Hubungan Kemandirian dengan Penyesuaian Diri Remaja Pondok Pesantren
DOI:
https://doi.org/10.17977/um070v1i22021p120-126Keywords:
autonomy; self-adjustment; adolescent in boarding schoolAbstract
Abstract: The purpose of this research is to understand the correlation between the autonomy and self-adjustment of adolescents in boarding school PPAI An-Nahdliyah. This research is a quantitative research with correlational descriptive research design. The subjects of this study are adolescents who living in the boarding school PPAI An-Nahdliyah with the number of 60 subjects. The result of this research are: (1) 73,3 percent adolescent of boarding school have level of adjustment in medium category; (2) 70 percent of adolescents of boarding school have autonomy in the medium category; (3) there is a significant positive correlation between autonomy and adolescent self-adjustment boarding school PPAI An-Nahdliyah.
Keywords: autonomy; self-adjustment; adolescent in boarding school
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara kemandirian dan penyesuaian diri remaja pondok pesantren PPAI An-Nahdliyah. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan rancangan penelitian deskriptif korelasional. Subjek penelitian ini adalah remaja yang bermukim di pondok pesantren PPAI An-Nahdliyah dengan jumlah 60 subjek. Hasil penelitian ini adalah: (1) 73,3 persen remaja pondok pesantren memiliki tingkat penyesuaian diri dalam kategori sedang; (2) 70 persen remaja pondok pesantren memiliki kemandirian pada kategori sedang; (3) terdapat hubungan positif yang signifikan antara kemandirian dan penyesuaian diri remaja pada pondok pesantren PPAI An-Nahdliyah.
Kata kunci: kemandirian; penyesuaian diri; remaja pondok pesantren
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lidya Ira Irviana, Hetti Rahmawati, Farah Farida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.