Pengembangan Media Pembelajaran Bola Basket di SMA Negeri 1 Singosari Kelas X IPA 2

Authors

  • Muhammad Rizal Hamdani Universitas Negeri Malang
  • Mu’arifin Mu’arifin Universitas Negeri Malang
  • Febrita Paulina Heynoek Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um062v5i72023p758–763

Keywords:

learning, physical education sports health, android, basketball, pembelajaran, pendidikan jasmani olahraga kesehatan, bola basket

Abstract

Abstract: The objectives of this development research is to be able to produce products that will be very helpful in the teaching and learning process when conditions are online or online. The initial product developed will go through a validation test by several experts, including material specialist, learning specialist, and media specialist. Then small and large group trials were also carried out. After going through all that, the expected results can help students to make it easy to understand the lessons given by the teacher when online or online. Based on a series of trials the small group showed a percentage of 82.2 percent, and the large group got 89 percent.

Abstrak: Adapun Tujuan dari penelitian pengembangan ini adalah untuk dapat menghasilkan produk yang nantinya akan sangat membantu dalam proses belajar mengajar pada saat kondisi daring atau online. Produk awal yang dikembangkan akan melalui uji validasi oleh beberapa ahli, diantaranya ahli materi, ahli pembelajaran, dan ahli media. kemudian dilakukan juga uji coba kelompok kecil dan besar. Sesudah melewati semua itu hasil yang diharapkan dapat membantu para siswa untuk mempermudah memahami pelajaran yang diberikan oleh guru pada saat daring atau online. Berdasarkan dari rangkaian uji coba kelompok kecil menunjukkan persentase 82,2 persen, dan kelompok besar memperoleh persentase 89 persen.

References

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta.

Basilaia G. & Kyayadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARS-CoV-2 Corona virus (COVID-19) Pandemic in Georgia.

Centeio, E. &. (2021). The Success and Struggles of Physical Education Teachers While Teaching Online During the COVID-19 Pandemic. 667-673.

Cruickshank, V. &. (2021). Just do some physical activity’: Exploring experiences of teaching physical education online during Covid-19.

Darmawan, D. &. (2012). Komunikasi Pembelajaran. Bandung.

Darmawan, D. (2012). Inovasi Pendidikan. Bandung.

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta.

Dimyati., &. M. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Dwiyogo, W. D. (2013). Media Pembelajaran. Malang.

Filiz, B. &. (2020). Teaching Strategies for Physical Education during the COVID-19 Pandemic. 48-50.

Gonzales Calvo, G. &. (2020). Exploring the changes of physical education in the age of Covid-19. 32-42.

Khanifatul. (2013). Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta.

Kim, M. &. (2021). Physical education teachers’ online teaching experiences and perceptions during the COVID-19 pandemic.

Mercier, K. &. (2021). Physical Education Teachers’ Experiences With Remote Instruction During the Initial Phase of the COVID-19 Pandemic.

Murhaini, S. (2016). Menjadi Guru Profesional Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Yogyakarta.

Novita, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Aplikasi Mit Inventor Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Administrasi Umum (Studi Pada Peserta Didik Kelas X Program Keahlian Otomatisasi Dan Tata Kelola Perkantoran SMK Negeri. Malang.

Nurdin., &. A. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta.

O'Brien, W. &. (2020). Implications for European Physical Education Teacher Education during the COVID-19 pandemic: a cross-institutional SWOT analysis. 503-522.

Putri, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Mindjet Mind Manager Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Administrasi Umum (Studi pada kelas X OTKP di SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen, Malang). Malang.

Sadiman, A. (2012). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Depok.

Schneider, S. &. (2020). Distance learning in the era of COVID-19.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Bandung.

Suryani, N. (2018). Media Pembelajaram Inovatif. Bandung.

Varea, V. &. (2020). Touchless classes and absent bodies: teaching physical education in times of Covid-19. 831-845.

Vilchez, J. K. (2021). Teachers and School Health Leaders’Perspectives on Distance Learning PhysicalEducation During the COVID-19 Pandemic. School Health, 541-549.

Vinda, K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Pada Materi Program Linier Kelas XI Menggunakan APlikasi APPYPIE. Malang.

Wati, E. I. (2017). Pengembangan Media Mobile Learning dalam Pembelajaran Menulis Deskripsi pada Siswa Kelas X SMK.

Wibawanto, W. (2017). Desain dan Pemrogaman Multimedia Pembelajaran Interaktif.

Yu, J. &. (2020). Analysis of Online Classes in Physical Education during the COVID-19 Pandemic

Downloads

Published

30-07-2023

Issue

Section

Articles