Hubungan Kebugaran Jasmani dengan Prestasi Belajar Siswa SMP: Literature Review

Authors

  • Nabila Aprilia Universitas Negeri Malang
  • Oni Bagus Januarto Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um062v4i62022p495-507

Keywords:

physical fitness, achievement, learning outcomes, middle school students, kebugaran jasmani, prestasi, hasil belajar, siswa smp

Abstract

Abstract: The purpose of this review article is to obtain information from the latest writing trends related to the influence between Physical Fitness and Student Achievement in Junior High Schools. Hemoglobin plays an important role in the function of oxygen transport in the blood, low levels of hemoglobin can reduce oxygen delivery to body tissues which results in tissue aerobic metabolic processes and impaired physical fitness capacity. There is a close relationship between the rate of oxygen consumption and the work produced by the heart. The stronger the heart works, the more oxygen is needed by the heart cells. The literature review data collection used the "Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis" (PRISMA) flow method. The research refers to methodological criteria (1) Research variables (2) Data collection methods (3) Valid research results (4) Data analysis is clear and precise. Correlational research design. Databases from google scholar and ScienceDirect. Search terms used ("physical fitness", "study achievement", "junior high school students"). The results show that the variables (1) physical fitness have a relationship to the level of student achievement, (2) the most critical factor influencing the learning outcomes of students' physical education and sports subjects is the level of physical fitness of the students. (3) There is a significant relationship between physical activity and physical fitness because of the influencing factors. Conclusion: With good physical fitness will get good learning outcomes as well.

Abstrak: Tujuan dari review article ini adalah untuk memperoleh informasi dari trend penulisan terkini terkait pengaruh antara Kebugaran Jasmani dengan Prestasi Belajar Siswa SMP. Hemoglobin memegang peranan penting pada fungsi transport oksigen dalam darah, rendahnya kadar hemoglobin dapat mengurangi pengiriman oksigen ke jaringan tubuh yang berakibat proses metabolis aerobik jaringan dan kapasitas kebugaran jasmani terganggu. Terdapat hubungan yang erat antara laju konsumsi oksigen dengan kerja yang dihasilkan oleh jantung. Makin kuat jantung bekerja maka semakin banyak O2 yang dibutuhkan oleh sel-sel jantung. Pengumpulan data literatur review menggunakan metode alir PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis). Pencarian mengacu kriteria metodologis (1) Penelitian variabel (2) Pengumpulan data (3) Hasil penelitian valid (4) Analisis data jelas dan tepat. Desain penelitian korelasional. Database dari google scholar dan sciencedirect. Search terms yang digunakan (“kebugaran jasmani”, terhadap “prestasi belajar” “siswa SMP”). Hasil menunjukkan variabel (1) Kebugaran jasmani memiliki hubungan terhadap tingkat prestasi siswa, (2) faktor terpenting yang mempengaruhi hasil belajar mata pelajaran pendidikan jasmani siswa yaitu kesegaran jasmani siswa itu sendiri. (3) Terdapat hubungan yang signifikan terhadap aktivitas fisik terhadap kebugaran jasmani karena faktor yang berpengaruh. Simpulan: Hasil belajar yang baik diperoleh dari kesegaran jasmani yang baik dan dimiliki individu tersebut.

References

Annas, M. (2011). Hubungan Kesegaran Jasmani, Hemoglobin, Status Gizi, dan Makan Pagi terhadap Prestasi Belajar. Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 1(2). https://doi.org/10.15294/miki.v1i2.2034

Aprianti, D., Indonesia, U. P., Barat, J., Bermain, K., Pembelajaran, M., & Berat, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran dan Status Berat terhadap Keterampilan Bermain dan Kebugaran Jasmani The Effect of Learning Models and Weight Status on Play Skills and Physical. 20, 213–224.

Apriyano, B. (2017). Kontribusi Kebugaran Jasmani Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan (Penjasorkes) pada Pelajar SMP Pertiwi Siteba Padang. Jurnal MensSana, 2(2), 19. https://doi.org/10.24036/jm.v2i2.20

Apriyano, B., Padang, U. N., Zainuddin, Z. A., Hasnimy, A., & Hashim, M. (2020). Physical Fitness of Student at the Junior High. 460(Icpe 2019), 105–110.

Bangun, S. Y. (2019). Tingkat Kebugaran Jasmani Siswa SMP Negeri Se-Kecamatan Bosar Maligas Kabupaten Simalungun Provinsi Sumatera Utara. JOSSAE : Journal of Sport Science and Education, 4(1), 30. https://doi.org/10.26740/jossae.v4n1.p30-35

Bustamam. (2017). Hubungan Status Gizi Dan Aktivitas Olahraga dengan Kebugaran Jasmani. Jurnal Dedikasi, 1(2), 199–203.

Chu, C. H., Chen, F. T., Pontifex, M. B., Sun, Y., & Chang, Y. K. (2019). Health-related physical fitness, academic achievement, and neuroelectric measures in children and adolescents. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 17(2), 117–132. https://doi.org/10.1080/1612197X.2016.1223420

Dartija, D. (2014). Hubungan antara kecerdasan emosional dengan prestasi belajar pendidikan jasmani siswa SMP Negeri 1 Sawang Kabupaten Aceh Selatan. Penjaskesrek Journal, I.

Faisal, F., Razali, R. and Marlina, Y. (2015). HUBUNGAN KEBUGARAN JASMANI DENGAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IX SMP NEGERI 8 BANDA ACEH TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi, 1, 79–90.

Gil-Espinosa, F. J., Chillón, P., Fernández-García, J. C., & Cadenas-Sanchez, C. (2020). Association of physical fitness with intelligence and academic achievement in adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 1–14. https://doi.org/10.3390/ijerph17124362

Gultom, D. (2019). Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Upaya Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Di Kelas Viii-1 Smp Negeri 1 Patumbak. Journal Of Education And Teaching Learning (JETL), 1(1), 18–23. https://doi.org/10.51178/jetl.v1i1.31

Hakim, A.L. (2020). Pengaruh Circuit Training Dan Interval Training Dalam Tes Kebugaran Jasmani Pada Ektrakurikuler Futsal Siswa Smp. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 5(1), 86–95. https://doi.org/10.36526/kejaora.v5i1.847

Ismoko, A. (2018). Hubungan Antara Kebugaran Jasmani Dengan Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani Di SMP Negeri 2 Punggela. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 104–115.

Kayani, S., Kiyani, T., Wang, J., Sánchez, M. L. Z., Kayani, S., & Qurban, H. (2018). Physical activity and academic performance: The mediating effect of self-esteem and depression. Sustainability (Switzerland), 10(10), 3633. https://doi.org/10.3390/su10103633

Kyan, A., Takakura, M., & Miyagi, M. (2018). Does physical fitness affect academic achievement among Japanese adolescents? A hybrid approach for decomposing within-person and between-persons effects. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(9). https://doi.org/10.3390/ijerph15091901

Mulyani, D. (2013). HUBUNGAN KESIAPAN BELAJAR SISWA DENGAN PRESTASI BELAJAR. Konselor, 2(1). https://doi.org/10.24036/0201321729-0-00

Nugroho, A. W., & Kusumawati, O. (2019). Hubungan antara status gizi dan kebugaran jasmani dengan keterampilan dasar sepakbola siswa putra stkip al islam tunas bangsa , Lampung , Indonesia Abstract : Abstrak : Hubungan Antara Status Gizi dan Kebugaran Jasmani Dengan Keterampilan Dasar Sepakbola. 5(3), 40–49.

Pellicer-Chenoll, M., Garcia-Massó, X., Morales, J., Serra-Añó, P., Solana-Tramunt, M., González, L. M., & Toca-Herrera, J. L. (2015). Physical activity, physical fitness and academic achievement in adolescents: A self-organizing maps approach. Health Education Research, 30(3), 436–448. https://doi.org/10.1093/her/cyv016

Prasetio, E., Sutisyana, A., Ilahi, B. R., & Defliyanto, D. (2017). Tingkat Kebugaran Jasmani Berdasarkan Indeks Massa Tubuh Pada Siswa Smp Negeri 29 Bengkulu Utara. Kinestetik, 2(2), 166–172. https://doi.org/10.33369/jk.v2i2.8738

Prativi, G. O. (2013). Pengaruh Aktivitas Olahraga Terhadap Kebugaran Jasmani. Journal of Sport Sciences and Fitness, 2(3), 32–36.

Rifaldi, A. (2020). Perbandingan tingkat kesegaran jasmani antara siswa mtsn 1 Polewali Mandar dengan SMP Negeri 1 Tinambung.

Riyanto, P. (2020). Kontribusi aktifitas fisik , kebugaran jasmani terhadap hasil belajar pendidikan jasmani Contribution of physical activity , physical fitness to learning outcomes of physical education. 2(1), 117–126.

Rosyid, A. A., & Hidayat, T. (2016). Hubungan kebugaran jasmani terhadap prestasi akademik siswa (. Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 04, 213–218.

Sepriadi, S. dkk. (2018). Perbedaan Tingkat Kebugaran Jasmani Siswa Kelas Unggul Dan Kelas Reguler Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 4 Kota Pariaman. Sporta Saintika, 400–409.

Stuart-Cassel, V. (2015). School-Based Physical Fitness and the Link to Student Academic Outcomes and Improved School Climate.

Suhartoyo, T., Budi, D. R., Kusuma, M. N. H., Syafei, M., Listiandi, A. D., & Hidayat, R. (2019). Identifikasi Kebugaran Jasmani Siswa SMP Di Daerah Dataran Tinggi Kabupaten Banyumas. Physical Activity Journal, 1(1), 8. https://doi.org/10.20884/1.paju.2019.1.1.1995

Sukendro, & Triadi Santoso. (2019). Pengaruh Senam Aerobic Terhadap Tingkat Kebugaran Jasmani Siswa Putra Kelas Viii Smp Negeri 10 Muaro Jambi. Indonesian Journal of Sport Science and Coaching, 1(1), 35–48. https://doi.org/10.22437/ijssc.v1i1.7516

Sutrisno, S. (2017). Hubungan Kesegaran Jasmani Terhadap Hasil Belajar Siswa Putra Kelas Viii Smp Negeri 6 Tebing Tinggi Tahun 2017. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 533–540. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v7i4.8143

Yogantoro, Z. S. (2016). Perbandingan tingkat kebugaran jasmani siswa kelas VIII di Sekolah Menengah Pertama Negeri Dataran Tinggi dan Daerah Pesisir. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 4(3)., 657–662.

Ziad, M. (2015). Hubungan Konsep Diri, Pola Hidup Sehat dan Kebugaran Jasmani dengan Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani. Jurnal Sport Pedagogy, 5(1), 15–21.

Downloads

Published

28-06-2022

Issue

Section

Articles