Pengaruh Dukungan Sosial terhadap Resiliensi Remaja Putus Sekolah di Kota Makassar

Authors

  • Muhammad Aditya Pratama Universitas Negeri Makassar
  • Muh. Nur Hidayat Nurdin Universitas Negeri Makassar
  • Nur Akmal Universitas Negeri Makassar
  • Eva Meizara Puspita Dewi Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.17977/um070v3i102023p434-440

Keywords:

resilience, school dropout, social support

Abstract

Resilience is important for out-of-school adolescents so that they can make them able to bounce back from the problems faced after dropping out of school. One factor that can increase the resilience ability of out-of-school adolescents is social support. This study aimed to determine the effect of social support on the resilience of out-of-school adolescents. The sampling technique in this study used Snowball Sampling with a total of 228 subjects. The measuring instrument used is the Social Support Scale, with a reliability value of 0.827. The resilience Scale was used to measure the level of resilience in this study with a reliability value of measuring instruments of 0.928. This study used a simple linear regression analysis technique, which showed the study results that there was an effect of social support on resilience with a significance value of 0.000 (p < 0.05). The impact of the independent variable on the variable is tied to the value of R = 0.490, which shows a positive value, and, the results of R Square in this study are R2 = 0.240, which means that social support has an influence of 24% on resilience with weak categories.

Abstrak
Pentingnya kemampuan resiliensi dipunyai oleh remaja putus sekolah sehingga mampu membuat remaja putus sekolah dapat bangkit kembali dari permasalahan yang dihadapi pasca putus sekolah. Salah satu faktor yang mampu meningkatkan kemampuan resiliensi remaja putus sekolah ialah dukungan sosial. Kajian ini bertujuan untuk melihat dampak dukungan sosial pada resiliensi remaja putus sekolah. Metode penghimpunan sampel pada kajiaan ini menerapkan teknik Snowball Sampling pada jumlah subjek yakni 228 orang. Alat ukur yang digunakan adalah Social Support Scale dalam mengukur dukungan sosial dengan nilai reliabilitas alat ukur yakni 0,827. Skala Resiliensi untuk mengukur tingkat resiliensi dalam penelitian ini dengan nilai reliabilitas alat ukur sebesar 0,928. Kajian ini menerapkan metode analisa regresi linear sederhana yang menunjukkan hasil kajian pada dampak dukungan sosial pada resiliensi dengan nilai signifikansi sebesar 0,000 (p < 0,05). Dampak variabel bebas pada variabel terikat pada nilai R= 0,490 yang menunjukkan nilai positif serta, hasil R Square dalam penelitian ini sebesar R2 = 0, 240 yang artinya dukungan sosial memiiki dampak yakni 24% terhadap resiliensi dengan kategori lemah.

References

Afrelia, Sutja, A., & Sarman, F. (2022). Studi Kasus Remaja Putus Sekolah di RT 07 Kelurahan Sungai Pinang Kabupaten Muara Bungo. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 4332–4335.

Andriany, M., & Khosidah. (2021). Resilensi Tahanan :Studi Literatur. Journal of Holistic Nursing and Health Science, 4(2), 91–100.

Diwandana, R. A., & Sholichatun, Y. (2017). Pengaruh harga Diri dan Dukungan Sosial terhadap Resiliensi Anak Jalanan di Griya Baca Kota Malang. Central Library of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang, 1(1), 1–10.

Grotberg, E. H. (Ed.). (2003). Resilience for today: Gaining strength from adversity. USA: Praeger Publishers/Greenwood Publishing Group.

Sphoorthi, P., & Rameela, S. (2017). Resilience and Perceived Social Support Among School-Going Adolescents in Mangaluru. Indian Journal of Social Psychiatry, 33(4), 359–364.

Hardjo, S., & Novita, E. (2015). Hubungan Dukungan Sosial dengan Psychological Well-Being pada remaja korban sexual abuse. Jurnal Magister Psikologi UMA, 7(1), 12–19.

Harahap, I. D., & Pranungsari, D. (2020). Hubungan antara konsep diri dan adversity quotient dengan kecemasan menghadapi masa depan remaja jalanan. Jurnal Psikologi Terapan Dan Pendidikan, 2(1), 1-8

Hidayat, N., & Nurhayati, S. R. (2019). The Effect of Social Support and Hope on Resilience in Adolescents. Humaniora, 10(3), 219-229

Jahja, Y. (2017). Psikologi Perkembangan (Edisi ketiga). Pranadamedia Group.

Lestari, B. Y. A., Kurniawan, F., & Ardi, B. R. (2020). Penyebab tingginya anak putus sekolah jenjang Sekolah Dasar (SD). Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 299–308.

Luthar, S. S., Crossman, E. J., & Small, P. J. (2015). Resilience and Adversity. In Handbook of Child Psychology and Developmental Science (pp. 1–40). John Wiley & Sons, Inc.

Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis pembelajaran daring terhadap kejenuhan belajar mahasiswa tadris biologi IAIN jember ditengah pandemi Covid-19. Institut Agama Islam Negeri Jember, 1(1), 25–30.

Puspitasari, P. R., & Laksmiwati, H. (2012). Hubungan konsep diri dan kepercayaan diri dengan kemampuan komunikasi interpersonal pada remaja putus sekolah. Jurnal Psikologi :Teori Dan Terapan, 3(1), 58–66.

Ramli, M. (2021). Remaja putus sekolah pada komunitas pekerja sawah di desa leworeng kecamatan donri-donri kabupaten soppeng. Jurnal Sosialisasi, 8(1), 32–37.

Reivich, K. and Shatté, A. (2002) The Resilience Factor: 7 Essential Skills for Overcoming Life’s Inevitable Obstacles. Broadway Books.

Rumberger, R. W. (1995). Dropping out of Middle School: A Multilevel Analysis of Students and Schools. American Educational Research Journal, 32(3), 583.

Santrock, Jhon W. (2011). Life – Span Development : Perkembangan Masa Hidup, Edisi 13, Jilid II.terjemahan oleh : B. Widyasinta. Jakarta : Erlangga.

Sari, M. D. (2012). Konsep Diri Remaja Putus Sekolah. Personifikasi, 3(2), 13–24.

Tamba, M. E., Krisnani, H., & Gutama, S. A. (2014). Pelayanan sosial bagi remaja putus sekolah. Social Work Journal, 4(2), 160–165.

Wan, W., & Tsui, M. S. (2020). Resilience for dropout students with depression in secondary schools in Hong Kong: parental attachment, hope and community integration. Asia Pacific Journal of Social Work and Development, 30(2), 78–92

Downloads

Published

2023-12-05

How to Cite

Muhammad Aditya Pratama, Muh. Nur Hidayat Nurdin, Nur Akmal, & Eva Meizara Puspita Dewi. (2023). Pengaruh Dukungan Sosial terhadap Resiliensi Remaja Putus Sekolah di Kota Makassar. Flourishing Journal, 3(10), 434–440. https://doi.org/10.17977/um070v3i102023p434-440

Issue

Section

Articles