Peningkatan kemampuan berpikir spasial siswa melalui penerapan Project Based Learning dengan menggunakan platform google classroom

Authors

  • Siska Tya Rahayu Universitas Negeri Malang
  • Budi Handoyo Universitas Negeri Malang
  • Fatiya Rosyida Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um063v2i1p68-80

Keywords:

kemampuan berpikir spasial, Geografi, Project Based Learning, google classroom

Abstract

The low ability to think spatially in learning Geography makes learning Geography less meaningful, in essence learning Geography is always related to spatial concepts. The use of learning models and facilities greatly influences the course of the learning process, the learning process is currently divided into distance learning and face-to-face learning of course, requires models and facilities to support the Geography learning process. The use of models Project Based Learning and suggestions google classroom can be a solution so that the learning process is in accordance with what is expected. The purpose of this research is to improve the ability to think spatially by using a model Project Based Learning and facilities google classroom in Geography learning. The method used in this research is classroom action research using descriptive quantitative analysis. The results showed that the use of models Project Based Learning and facilities google classroom in every meeting always experienced an increase in spatial thinking skills which could be seen from the knowledge and ability of students in identifying and classifying a problem by linking the concept of space and the learning process of Geography to be more meaningful.

Rendahnya kemampuan berpikir spasial dalam pembelajaran Geografi membuat pembelajaran Geografi kurang bermakna, pada hakikatnya pembelajaran Geografi selalu berkaitan dengan konsep spasial. Penggunaan model dan sarana pembelajaran sangat berpengaruh terhadap jalannya proses pembelajaran, proses pembelajaran pada saat ini terbagi atas pembelajaran jarak jauh (PJJ) dan pembelajaran tatap muka (PTM) tentunya membutuh model dan sarana sebagai penunjang proses pembelajaran Geografi. Penggunaan model Project Based Learning dan saranan google classroom dapat menjadi solusi agar proses pembelajaran sesuai dengan apa yang diharapkan. Tujuan dari penelitian ini adalah meningkatkan kemampuan berpikir spasial dengan menggunakan model Project Based Learning dan sarana google classroom dalam pembelajaran Geografi. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu penelitian tindakan kelas dengan menggunakan analisis kuantitatif deskriptif. Hasil penelitian menunjukan bahwa penggunaan model Project Based Learning dan sarana google classroom disetiap pertemuannya selalu mengalami peningkatan kemampuan berpikir spasial dapat dilihat dari pengetahuan dan kemampuan siswa dalam mengindentifikasikan dan mengklasifikasikan suatu permasalahan dengan mengkaitkan konsep ruang dan proses pembelajaran Geografi menjadi lebih bermakna.

References

Abidin, Y. (2014). Desain sistem pembelajaran dalam konteks kurikulum 2013.

Albert, W. S., & Golledge, R. G. (1999). The use of spatial cognitive abilities in geographical information systems: The map overlay operation. Transactions in GIS, 3(1), 7-21.

Aliman, M., Ulfi, T., Lukman, S., & Muhammad, H. H. (2019). Konstruksi tes kemampuan berpikir spasial model Sharpe-Huynh.

Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.

Association of American Geographers. (2006). Introducing Spatial Thinking Skills Across The Curriculum. http://www.aag.org/galleries/tgmgfiles/spatial_thinking_history_lesson.pdf. Diakses pada tanggal 21 Maret 2021

Barry, M. (2012). What skills will you need to succeed in the future? Phoenix Forward. Tempe, AZ, University of Phoenix.

Bednarz, S. (2015). Geographic thinking: The power of geographical thinking, 30.

Bintarto, R., & Hadisumarno, S. (1979). Metode Analisis Geografi. Jakarta: LP3ES.

Bowlick, F. J., Bednarz, S. W., & Goldberg, D. W. (2016). Student learning in an introductory GIS course: Using a project‐based approach. Transactions in GIS, 20(2), 182-202.

Daryanto, D., & Dwicahyo, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu Terintegrasi Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.

Dewi, K., Pratisia, T., & Putra, A. K. (2021). Implementasi pemanfaatan google classroom, google meet, dan instagram dalam proses pembelajaran online menuju abad 21. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(5), 533-541.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Dochy, F., Segers, M., Van den Bossche, P., & Gijbels, D. (2003). Effects of problem-based learning: A meta-analysis. Learning and instruction, 13(5), 533-568.

Flynn, K. C. (2018). Improving spatial thinking through experiential-based learning across international higher education settings. International Journal of Geospatial and Environmental Research, 5(3), 4.

Hadi, B. S. (2012, November). Remote Sensing Implementation In Learning To Develop Students Spatial Thinking Skills. In Disampaiakan pada Seminar Internasiaonal IGI ke-15 pada tanggal (pp. 3-4).

Haryanto, L. I., Rosdiana, R., Sularno, S., Sudirman, S., & Meisanti, M. (2021, February). Pembelajaran Online Google Classroom sebagai Dukungan terhadap Pembatasan Jarak Sosial di Era Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).

Kebudayaan, K. P. D. (2020). Pedoman penyelenggaraan belajar dari rumah dalam masa darurat penyebaran corona virus disease (covid-19). Surat Edaran Nomor, 15, 1-20.

Kemdikbud. 2013. Permendikbud 81A tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kiik, S. (2017). Penggunaan Outdoor Study yang Inovatif dan Kreatif dalam Pembelajaran Geografi untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Spasial Siswa.

Marsh, M., Golledge, R., & Battersby, S. E. (2007). Geospatial concept understanding and recognition in G6–college students: A preliminary argument for minimal GIS. Annals of the Association of American Geographers, 97(4), 696-712.

Michel, E., & Hof, A. (2013). Promoting spatial thinking and learning with mobile field trips and eGeo-Riddles.

National Research Council (US). (2006). Learning to think spatially: GIS as a support system in the K-12 curriculum. National Academy Press.

Nguyen, N. A., Muniz-Solari, O., Tien Dang, D., & Nguyen, T. (2018, November). Reviewing spatial thinking in Vietnam geography textbooks questions. In Geography for Global Understanding-Sustainable Changes in Environment, Society and People (SEAGA International Conference 2017). Jakarta (Vol. 28).

Oktavianto, D. A. (2017). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek Berbantuan Google Earth Terhadap Keterampilan Berpikir Spasial. Jurnal Teknodik, 21(1), 059.

Putra, A. K. Sumarmi, S., Deffinika, I., & Islam, M. (2021). The Effect of Blended Project-Based Learning with Stem Approach to Spatial Thinking Ability and Geographic Skill. International Journal of Instruction, 14(3), 685–704. https://doi.org/https://doi.org/10.29333/iji.2021.14340a

Rahmat, R., Surdin, S., Ramadhan, M. I., Sejati, A. E., Hidayat, D. N., Purwana, I. G., & Fayanto, S. (2019). The effectiveness of outdoor learning in improving spatial intelligence. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(3), 717-730.

Sabran, S., & Sabara, E. (2019, February). Keefektifan Google Classroom sebagai media pembelajaran. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Setiawan, I. (2016). Peran Sistem Informasi Geografis (SIG) dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Spasial (Spatial Thinking). Jurnal Geografi Gea, 15(1).

Sugiyono, S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sukardi, S. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: P.T Bumi Aksara.

Sumaatmadja, N. (2001). Metode Pembelajaran Geografi. Bumi Aksara. Jakarta.

Wagiran, W. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Wijayanto, B., Sutriani, W., & Luthfi, F. (2020). Kemampuan Berfikir Spasial dalam Pembelajaran Abad 21. Jurnal Samudra Geografi, 3(2), 42-50.

Downloads

Published

2022-01-20

Issue

Section

Articles