Survei Guru PJOK Terhadap Pilihan Materi Berdasarkan Kompetensi Dasar Motorik di Sekolah Dasar Kelas Bawah Se-Kecamatan Bululawang

Authors

  • Nungky Ayu Kusumastuti Universitas Negeri Malang
  • Lokananta Teguh Hari Wiguno Universitas Negeri Malang
  • Dona Sandy Yudasmoro Universitas Negeri Malang
  • Gema Fitiady Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um062v5i32023p330-344

Keywords:

choice of material, teacher, basic competence, pilihan materi, guru, kompetensi dasar

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the choice of material for physical education and health based on the curriculum in lower grades by physical education and health (Sport Education) teacher. In this study using a quantitative descriptive method with the research subject of 22 lower grade physical education and health (Sport Education) teacher at the elementary level in Bululawang District. The data collection used is a non-test instrument in the form of questionnaires and interviews. The research data is converted intopercentage form. From the result of data analysis, it was found that the choice of learning materials for elementary school physical education and health (Sport Education) teacher in Bululawang District was to get a percentageof 50 percent, grade 2 got a percentage of 45 percent, grade 3 got a percetageof 48 percent. It was concluded that the lower grade physical education and health (Sport Education) teacher in Bululawang District had selected, implemented and presented material to student in order to achieve the curriculum and the selection of physical education and health (Sport Education) teacher materials in Elementary Schools in Bululawang District had reached the minimum standards set out in the teacher and student book. The following factors influence the choice of corner teacher material, namely infrastructure and teacher competence.

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pilihan materi pendidikan jasmani dan kesehatan berdasarkan kurikulum di kelas bawah oleh guru pendidikan jasmani kesehatan dan olahraga. Pada penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif dengan subjek penelitian 22 guru pendidikan jasmani kesehatan dan olahraga kelas bawah di Sekolah Dasar Se-Kecamatan Bululawang. Pengumpulan data yang digunakan adalah instrumen non tes berupa angket dan wawancara. Data hasil penelitian diubah menjadi bentuk persentase. Dari hasil analisis data, diperoleh hasil bahwa pilihan materi pembelajaran guru pendidikan jasmani, kesehatan dan olahraga SD di Kecamatan Bululawang untuk kelas 1 mendapatkan persentase 50 persen, kelas 2 mendapatkan persentase 45 persen, kelas 3 mendapatkan persentase 48 persen. Disimpulkan bahwa guru pendidikan jasmani kesehatan dan olahraga kelas bawah Se- Kecamatan Bululawang sudah memilih, melaksanakan dan menyajikan materi kepada siswa guna mencapai kurikulum dan pemilihan materi pendidikan jasmani kesehatan dan olahraga di Sekolah Dasar Se- Kecamatan Bululawang sudah mencapai standar minimal yang ditetapkan di buku guru dan buku siswa. Berikut faktor yang mempengaruhi pilihan materi guru pjok yaitu sarana prasarana dan kompetensi guru.

References

Biesta, G., Priestley, M., & Robinson, S. (2015). The role of beliefs in teacher agency. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 21(6), 624–640. doi: 10.1080/13540602.2015.1044325

Feng & Sass, 2017: Kim, Lee, Spector, & DeMeester, 2013. (2012). Teacher Quality and Teacher Mobility. Education Finance and Policy, (February).

Ivanto, A. E., & Tuasikal, A. R. S. (2018). Survei Keterlaksaan Materi Ajar Pencak Silat SMA Negeri 15 Surabaya. Pendidikan Jasmani, Kesehatan, Dan Rekreasi, Fakultas Ilmu Olahraga, Universitas Negeri Surabaya, 7, 91–94.

Kanca, N. (2013). Pengembangan Profesionalisme Guru Pendidikan Jasmani. 1–11.

Munawaroh, S. R. (2018). Pengembangan Instrumen Penilaian Kompetensi Inti Keterampilan ( KI-4 ) Pada Pembelajaran Biologi Kurikulum 2013 Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas VIII Di SMP Negeri 3 Kendal.

Nazari, H., Jafari, E. M., Nasr, A. R., & Marandi, S. M. (2017). School Physical Education Curriculum of Iran from Experts’ Perspective: “What It Is and Should Be”. International Journal of Environmental and Science Education, 12(5), 971–984.

Permendikbud. (2018). Permendikbud RI Nomor 37 tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. JDIH Kemendikbud, 2025, 1–527.

Rahmah. (2020). Pascasarjana institut agama islam negeri iain palopo 2020.

Razak, A., Nor, Syed Ahmad Ezahar, Syed Ambon, Zul Aizam Yassin, & Hashim, J. M. (2018). Physical education teachers readiness towards upgrading the teaching and learning processes. ~ 35 ~ International Journal of Physical Education, Sports and Health, 5(3), 35–39.

Ryan, T., & Poirier, Y. (2012). Secondary Physical Education Avoidance and Gender: Problems and Antidotes. International Journal of Instruction, 5(2), 173–194.

Setiawan, I. M. (2021). Ketersediaan Guru , Sarana dan Prasarana Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 9(1), 18–24.

Sutisna, D., & Widodo, A. (2020). Peran Kompetensi Guru Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Daring. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 9(2), 58–64.

Syahrial, B. (2015). Merancang Pembelajaran Gerak Dasar Anak. In Unp Press (Vol. 1).

Trilestari, D. W., & Kurniawan, A. W. (2021). Survey Sarana Dan Prasarana Pembelajaran PJOK Tingkat SD Se - Kecamatan Genteng Kota Banyuwangi Jawa Timur Tahun 2021. 1(2), 97–109.

Wiguno, L. T. H., & Cahyo, B. N. (2021). Pemilihan Materi Pembelajaran PJOK oleh Guru Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di SMA Sederajat. Sport Science and Health, 3(7), 486–498. doi: 10.17977/um062v3i72021p486-498

Zogy, P. (2015). ANALISIS KEMAMPUAN GURU DALAM PEMBUATAN RPP KURIKULUM 2013 DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI KESEHATAN DAN OLAHRAGA ( PJOK ) Zogy Prastyo Heryanto Nur Muhammad. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 03, 492–500.

Downloads

Published

22-03-2023

Issue

Section

Articles