Social Media Campaign: Thrifting sebagai Pencegahan Limbah Tekstil Fast Fashion

Authors

  • Ayu Dear Pangesti Universitas Negeri Malang
  • Bernadet Cahyanintyas A Universitas Negeri Malang
  • Ria Mareta Yulfan Universitas Negeri Malang
  • Tutut Chusniyah Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um070v3i12023p17-21

Keywords:

Limbah Tekstil, Fast Fashion, Thrifting

Abstract

Indonesia is the fourth most populous country, as one of the biggest waste contributors in the world. Textile waste itself has become a serious problem, around 2.3 million tons of fabric waste will be collected in 2021. Therefore, a thrifting campaign has been carried out as an effort to tackle this textile waste. With the hope that thrifting can minimize the amount of existing textile waste. The campaign was carried out on social media for one week by distributing posters about the dangers of fast fashion for the environment and thrifting as a solution to textile waste. This program is evaluated based on the number of likes, number of viewers, and testimonials given by viewers. Based on the comments, it can be seen the target's response to this program. This response is used as material for program evaluation. In conclusion, there are still many people who do not know the use of thrifting for the environment, especially as a reduction of textile waste.

Abstrak

Indonesia merupakan negara dengan penduduk terbanyak keempat, sebagai salah satu penyumbang sampah terbesar di dunia. Sampah tekstil sendiri sudah menjadi permasalahan yang serius, sekitar 2,3 juta ton limbah kain terkumpul di tahun 2021. Oleh karenanya dilakukan kampanye mengenai thrifting sebagai upaya dari penanggulangan limbah tekstil tersebut. Dengan harapan thrifting dapat meminimalisir jumlah sampah tekstil yang ada. Kampanye dilakukan pada sosial media selama satu minggu dengan menyebarkan poster mengenai bahaya fast fashion untuk lingkungan dan thrifting sebagai solusi dari limbah tekstil. Program ini dievaluasi didasarkan pada jumlah like, jumlah viewer, dan testimoni yang diberikan oleh para viewer. Berdasarkan komentar-komentar dapat diketahui respon target terhadap program ini. Respon ini digunakan sebagai bahan evaluasi program. Kesimpulannya masih banyak masyarakat yang belum mengetahui kegunaan thrifting untuk lingkungan terutama sebagai pengurangan limbah tekstil.

References

Christiani, Y. (2021). How Fast Fashion Industry Creates Human and Environmental Damage. https://greeneration.org/en/publication/green-info/

Gafara, G. (2023). A Brief History Of Thrifting. https://ussfeed.com/a-brief-history-of-thrifting/pop-culture/

Isabela, M. A. C. (2022). Jumlah Penduduk Indonesia. https://nasional.kompas.com/read/2022/04/27/03000051/

Iswara, A. J. (2021). AS Penyumbang Sampah Plastik Terbesar di Dunia, Melebihi Gabungan Se-Eropa. Via kompas.com

Khamim, M. F. (2023). Thrifting: Solusi Sederhana Atasi Dampak Buruk Fast Fashion. https://www.its.ac.id/news/2023/04/04/

Lestari, F. A., & Asmarani, R. (2021). Thrifting Culture during the Covid-19 Pandemic and Its Impact on the Environment. In E3S Web of Conferences (Vol. 317, p. 01006). EDP Sciences.

Mahyudin, R, P. (2014). Strategi pengelolaan sampah berkelanjutan. EnviroScienteae, 10: 33-44.

Rachman, A. (2023). Faktor yang Memengaruhi Jenis dan Jumlah Sampah. https://www.kompas.com/skola/read/2023/03/14/200000269/

Safitri, K. (2022). Kurangi Limbah Tekstil, Bappenas Ajak Industri Terapkan Konsep Fashion Sirkular. https://money.kompas.com/read/2022/02/24/083300926

Sanyata, S. (2012). Teori dan aplikasi pendekatan behavioristik dalam konseling. Jurnal Paradigma, 14(7), 1-11.

Sujarwo., Tristanti., dan Widyaningsih. (2014). Pengelolaan Sampah Organik & Anorganik. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Utami, S. F. (diunduh 2023). “Bulk Store: Toko Dengan Konsep Zero Waste Lifestyle.” Zero Waste, https://zerowaste.id/zero-waste-lifestyle/toko-dengankonsep-zero-waste-lifestyle/.

Downloads

Published

2023-06-14

How to Cite

Ayu Dear Pangesti, Bernadet Cahyanintyas A, Ria Mareta Yulfan, & Tutut Chusniyah. (2023). Social Media Campaign: Thrifting sebagai Pencegahan Limbah Tekstil Fast Fashion. Flourishing Journal, 3(1), 17–21. https://doi.org/10.17977/um070v3i12023p17-21

Issue

Section

Articles