Model pembelajaran pola sidang pengadilan: Suatu kerangka teoretis
DOI:
https://doi.org/10.17977/um063v1i10p1108-1112Keywords:
sidang pengadilan, model pembelajaran, inovasi pembelajaranAbstract
The development of the learning model is now a trend in learning innovation. These innovations need to answer every challenge in education. This article aims to: 1) describe the syntax of court-session based learning, 2) analyze the philosophical foundation of court-session based learning, and 3) analyze the theoretical framework of court-session based learning. The method used in this study is library research. Based on the findings, this learning model has a syntax that adapts the implementation of the court session. The division of students is carried out based on the role of each group (Team of Judge, Team of Defendant, Team of Lawyer, and Team of Prosecutor). The philosophical foundation of this learning model is through the paradigm of constructivists Jean Piaget and Vygotsky. This learning models use constructivism theory for the rationale.
Pengembangan model pembelajaran saat ini menjadi tren dalam inovasi pembelajaran. Inovasi ini perlu dialkukan untuk menjawab setiap tantangan dalam pendidikan. Artikel ini bertujuan untuk: 1) mendeskripsikan sintak model pembelajaran pola sidang pengadilan, 2) menguraikan landasan filosofis, dan 3) landasan teoretis dari model pembelajaran pola sidang pengadilan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kajian kepustakaan (library research). Hasil penelitian menyatakan bahwa model pembelajaran ini memiliki sintak yang mengadaptasi pelaksanaan sidang pengadilan. Pembagian kelompok peserta didik dilakukan berdasarkan peran kelompok masing-masing (Tim Hakim, Tim Terdakwa, Tim Pengacara, dan Tim Jaksa Penuntut Umum). landasan filosofis dari model pembelajaran ini adalah berdasarkan paradigma konstruktivistik Jean Piaget dan Vygotsky. Teori belajar yang dignakan juga menggunakan konstruktivisme.
References
Adi, K. R., Kurniawan, B., & Siddik, S. (2021). Encouraging Student's Soft-Skill by Web-Based EColloquium Learning Approach to Enhance Advance Feedbacks. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(7).
Ahmadi, H. A., & Supriyono, W. (2013). Psikologi belajar. Jakarta: PT. RinekaCipta.
Anitah, S. (2009). Teknologi pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.
Farhah, S., & Purwandari, A. T. (2020). Analisis Beban Kerja Mental Pada Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Offline dan Online Menggunakan Metode Modified Cooper Harper Scale. Jurnal KaLIBRASI-Karya Lintas Ilmu Bidang Rekayasa Arsitektur, Sipil, Industri., 3(2), 20-37.
Hodson, D., & Hodson, J. (1998). From constructivism to social constructivism: A Vygotskian perspective on teaching and learning science. School science review, 79(289), 33-41.
Husada, S. P., Taufina, T., & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Tematik dengan Menggunakan Metode Visual Storytelling di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 419-425.
Kemendikbud. (2019). Pedoman Perlombaan Karya Inovasi Pembelajaraan Bagi Guru Sekolah Menengah Pertama (SMP) Tingkat Nasional Tahun 2019. (http://repositori.kemdikbud.go.id/11449/).
Kurniawan, B., Purnomo, A., & Wiradimadja, A. (2019). Using Broadcasting Learning Design to Enhance Student's Experiential Skill. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(16).
Kurniawan, B., Purnomo, A., Idris, I., Adi, K. R., & Eskassnanda, I. D. P. (2020). Using SPADA Brightspace to Enhance Pedagogical Skills in Teacher Professional Program. iJET, 15(7), 180-187.
Kurniawan, B., Sariyatun, S., & Joebagio, H. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran IPS Berbasis Nilai Simbolisme Kain Songket untuk Meningkatkan Solidaritas Sosial Siswa SMP Negeri 6 Kayuagung. HISTORIKA, 20(1).
Noverdika, Y. (2021). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Model Tutorial dalam Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 17 Padang. Jurnal Literasiologi, 5(1).
Nurafni, A., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2020). Pengembangan bahan ajar trigonometri berbasis kearifan lokal. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(1), 71-80.
Palincsar, A. S. (1998). Social constructivist perspectives on teaching and learning. Annual review of psychology, 49(1), 345-375.
Purnomo, A., Kurniawan, B., & Adi, K. (2020). Expanding Learning Environment Through Mobile Learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(7), 123-131.
Rahayu, S., & Widodo, A. T. (2010). Pengembangan Model Pembelajaran Advance Organizer Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 4(1).
Samiha, Y. T. (2020). Desain Pengembangan Bahan Ajar IPS MI Berbasis Kearifan Lokal. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 6(1), 107-121.
Schunk, D. H. (2012). Learning theories an educational perspective sixth edition. Pearson.
Sulistianah, A. (2021). Penerapan metode pembelajaran mind mapping sebagai upaya untuk meningkatkan hasil belajar siswa Padamata pelajaran IPA di SMP Negeri 36 Surabaya. Jurnal Education and Development, 9(2), 249-254.
Sulistyo, W., & Kurniawan, B. (2020). The Development of'JEGER'Application Using Android Platform as History Learning Media and Model. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(7), 110-122.
Susanti, N., & Putri, R. R. (2021). Implementasi lesson study sebagai upaya meningkatkan partisipasi aktif siswa dalam pembelajaran virtual. Jurnal Pembelajaran Fisika, 10(2), 77-82.
Von Glasersfeld, E. (1982). An interpretation of Piaget's constructivism. Revue internationale de philosophie, 612-635.
Wadsworth, B. J. (1996). Piaget's theory of cognitive and affective development: Foundations of constructivism. Longman Publishing.
Winarti, S. (2021). Meningkatkan aktivitas belajar IPA melalui model pembelajaran Children Learning in Science (CLIS) pada siswa kelas III SD Negeri Pucangsewu Kabupaten Pacitan. Jurnal Edukasi: Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 1(2), 193-206.
Zed, M. (2004). Metode penelitian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.