang prima. Ini diperlukan karena atlet melakukan ratusan gerakan berulang di sesi latihan dan pertandingan, umumnya 10 gerakan per detik atau 500-600 per menit, berupa memencet beberapa tombol pada stik, keyboard, tombol pada game di HP, serta latihan 8-12 jam per hari dengan postur tubuh yang buruk. Penelitian ini diperlukan untuk mengetahui tingkat pengetahuan dan tingkat kebugaran jasmani atlet E-Sport kota Batu. Penelitian ini menggunakan jenis kuantitatif, dengan metode cross sectional, untuk mengukur tingkat kebugaran jasmani atlet yang berjumlah 10 orang laki-laki dengan melakukan tes daya tahan, fleksibilitas, kekuatan otot genggaman tangan, penelitian diperlukan karena seorang atlet tanpa disadari sering menahan nafasnya atau menarik nafas dengan pendek, untuk waktu yang lama dan berkepanjangan ini membahayakan efektivitas paru-paru. Berdasarkan penelitian tingkat pengetahuan atlet tentang cedera E-Sport dikategorikan cukup (61 persen), tingkat kebugaran jasmani atlet berada di kategori kurang dengan 4 orang (40 persen) atlet mendapatkan nilai dalam kategori sedang dan 6 orang (60 persen) atlet mendapatkan nilai kategori kurang.

References

Arikunto, Suharsimi. 2013. “Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.”

Bartholomew, John R. 2011. “Air Travel and Venous Thromboembolism : Minimizing the Risk.” 111–20. doi: 10.3949/ccjm.78a.10138.

Basiran, Basiran, Ridha Mustaqim, and Witri Fandayani. 2020. “Physical Condition Profile of Handball Athletes.” 21(Icsshpe 2019):230–34.

Difrancisco-donoghue, Joanne, Jerry Balentine, Gordon Schmidt, and Hallie Zwibel. 2019. “Managing the Health of the ESport Athlete : An Integrated Health Management Model.” doi: 10.1136/bmjsem-2018-000467.

Emara, Ahmed K., Mitchell K. Ng, Jason A. Cruickshank, Matthew W. Kampert, Nicolas S. Piuzzi, Jonathan L. Schaffer, and Dominic King. 2020. “Gamer ’ s Health Guide : Optimizing Performance , Recognizing Hazards , and Promoting Wellness in Esports.” 537–45.

Ihsan, M. 2017. “SURVEY CEDERA OLAHRAGA PADA ATLET CABANG OLAHRAGA BOLA BASKET DI CLUB XYZ JUNIOR MEDAN LABUHAN.” JURNAL IMU KEOLAHRAGAAN.

Jaya, i. M. L. M. 2020. Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif: Teori, Penerapan Dan Riset Nyata. INDONESIA.

Jewell, Karlee. 2016. “EVALUATING SCIENCE COMMUNICATION EFFORTS AND CITIZEN SCIENTISTS’ KNOWLEDGE OF, ATTITUDE TOWARD, AND BEHAVIORAL INTENTIONS RELATED TO THE NORTH AMERICAN RIVER OTTER.” Master of Science in Natural Resources: Environmental Science and Management 15(2):1–23.

Johnson, J. L., Adkins, D., & Chauvin, S. 2020. “A Review of the Quality Indicators of Rigor in Qualitative Research. American Journal of Pharmaceutical Education, 84(1).”

Kustatinasari, Wenny. 2020. “Hubungan Peran Ibu, Pengethauan Dan Sikap Dengan Perilaku Hidup Bersih Dan SehatPada Anak SD Negeri Kelayan Selatan 3 Banjarmasin.” Journal of Chemical Information and Modeling 53(9):1689–99.

Kusumaningrum, Niken ; Aji, Ananto ; Hardati, Puji. 2020. “Edu Geography.” 8(1):31–40.

Lejacq, Y. 2013. “How Fast Is Fast? Some pro Gamers Make 10 Moves per Second. ABC News.” How Fast Is Fast? Some pro Gamers Make 10 Moves per Second. ABC News.

Notoadmojo, Soekidjo. 2010. Promosi Kesehatan Teori & Aplikasi.

Safa, Abdalla, S. Apraiman Spenser, Cantely Linda F., and Cullen Mark R. 2017. “Occupation and Risk for Injuries. Injury Prevention and Environmental Health. 3rd. The International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank.”

Sharan D, Mohandoss M, Ranganathan R, Jose J. 2014. “Angguan Muskuloskeletal Pada Ekstremitas Atas Karena Penggunaan Perangkat Genggam Secara Ekstensif. Ann Menempati Lingkungan Med.”

Sinatra, F., & Rochmania, A. 2022. “Gangguan Kesehatan Pada Atlet e Sport JATIM Divisi Mobile Legends. Jurnal Prestasi Olahraga, 5(6), 89-97.”

Sudijono, A. 2008. “Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grapindo Persada.”

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Utomo, A. A. B. 2018. “Peranan Tes Dan Pengukuran Olahraga Sebagai Sport Industry Dalam Bidang Jasa Evaluasi Kondisi Fisik Atlet. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Keolahragaan UNIPMA, 1(1), 51–59.”

Yusuf, AM. 2016. “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Gabungan . Media Prenada.”

Downloads

Published

31-08-2023

Issue

Section

Articles