Fenomena Inferiority Complex Terhadap Bahasa Inggris

Authors

  • Afifah Shafa Salsabil Universitas Negeri Malang
  • Indah Kurnia Herliani Universitas Negeri Malang
  • Trista Rossa Azzahra Universitas Negeri Malang
  • Faliha Muthmainah Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um070v3i22023p56-60

Keywords:

inferioritas, bahasa, masyarakat indonesia

Abstract

The phenomenon of the inferiority complex in Indonesian society towards English or known as linguistic inferiority is a phenomenon that can be found in everyday life. Unfortunately, studies related to this matter written in Indonesian are still difficult to find. Due to the limited study on the topic of linguistic inferiority, this paper is intended to analyze the existing problems to gain a deeper understanding. The method used is literature review, namely reviewing journal articles that have relevance related to the topic. The results show that an inferiority complex in language or linguistic inferiority occurs due to external aspects such as social, cultural and economic disparities, as well as internal aspects such as the cognitive processes of each individual to technical difficulties during the learning process. Through this review process, the solution is the reflection process of English teachers in Indonesia and the making of significant efforts to foster self-confidence in individual students, such as providing adequate and targeted learning support.

Abstrak

Fenomena inferiority complex pada masyarakat Indonesia terhadap bahasa Inggris atau yang bisa dikenal sebagai inferioritas linguistik (linguistic inferiority) merupakan fenomena yang dapat ditemukan dalam kehidupan sehari-hari. Sayangnya, studi terkait hal ini yang ditulis dalam bahasa Indonesia masih sulit ditemukan. Dikarenakan terbatasnya studi terhadap topik inferioritas linguistik, tulisan ini dimaksudkan untuk mengurai masalah yang ada untuk mendapatkan pemahaman yang lebih mendalam. Metode yang digunakan adalah literature review yaitu mengulas artikel jurnal yang memiliki relevansi terkait topik. Hasilnya menunjukkan bahwa inferiority complex dalam berbahasa atau linguistic inferiority terjadi karena aspek eksternal seperti kesenjangan sosial, budaya, dan ekonomi, sekaligus aspek internal seperti proses kognitif masing-masing individu hingga kesulitan-kesulitan teknis selama proses belajar. Melalui proses telaah yang dilakukan ini, solusi yang dapat dianjurkan ialah proses refleksi para pengajar bahasa Inggris di Indonesia serta dilakukannya upaya-upaya yang signifikan dalam menumbuhkan rasa percaya diri pada individu pelajar, seperti memberikan penunjang belajar yang cukup dan tepat sasaran.

References

Hashemi, M. (2011). Language Stress And Anxiety Among The English Language Learners. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 30(2022), 1811-1816. 10.1016/j.sbspro.2011.10.349

Irham, Huda, M., Sari, R., & Rofiq, Z. (2022). ELF and multilingual justice in English language teaching practices: voices from Indonesian English lecturers. Asian Englishes, 24(3), 263-278. 10.1080/13488678.2021.1949779

Nurjanah, A. M. (2017, August 12). Indonesian 'Sok Inggris' Stereotyped On Social Media Research Gate. Retrieved March 14, 2023, from https://www.researchgate.net/profile/Aulia-Maulidina-Nurjanah/publication/346392304

Nugrahaningtyas, E. (2014). Pengaruh layanan bimbingan kelompok terhadap tingkat inferioritas siswa kelas viia smp negeri 2 sragen tahun pelajaran 2014/2015. Skripsi.

Nugroho, R. (2014). Some Insights on English Studies in Indonesia. Ahmad Dahlan Journal of English Studies (ADJES), 1(1-2), 33-38.

Lin, T. (1997). Inferiority Complex: “Prevention in Children and Relief from It in Adults”. [Online]. Tersedia: Http://www.bsmi.org

Soboleva, S. (2015). Global Language: New Opportunities or Inferiority Complex. US-China Foreign Language, 13(2), 85-91. 10.17265/1539-8080/2015.02.001

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104(2019), 333-339. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039

Yusni, R. (2013). Elt In Indonesian Context: Issues And Challenges. Englisia, 1(1), 81-99.

Zein, S., Sukyadi, D., Hamied, F., & Lengkanawati, N. (2020). English language education in Indonesia: A review of research (2011–2019). LaSobolevanguage Teaching, 1-33. 10.1017/S0261444820000208

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Afifah Shafa Salsabil, Indah Kurnia Herliani, Trista Rossa Azzahra, & Faliha Muthmainah. (2023). Fenomena Inferiority Complex Terhadap Bahasa Inggris. Flourishing Journal, 3(2), 56–60. https://doi.org/10.17977/um070v3i22023p56-60

Issue

Section

Articles