Gambaran Job crafting pada Mahasiswa yang Memiliki Peran Ganda

Authors

  • Madinatul I. Hidayah Universitas Negeri Malang
  • Marco Kemalleka Universitas Negeri Malang
  • Salsabila A. P. Nastiti Universitas Negeri Malang
  • Dewi Fatmasari Edy Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um070v4i32024p127-139

Keywords:

job crafting, college student multiple roles, organization

Abstract

College students as individuals who are in the early adulthood phase, have a lot of desire to explore themselves through a series of learning processes in lectures and also organizational activities. Student involvement in organizational activities means students have multiple roles. Students playing multiple roles is a phenomenon that is most often encountered in the campus environment. In living life as a student and organizer, of course there are many challenges and work that must be faced and resolved. Sometimes this dual role can also have various impacts on students. Therefore, by looking at the roles and responsibilities of each role, the researcher wants to reveal in descriptive form a picture of job crafting among students with multiple roles. Data collection method using semi-structured interviews. The criteria for interviewees are students who join organizations as a second role. This research involved three sources to be interviewed. The analysis technique used uses thematic analysis techniques to identify themes in the data. The result is that students have 4 aspects of job crafting, namely: increasing structural job resources, increasing challenging job demands, increasing social job resources, decreasing hindering job demands. Each aspect has a more detailed sub-theme.

Abstrak
Mahasiswa sebagai individu yang berada pada tahap fase dewasa awal, memiliki banyak keinginan untuk mengeksplorasi diri melalui serangkaian proses pembelajaran yang ada di perkuliahan dan juga kegiatan organisasi. Keterlibatan mahasiswa dalam kegiatan organisasi membuat mahasiswa memiliki peran ganda. Mahasiswa berperan ganda merupakan fenomena yang paling sering dijumpai dalam lingkungan kampus. Dalam menjalani kehidupan sebagai mahasiswa dan organisator tentunya banyak tantangan dan pekerjaan yang harus dihadapi dan diselesaikan. Terkadang peran ganda ini juga dapat menimbulkan berbagai dampak pada mahasiswa. Oleh karena itu dengan melihat peran dan tanggung jawabnya masing-masing peran, peneliti ingin mengungkap dalam bentuk deskriptif gambaran job crafting pada mahasiswa berperan ganda. Metode pengambilan data dengan wawancara semi terstruktur. Kriteria narasumber adalah mahasiswa yang mengikuti organisasi sebagai peran kedua. Penelitian ini melibatkan tiga narasumber untuk diwawancarai. Teknik analisis yang digunakan menggunakan teknik analisis tematik untuk mengidentifikasi tema dalam data. Hasilnya adalah mahasiswa memiliki 4 aspek dalam job crafting, yaitu: increasing structural job resources, increasing challenging job demands, increasing social job resources, decreasing hindering job demands. Setiap aspek tersebut memiliki sub tema yang lebih merinci.

References

Arnold, S,Warner, W.J, Osborne, E.W. (2006). Experiential learning in secondary agricultural education classrooms. Journal of Southern Agricultural Education Research, 56(1), hlm.30-39

Bakker, A. B., & Oerlemans, W. G. (2019). Daily job crafting and momentary work engagement: A self-determination and self-regulation perspective. Journal of Vocational Behavior, 112, 417-430.

Bakker, A. B., Tims, M., & Derks, D. (2012). Proactive personality and job performance: The role of job crafting and work engagement. Human Relations,65(10),1359–1378.https://doi.org/10.1177/0018726712453471

Bakker AB, Albrecht SL and Leiter MP (2011) Key questions regarding work engagement. European Journal of Work and Organizational Psychology 20: 4−28.

Kirkendall, C. D. (2013). Job crafting: the pursuit of happiness at work [doctoral dissertation, wright state university]. OhioLINK Electronic Theses and Dissertations Center. http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=wright1367092575

Kumala, H. K., & Darmawanti, I. (2022). Strategi regulasi emosi pada mahasiswa dengan banyak peran. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 9(3), 19-29.

Maulana (2012). Aktif organisasi, modal utama untuk masuki dunia kerja. Universitas Padjadjaran. https://www.unpad.ac.id/2012/09/aktif-berorganisasi-modal-utama-untuk-masuki-duniakerja/

Naibaho, Y.F.K. (2017). Hubungan antara regulasi diri dengan konflik peran pada mahasiswa organisatoris di FKM dan FISIP Universitas Diponegoro. J. Empati, Vol. 7, p.8

Poerwandari, E. Kristi. (2009). Pendekatan kualitatif. Cetakan ketiga. Depok: Lembaga Pengembangan Sarana Pengukuran dan Pendidikan Psikologi Fakultas Psikologi UI.

Rahardini, Rania, Frianto, A. (2020). Hubungan job crafting terhadap keterikatan kerja melalui kepuasan kerja. Journal of Business and Inovation Management,Vol 3 No 1,73–85

Satria M, Ajasmara. (2021) Dinamika mahasiswa berprofesi ganda (kehidupan mahasiswa menjalani peran ganda di universitas islam indonesia, yogyakarta). Universitas Islam Indonesia. https://dspace.uii.ac.id/bitstream/handle/123456789/43710/15311366.pdf?sequence=1& isAllowed=y

Sepfitri, N. (2011). Pengaruh dukungan sosial terhadap motivasi berprestasi siswa MAN 6 Jakarta.

Setyoningrum, M. U. (2021). Cara pemimpin perempuan dalam mengelola konflik di organisasi kemahasiswaan. Borneo Journal of Islamic Education, 1(2), 175-197.

Sholichah, I. F., Paulana, A. N., & Putri, F. (2018). Self-esteem dan resiliensi akademik mahasiswa. Proceeding National Conference Psikologi UMG, 2002, 191–197. http://journal.umg.ac.id/index.php/proceeding/art icle/view/920

Slemp, G. R., & Vella-Brodrick, D. A. (2014). Optimising employee mental health: The relationship between intrinsic need satisfaction, job crafting, and employee well-being. Journal of Happiness Studies, 15, 957-977.

Tims, M., Bakker, A. B., & Derks, D. (2012). Development and validation of the job crafting scale. Journal of vocational behavior, 80(1), 173-186.

Vinahapsari, C. A., & Rosita, R. (2020). Pelatihan manajemen waktu pada stres akademik karyawan penuh waktu. Jurnal Bisnis Darmajaya, 6(1), 20-28.

Wulansari, S., & Radikun, T. B. S. (2021). Peran job crafting pada pekerja sosial di balai dan loka rehabilitasi sosial selama masa pandemi covid-19. Sosio Informa: Kajian Permasalahan Sosial dan Usaha Kesejahteraan Sosial, 7(1), 13-30.

Yurida Radha (2022) Pengaruh beban kerja, stress kerja dan job crafting terhadap kepuasan kerja karyawan. Sibatik Jurnal. Vol 1(9). DOI: https://doi.org/10.54443/sibatik.

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Madinatul I. Hidayah, Marco Kemalleka, Salsabila A. P. Nastiti, & Dewi Fatmasari Edy. (2024). Gambaran Job crafting pada Mahasiswa yang Memiliki Peran Ganda. Flourishing Journal, 4(3), 127–139. https://doi.org/10.17977/um070v4i32024p127-139

Issue

Section

Articles