HITARI (Historical-archaeology Heritage Riddle): Pemanfaatan wordwall sebagai media ajar Indonesia zaman prasejarah di Sekolah Menengah Atas

Authors

  • Arrum Intan Setya Yuniar Universitas Negeri Malang
  • Guntur Adi Putra Universitas Negeri Malang
  • Nurul Era Purwati Universitas Negeri Malang
  • Ulumia Hayatunnufus Universitas Negeri Malang
  • Ulfatun Nafi'ah Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um063v1i11p1182-1190

Keywords:

wordwall, media ajar, prasejarah, HITARI

Abstract

The purpose of writing this study is to initiate and introduce the use of the Wordwall software as a learning medium (game-based) and evaluation of prehistoric Indonesian teaching materials in high schools. The Wordwall application is packaged into an Wordwall learning activity called HITARI or Historical-archeology Heritage Riddle. The use of the Wordwall media is carried out based on an analysis of the tendency of visual learning styles in students and of course problems relating to the interest in learning history. This study is compiled using a literature study with a qualitative approach, which consists of four steps, namely 1) determining the problem, 2) collecting sources and data, 3) correlating sources and data, and 4) presenting the discussion. The discussion in this article focuses on general elaboration concerning 1) the adjustment of teaching materials (Prehistoric Indonesia; hunting, gathering, and farming), and learning syntax of Wordwall media programming techniques, 2) steps for creating teaching media using Wordwall, 3) analysis of the strengths and weaknesses of the use of the Wordwall application as a teaching media.

Tujuan ditulisnya telaah ini adalah untuk menginisiasi dan mengenalkan pemanfaatan software Wordwall sebagai media belajar (berbasis permainan) dan evaluasi terhadap materi ajar Indonesia Masa Prasejarah di Sekolah Menengah Atas. Aplikasi Wordwall dikemas menjadi suatu aktivitas pembelajaran Wordwall yang diberi nama HITARI atau Historical- archaeology Heritage Riddle. Pemanfaatan media Wordwall ini dilakukan atas dasar analisis kencenderungan gaya belajar visual pada peserta didik dan tentu saja masalah yang berkenaan dengan minat belajar sejarah. Telaah ini disusun menggunakan studi pustaka dengan pendekatan kualitatif, yang terdiri atas empat langkah, yaitu 1) menentukan masalah, 2) pengumpulan sumber dan data, 3) korobasi sumber dan data, dan 4) penyajian pembahasan. Pembahasan dalam artikel ini berfokus pada penjabaran umum berkenaan dengan 1) penyesuian materi ajar (Indonesia Zaman Prasejarah; masa berburu, dan mengumpulkan makanan, dan bercocok tanam), dan sintaks pembelajaran terhadap teknis pemrograman media Wordwall, 2) langkah- langkah pengkreasian media ajar menggunakan Wordwall, 3) analisis kekuatan dan kelemahan dari pemanfaatan aplikasi Wordwall sebagai media ajar.

References

Alfian, M. (2011). Pendidikan Sejarah dan Permasalahan yang Dihadapi. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2).

Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontekstual. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 2(2), 105–120.

Haryati, S. (2012). Research and Development (R&D) Sebagai Salah Satu Model Penelitian dalam Bidang Pendidikan. Majalah Ilmiah Dinamika, 37(1), 11–26.

Indriati, D. (2015). Pengaruh Pemanfaatan Media Gambar dan Metode Pembelajaran Picture and Picture Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Prasejarah Kelas VII SMP N 1 Sukorejo Tahun Ajaran 2014 / 2015 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Jati, S. S. P. (2013). Prasejarah Indonesia: Tinjauan Kronologi dan Morfologi. Sejarah dan Budaya, 7(2), 20–30.

Marhamah, M., & Mulyadi, M. (2020). The effect of using word wall picture media and linguistic intelligence to enhance learning outcomes of English vocabularies. Journal of Educational and Social Research, 10(2), 134–142. https://doi.org/10.36941/jesr-2020-0033.

Mirzaqon, M. (2018). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Expressive Writing Library Research of the Basic Theory and Practice of Expressive Writing Counseling. Jurnal BK UNESA, 8(1), 1–8.

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2), 1–10. https://doi.org/10.21831/jpai.v8i2.949.

Nafi’ah, U., & Utami, I. W. P. (2017). Development of Sigil Based E-Book As Media for “Technology and Information for History Learning” Course. Paramita - Historical Studies Journal, 27(1), 103–112.

Novian, N. D. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Sebagai Pendukung Mata Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Materi Operasi Dasar Komputer Menggunakan Adobe Flash. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Soejono, R., & Leirissa, R. (2010). Sejarah Nasional Indonesia: Zaman Prasejarah di Indonesia (1st ed.). Jakarta: Balai Pustaka.

Su’iyah, S. L. (2020). Media Pembelajaran Daring Berorientasi Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran PAI di Tingkat Pendidikan Dasar. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 1–18.

Sugiyanto, B. (2018). Beliung Persegi: Sebaran Dan Fungsinya Di Kalimantan (Stone Adze: Its Distribution and Function in Kalimantan). Naditira Widya, 12(2), 89–100. https://doi.org/10.24832/nw.v12i2.302.

Utami, I. W. P., Mashuri, M., & Nafi’ah, U. (2016). A Model of Microteaching Lesson Study Implementation in the Prospective History Teacher Education. Journal of Education and Practice, 7(27), 10–14.

Wibisono, W., & Yulianto, L. (2010). Perancangan game edukasi untuk media pembelajaranp pada sekolah menengah pertama persatuan guru Republik Indonesia Gondang Kecamatan Nawangan Kabupaten Pacitan. Journal Speed (Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi), 2(2), 37–42.

Widja, I. G. (2018). Pembelajaran Sejarah Yang Mencerdaskan Suatu Alternatif Menghadapi Tantangan dan Tuntutan Jaman yang Berubah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 1(2), 117–134. https://doi.org/¬10.17977/¬um033v1i22018p117

Wordwall Net. (2020). Wordwall: Create Better Lesson Quicker. Retrieved from https://wordwall.net.

Zakaria, A., Sumardi, K., & Berman, E. T. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Edutainment pada Pembelajaran Psychrometric untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 4(1), 28. https://doi.org/10.17509/jmee.v4i1.7437.

Downloads

Published

2021-11-20

Issue

Section

Articles