Asesmen Kognitif Anak Usia Sekolah

Authors

  • Nur Eva Universitas Negeri Malang
  • Sri Andayani Universitas Negeri Malang
  • Azizan Fatimah Assyahro Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um070v3i92023p360-365

Keywords:

a child's cognitive development, intelligence tests, Coloured Progressive Matrices (CPM), Culture Fair Intelligence test (CFIT)

Abstract

A child's cognitive development can be explored through intelligence tests. This research aims to obtain information about the level of cognitive development of children aged 8-15 years. The intelligence tests used to obtain this information are Colored Progressive Matrices (CPM) and Culture Fair Intelligence test (CFIT). The data analysis of the research results was carried out using a descriptive quantitative approach. On the CFIT intelligence test, the results show that there are ten children, or about 43.5%, who are in the average category, then above average as many as six children (26.1%), superior 3 children (13.1%), very superior one child (4.3%), below average two children (8.7%) and intellectually deficient one child (4.3%). As for the CPM, the most categories are in class 1, with 11 children or about 47.8%. These results show that most of the children have reached a level of cognitive development that is appropriate for their age. These results indicate that the majority of children have reached the level of cognitive development appropriate for their age.

Abstrak
Perkembangan kognitif seseorang anak dapat digali melalui tes intelegensi. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan gambaran informasi mengenai tingkat perkembangan kognitif anak dengan rentang usia sekolah 8-15 tahun. Tes inteligensi yang digunakan untuk mendapatkan informasi ini adalah Coloured Progressive Matrices (CPM) dan Culture Fair Intelligence test (CFIT). Analisis data hasil penelitian dilakukan dengan pendekatan kuantitatif deskriptif. Pada tes kecerdasan CFIT hasilnya menunjukkan bahwa terdapat 10 anak atau sekitar 43,5% yang berada pada kategori rata-rata, kemudian di atas rata-rata sebanyak 6 anak (26,1%), superior 3 anak (13,1%), sangat superior 1 anak (4,3%), di bawah rata-rata 2 anak (8,7%), serta intelectual deficient 1 anak (4,3%). Sedangkan untuk CPM kategori terbanyak ada pada grade 1 sebanyak 11 anak atau sekitar 47,8%. Hasil ini menunjukkan bahwa sebagian besar anak-anak sudah mencapai tingkat perkembangan kognitif sesuai usianya. Penggalian pada tiap aspek kemampuan kognitif perlu dilakukan pada penelitian selanjutnya. Alasanya agar diketahui aspek spesifik apa yang paling dominan pada anak-anak ini sehingga dapat dilakukan treatment pengembangan potensi yang lebih baik.

References

Britannica. (2023). Mental age. Diakses dari https://www.britannica.com/science/mental-age

Cattell, R. B. (2006). Culture fair intelligence test. Journal of Educational Psychology.

Foulkes, L., & Andrews, J. L. (2023). Are mental health awareness efforts contributing to the rise in reported mental health problems? A call to test the prevalence inflation hypothesis. New Ideas in Psychology,69.

Henderson, C., Robinson, E., Evans-Lacko, S., & Thornicroft, G. (2017). Relationships between anti-stigma programme awareness, disclosure comfort and intended helpseeking regarding a mental health problem. British Journal of Psychiatry, 211, 316–322.

Kuswanto, D. (2012). Statistik untuk pemula & orang awam. Jakarta: Laskar Aksara.

Maknun, N. L., Arbarini, M., Kurniawati, Y. (2022). Individu gifted and talented. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2022, 790-794.

Saifuddin Azwar. (2001). Metode penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Susilawati, N. (2020). Peranan orang tua dalam mengembangkan potensi anak berbakat (gifted). Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 135-146.

Warahmah, M. (2023). Stimulasi pendidikan terhadap perkembangan kecerdasan anak menciptakan pendidikan inklusi. Journal of Dissability Studies and Research (JDSR), 2(1), 21-28.

Downloads

Published

2023-11-13

How to Cite

Eva, N., Sri Andayani, & Azizan Fatimah Assyahro. (2023). Asesmen Kognitif Anak Usia Sekolah. Flourishing Journal, 3(9), 360–365. https://doi.org/10.17977/um070v3i92023p360-365

Issue

Section

Articles