Analisis mobile learning berbantuan media sosial dalam meningkatkan knowledge, creativity, dan innovation skill

Authors

  • Kusuma Dewi Universitas Negeri Malang
  • Fatiya Rosyida Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um063v1i10p1138-1151

Keywords:

mobile learning, media sosial, learning tools

Abstract

Mobile learning has become an important instructional platform for educational institutions around the world, as a result of the Covid-19 pandemic crisis. This phenomenon has disrupted the practice of teaching physical contact and face-to-face, thus requiring many students to learn actively using mobile technology. The implementation of this mobile learning can use social media learning tools. Learning practices by utilizing social media can improve various abilities and skills of students. This study aims to describe the use of social media-based mobile learning to increase students' knowledge, creativity, and innovation skills. In addition, through this study, recommendations for the learning process can be formulated. The method used is System Literature Review (SLR). Data collection using the Search Process (SP) technique. The study data was obtained through the relevant literature from 2012 to 2021. Selection and data analysis used Quality Assessment (QA). The results of the study show that there are many uses of social media-based mobile learning that help increase students' knowledge, creativity, and innovation skills. In addition, it can also achieve problem solving skills, independent learning, learning outcomes, critical, scientific attitude, motivation, interest in learning, collaboration, communication, and others. Recommendations for social media for the implementation of learning are Instagram, Whatsapp, Telegram, Twitter, Facebook, and Youtube. This method can be an alternative to online learning at various levels of education.

Mobile learning telah menjadi platform instruksi penting bagi lembaga pendidikan di seluruh dunia, sebagai akibat dari krisis pandemi Covid-19. Fenomena ini telah mengganggu praktik pengajaran kontak fisik dan tatap muka, sehingga mengharuskan banyak siswa belajar aktif menggunakan teknologi mobile. Pelaksanaan mobile learning ini dapat menggunakan learning tools media sosial. Praktik pembelajaran dengan memanfaatkan media sosial dapat meningkatkan berbagai kemampuan dan keterampilan siswa. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan pemanfaatan mobile learning berbasis media sosial dapat meningkatkan pengetahuan, kreativitas, dan keterampilan inovasi siswa. Selain itu, melalui kajian ini maka rekomendasi proses pembelajaran dapat dirumuskan. Metode yang digunakan adalah System Literature Review (SLR). Pengumpulan data menggunakan teknik Search Process (SP). Data kajian diperoleh melalui literatur yang relevan dari tahun 2012 hingga 2021. Penyeleksian dan analisis data menggunakan Quality Assesment (QA). Hasil kajian menunjukan bahwa terdapat banyak penggunaan mobile learning berbasis media sosial yang membantu peningkatan pengetahuan, kreativitas, dan keterampilan inovasi siswa. Selain itu juga dapat mencapai kemampuan memecahkan masalah, kemandirian belajar, hasil belajar, kritis, sikap ilmiah, motivasi, minat belajar, kolaborasi, komunikasi, dan lainnya. Rekomendasi media sosial untuk pelaksanaan pembelajaran yaitu Instagram, Whatsapp, Telegram, Twitter, Facebook, dan Youtube. Metode ini dapat menjadi salah satu alternatif pembelajaran daring berbagai jenjang pendidikan.

References

Al-Emran, M., Elsherif, H. M., & Shaalan, K. (2016). Investigating attitudes towards the use of mobile learning in higher education. Computers in Human behavior, 56, 93-102.

Anggraini, S. D., & Wibawa, S. C. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Telegram Pada Mata Pelajaran Teknik Pengolahan Video Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kognitif Siswa. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 3(02).

Aprilianti, D. R. & Kurniawan, F. (2020). The Use of Instagram as Mobile Learning to Improve Students Vocabulary (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Arif, M. B. (2016). Model Pembelajaran ICT Literacy M-Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di MTS. Brawijaya Mojokerto. TA’DIBIA Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 6(2).

Aripin, I. (2018). Konsep dan Aplikasi Mobile Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Educatio, 3(1), 01-09.

Arumsarie, R. A., Kusumaningsih, W., & Sutrisno, S. (2018). Pengembangan Aplikasi Mobile Learning sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Trigonometri. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 12(1), 65-75.

Asio, S. M., & Khorasani, S. T. (2015). Social Media: A Platform for Innovation. Proceedings of the 2015 Industrial and Systems Engineering Research Conference, 1496–1504.

Biswas, B., Roy, S. K., & Roy, F. (2020). Students Perception of Mobile Learning During COVID-19 in Bangladesh: University Student Perspective. Aquademia, 4(2), ep20023. https://doi.org/10.29333/-aquademia/8443.

Chang, C. Y., & Hwang, G. J. (2018). Trends in Smartphone-supported Medical Education: A review of journal publications from 2007 to 2016. Knowledge Management and E-Learning, 10(4), 389–407. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2018.10.024

Chuah, K. M. (2013). Aplikasi media sosial dalam pembelajaran Bahasa Inggeris: Persepsi pelajar universiti. Issues in Language Studies, 2(1).

Collard, P., & Looney, J. (2014). Nurturing Creativity in Education. European Journal of Education, 49(3), 348–364. https://doi.org/10.1111/ejed.12090.

Dewi, K., Pratisia, T., & Putra, A. K. (2021a). Implementasi Pemanfaatan Google Classroom, Google Meet, dan Instagram dalam Proses Pembelajaran Online Menuju Abad 21. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(5), 533-541.

Dewi, K. & Sahrina, A. (2021b). Urgensi augmented reality sebagai media inovasi pembelajaran dalam melestarikan kebudayaan. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 1077-1089.

Dewi, K., Sumarmi, S., & Putra, A. K. (2021c). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis STEM dengan Pendekatan Eco-Spatial Behavior Materi Kependudukan. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 7(2), 93-103.

Dinatha, N. M. (2017). Pemanfaatan Media Sosial Facebook untuk Menilai Sikap Ilmiah (Afektif) Mahasiswa. Journal of Education Technology, 1(3), 211-217.

Efendi, S. & Marpaung, R. F. (2018). Implementasi Mobile Learning dengan Model Advance Organizer dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Kimia Mahasiswa. PeTeKa Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 1(3), 171-178.

Evans, C. (2014). Twitter for teaching: Can social media be used to enhance the process of learning?. British Journal of educational technology, 45(5), 902-915.

Fisher, M., & Baird, D. E. (2006). Making mLearning Work: Utilizing Mobile Technology for Active Exploration, Collaboration, Assessment, and Reflection in Higher Education. Journal of Educational Technology Systems, 35(1), 3-30.

Flavin, M. (2017). Disruptive technology enhanced learning: The use and misuse of digital technologies in higher education. Springer.

Grosseck, G. & Holotescu, C. (2010). Microblogging Multimedia-based Teaching Methods Best Practices with Cirip. eu. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2151-2155.

Guo, J. & Woulfin, S. (2016). Twenty-first Century Creativity: An Investigation of How the Partnership for 21st Century Instructional Framework Reflects the Principles of Creativity. Roeper Review, 38(3), 153–161. https://doi.org/10.1080/02783193.2016.1183741.

Halle, R. F. (2019). Penerapan Model Blended Learning Berbasis Whatsapp Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar, Berpikir Kritis, dan Hasil Belajar Siswa Kelas X MIPA SMAK Kesuma Mataram Tahun Pelajaran 2018/2019 pada Materi Usaha dan Energi. Skripsi Tidak Diterbitkan. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Sana Dharma.

Hernández-Torrano, D., & Ibrayeva, L. (2020). Creativity and Education: A Bibliometric Mapping of the Research Literature (1975–2019). Thinking Skills and Creativity, 35, 100625. https://doi. org/10.1016/j.tsc.2019.100625.

Hoyles, C., & Lagrange, J. B. (Eds.). (2010). Mathematics education and technology--Rethinking the terrain. New York, NY/Berlin, Germany: Springer.

Indahwati, R., & Basri, H. (2017). Pengaruh Penggunaan Facebook sebagai Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. JURNAL SILOGISME: Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 2(2), 74-83.

Irwanto, I. (2020). Inovasi Baru Penggunaan Multimedia Interaktif Dan Mobile Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Mahasiswa Pendidikan Teknik Elektro Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Pada Mata Kuliah Logika Fuzzy. Jurnal MEKOM (Media Komunikasi Pendidikan Kejuruan), 6(2), 57-64.

Iwantara, I. W., Sadia, I. W., & Suma, K. (2014). Pengaruh penggunaan media video youtube dalam pembelajaran IPA terhadap motivasi belajar dan pemahaman konsep siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1).

Kartikawati, S., & Pratama, H. (2017). Pengaruh Penggunaan Whatsapp Messenger Sebagai Mobile Learning Terintegrasi Metode Group Investigation Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. JUPITER (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 2(2), 33-38.

Kilis, S. (2013). Impacts of Mobile Learning in Motivation, Engagement and Achievement of Learners. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 375-383.

Kominfo. (2016). Mengenal Generasi Milenial. Dipublikasikan oleh Kementerian Komunikasi dan Informasi pada 27 Desember 2016. (Online), (https://www.kominfo.go.id/content/detail/8566/-mengenalgenerasi-millennial/0/sorotan_media).

Kurniawan, H. (2017). Media Pembelajaran Mobile learning Menggunakan Android (Studi Kasus: Jurusan Sistem Informasi IIB Darmajaya). Jurnal Sistem Informasi dan Telekomunikasi ISSN 2087-2062: 46-55.

Kurniasih, S., Darwan, D., & Muchyidin, A. (2020). Menumbuhkan Kemandirian Belajar Matematika Siswa Melalui Mobile Learning Berbasis Android. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 8(2), 140-149.

Kustijono, R., Sunarti, T., & Budiningarti, H. (2018). Penggunaan Facebook Sebagai Media Inovatif dalam Pembelajaran SMP dan SMA Di Perguruan Muhammadiyah Wiyung Surabaya. Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 68-75.

Lai, C. L., & Hwang, G. J. (2014). Effects Of Mobile Learning Time On Students' Conception Of Collaboration, Communication, Complex Problem–Solving, Meta–Cognitive Awareness And Creativity. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 8(3-4), 276-291.

Lee, H., Parsons, D., Kwon, G., Kim, J., Petrova, K., Jeong, E., & Ryu, H. (2016). Cooperation Begins: Encouraging Critical Thinking Skills Through Cooperative Reciprocity Using A Mobile Learning Game. Computers & Education, 97, 97-115.

Malik, A. R., Emzir, E., & Sumarni, S. (2020). Pengaruh Strategi Pembelajaran Mobile Learning Dan Gaya Belajar Visual Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Siswa SMA NEGERI 1 MAROS. Visipena, 11(1), 194-207.

Meirzananda, P. R., & Kristanto, A. (2020). Pengembangan Mobile Learning Materi Pelanggaran Hak Asasi Manusia Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Kelas XI SMA Negeri 19 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 10(29).

Mondahl, M., & Razmerita, L. (2014). Social media, Collaboration and Social Learning a Case-study of Foreign Language Learning. Electronic Journal of E-learning, 12(4), pp339-352.

Naciri, A., Baba, M. A., Achbani, A., & Kharbach, A. (2020). Mobile Learning in Higher Education: Unavoidable Alternative during COVID-19. Aquademia, 4(1), ep20016. https://doi.org/10.29333/aquademia/8227

Nadeak, B. (2020). The Effectiveness Of Distance Learning Using Social Media During The Pandemic Period Of Covid-19: A Case In Universitas Kristen Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(7), 1764–1772.

Nasution, M. I. P. (2016). Strategi Pembelajaran Efektif Berbasis Mobile Learning Pada Sekolah Dasar. IQRA': Jurnal Perpustakaan dan Informasi, 10(1).

Nikmah, N., Rahayu, R., & Fajrie, N. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Math Mobile Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas Iv. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 44-52.

Novantara, P. (2017). Implementasi dan efektifitas Mobile Learning dengan menggunakan metode synchronous dan asynchronous learning pada pembelajaran bahasa inggris di universitas kuningan berbasis android. Jurnal Buffer Informatika, 3(1).

Nugroho, S. (2014). Pemanfaatan Mobile Learning Game Barisan dan Deret Geometri untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika SMA Kesatrian 1 Semarang. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 1(1), 1-7.

Ongardwanich, N., Kanjanawasee, S., & Tuipae, C. (2015). Development Of 21st Century Skill Scales As Perceived By Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 737-741.

Pangalo, E. G. (2020). Pembelajaran Mobile Learning Untuk Siswa SMA. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 5(1), 38-56.

Patampang, S. S. (2020). Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan Pendidikan Lingkungan Hidup di Program Studi Pendidikan Geografi Universitas Tadulako. Jurpis: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 17(2), 150-165.

Permatasari, G. K., & Miswadi, S. S. (2013). Penggunaan Jejaring Facebook Bervisi Science, Environment, Technologi, Society Terhadap Sikap Ilmiah Dan Pemahaman Konsep. Chemistry in Education, 2(2).

Pranyoto, Y. H., & Geli, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa Sekolah Tinggi Katolik Santo Yakobus Merauke. Jurnal Masalah Pastoral, 8(1), 30-45.

Pratama, H., & Yusro, A. C. (2016). Implementasi Whatsapp Mobile Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pokok Bahasan Pengenalan Komponen Elektronika. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), 2(2), 65-69.

Putrawangsa, S. & Hasanah, U. (2018). Integrasi Teknologi Digital Dalam Pembelajaran Di Era Industri 4.0: Kajian dari Perspektif Pembelajaran Matematika. JURNALTATSQIF: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan, 16(1), 42-54.

Rambitan, R. R. (2013). Penggunaan Twitter Dalam Belajar Kosakata Bahasa Inggris (Persepsi Mahasiswa). Jurnal Elektronik Fakultas Sastra Universitas Sam Ratulangi, 1(1), 1-14.

Redecker, C., Ala-Mutka, K., & Punie, Y. (2010). Learning 2.0: The impact of social media on learning in Europe. Policy brief. JRC Scientific and Technical Report.

Salehudin, M. (2020). Dampak Covid-19: Guru Mengadopsi Media Sosial Sebagai E-Learning Pada Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 1-14.

Samsinar, S. (2021). Mobile Learning Dalam Pembelajaran. AL-GURFAH: Journal of Primary Education, 1(1), 41-57.

Sari, D. M. M., & Wardhani, A. K. (2020). Critical Thinking As Learning And Innovation Skill In The 21st Century. Journal of English Language and Pedagogy, 3(2), 27-34.

Sha, L., Looi, C. K., Chen, W., & Zhang, B. H. (2012). Understanding Mobile Learning From The Perspective Of Self-Regulated Learning. Journal of Computer Assisted Learning, 28(4), 366–378. https://doi.org/-10.1111/j.1365-2729.2011.00461.x

Suhartono, E. (2017). Systematic Literatur Review (SLR): Metode, Manfaat, Dan Tantangan Learning Analytics Dengan Metode Data Mining di Dunia Pendidikan Tinggi. Infokam, 13(1), 73-86.

Sutopo, A. H. (2012). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Syaifuddin, S. (2013). Microblogging Sebagai Pembentuk Personal Branding (Analisis Isi Microblogging Dalam Membentuk Personal Branding Akun Twitter Fahira Idris). JMA 18(2), 116–139.

Tiyaswati, I. (2021, March). Students’ Creative and Innovation Skill On Chapter Of Newton’s Law Using SSCS Learning Model. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1806, No. 1, p. 012120). IOP Publishing.

Triyono, S., & Insih, W. J. (2015). Developing Students Creativity and Innovation Skill Through Creative Problem-Solving Based Learning. In Proceedings of International Seminar on Science Education, Yogyakarta State University (pp. 489-498).

Ulum, M. S., & Tsaronny, M. A. G. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Facebook Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 17-52.

Usman, M., Jumiati, J., & Julianti, F. (2021). Efektivitas Penggunaan Mobile Learning Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2).

Utami, R.P., Probosari, R.M., & Fatmawati, U. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantu Instagram Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Surakarta. BIO-PEDAGOGI, 4(1), 47-52.

Wahyudin, Y., & Rahayu, D. N. (2020). Analisis Metode Pengembangan Sistem Informasi Berbasis Website: A Literatur Review. Jurnal Interkom: Jurnal Publikasi Ilmiah Bidang Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 15(3), 26-40.

Wijaya, H., & Arismunandar, A. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis Media Sosial. Jurnal Jaffray, 16(2), 175-196.

Yeh, Y. C., Rega, E. M., & Chen, S. Y. (2019). Enhancing Creativity Through Aesthetics-Integrated Com-Puter-Based Training: The Effectiveness of A FACE Approach and Exploration Of Moderators. Comput- ers & Education, 139, 48–64. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.05.007.

Yuniati, L. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Efek Doppler Sebagai Alat Bantu dalam Pembelajaran Fisika Yang Menyenangkan. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 2(2), 92–101. https://doi.org/10.26877/jp2f.v2i2/septembe.130

Yusri, Y., Rosida, A., Jufri, J., & Mantasiah, R. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Youtube Berbasis Various Approaches dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2).

Zainuddin, R. (2020). Respon Siswa MAN Paser Terhadap Pembelajaran Online pada Mata Pelajaran Geografi. Pangea: Wahana Informasi Pengembangan Profesi dan Ilmu Geografi, 2(1), 120-128.

Downloads

Published

2021-10-25

Issue

Section

Articles