Hubungan Kemandirian dengan Penyesuaian Diri Remaja Pondok Pesantren

Authors

  • Lidya Ira Irviana Universitas Negeri Malang
  • Hetti Rahmawati Universitas Negeri Malang
  • Farah Farida Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um070v1i22021p120-126

Keywords:

autonomy; self-adjustment; adolescent in boarding school

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to understand the correlation between the autonomy and self-adjustment of adolescents in boarding school PPAI An-Nahdliyah. This research is a quantitative research with correlational descriptive research design. The subjects of this study are adolescents who living in the boarding school PPAI An-Nahdliyah with the number of 60 subjects. The result of this research are: (1) 73,3 percent adolescent of boarding school have level of adjustment in medium category; (2) 70 percent of adolescents of boarding school have autonomy in the medium category; (3) there is a significant positive correlation between autonomy and adolescent self-adjustment boarding school PPAI An-Nahdliyah.

Keywords: autonomy; self-adjustment; adolescent in boarding school

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara kemandirian dan penyesuaian diri remaja pondok pesantren PPAI An-Nahdliyah. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan rancangan penelitian deskriptif korelasional. Subjek penelitian ini adalah remaja yang bermukim di pondok pesantren PPAI An-Nahdliyah dengan jumlah 60 subjek. Hasil penelitian ini adalah: (1) 73,3 persen remaja pondok pesantren memiliki tingkat penyesuaian diri dalam kategori sedang; (2) 70 persen remaja pondok pesantren memiliki kemandirian pada kategori sedang; (3) terdapat hubungan positif yang signifikan antara kemandirian dan penyesuaian diri remaja pada pondok pesantren PPAI An-Nahdliyah.

Kata kunci: kemandirian; penyesuaian diri; remaja pondok pesantren

Downloads

Published

2021-02-28

Issue

Section

Articles