Hubungan locus of control dengan orientasi kewirausahaan mahasiswa yang berbasis online pada mahasiswa wirausaha

Authors

  • Sarah Khoerunisa Universitas Negeri Malang
  • Tutut Chusniyah Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um070v1i42021p264-270

Keywords:

locus of control, entrepreneurial orientation, online business, orientasi kewirausahaan, bisnis online

Abstract

This study aims to (1) to determine the locus of control of the Brawijaya University students who are running online businesses (2) to identify their entrepreneurial orientation of the Brawijaya University students who are running online businesses (3) to observe the correlate between locus of control and entrepreneurial orientation associated to the online businesses of the students of Brawijaya University. Samples in this study were 101 members of students' business UKM of Brawijaya University Malang. Test of hypothesis was using analysis technique of Pearson Product Moment. The results of this study indicate that (1) most of college students who do business online have an internal locus of control, (2) most of college students who do business online have levels entrepreneurial orientation is low, (3) there is no correlation between entrepreneurial orientation and of locus of control in Brawijaya University students who are running online businesses.

Penelitian ini bertujuan untuk (1) untuk mengetahui gambaran locus of control mahasiswa yang berbisnis online pada Mahasiswa Wirausaha Universitas Brawijaya, (2) untuk mengetahui gambaran orientasi kewirausahaan mahasiswa yang berbisnis online pada Mahasiswa Wirausaha Universitas Brawijaya, (3) untuk mengetahui hubungan antara locus of control dengan orientasi kewirausahaan mahasiswa yang berbisnis online pada Mahasiswa Wirausaha Universitas Brawijaya. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 101 anggota UKM Mahasiswa Wirausaha Universitas Brawijaya Malang. Uji hipotesis menggunakan teknik analisis korelasi Pearson Product Moment. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) sebagian besar mahasiswa yang berbisnis online mempunyai locus of control internal (2) sebagian besar mahasiswa yang berbisnis online mempunyai orientasi kewirausahaan yang rendah (3) tidak terdapat hubungan antara locus of control dengan orientasi kewirausahaan pada mahasiswa yang berbisnis online di Mahasiswa Wirausaha Universitas Brawijaya Malang.

References

Aditya, A. (2015). Ingin kompetitif Indonesia butuh banyak wirausaha. Diakses 4 Januari 2016, dari Indo Pos, (http://www.indopos.co.id)

Andre, R. (2008). Organizational Behavior: An Introduction to Your Life in Organization. United States of America: Pearson Education.

Antariksa, Y. (2015). 5 Alasan Kunci Kenapa 400 Ribu Lulusan Sarjana S1 Menganggur. Diakses 5 Januari 2016, dari Strategi Manajemen (http://strategimanajemen.net/).

Bygrave, W. D. (2006). The Portable MBA Entrepreneurship. Terjemahan Dyah Ratna Permatasari. Jakarta: Binaputra Aksara.

Hidayat, T. (2008). Panduan Membuat Toko Online dengan OSCommerce. Jakarta: Media Kita.

Hjelle, L. A., & Daniel, J. Z. (1992) Personality Theories: Basic Assumption, Research and Aplications Third Editions. Singapore: McGraw Hill.

Hurlock, E. B. (1993). Psikologi Perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan (edisi kelima). Jakarta: Erlangga.

Levenson, H. (1981). Differentiating among internality, powerful others, and chance. In H. M. Lefcourt (Ed.), Research with the locus of control construct. New York: Academic Press.

Lumpkin, G. T., & Gregory, G. D. (1996), Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance. Academy of Management Review.

Pinasti, W. (2011). Pengaruh Self-Efficacy, Locus of Control, dan Faktor Demografis Terhadap Kematangan Karir Mahasiswa UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. (Skripsi). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Sugiyono, S. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung CV. Alfabeta.

Downloads

Published

2021-04-30

How to Cite

Khoerunisa, S., & Chusniyah, T. (2021). Hubungan locus of control dengan orientasi kewirausahaan mahasiswa yang berbasis online pada mahasiswa wirausaha. Flourishing Journal, 1(4), 264–270. https://doi.org/10.17977/um070v1i42021p264-270

Issue

Section

Articles