Hubungan Antara Efikasi Diri Akademik dan Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa Universitas Negeri Malang
DOI:
https://doi.org/10.17977/um070v2i42022p277-290Keywords:
efikasi diri akademik; kesejahteraan psikologis; mahasiswaAbstract
Abstract: Psychological well-being becomes an important factor for college students to carry out their task
and responsibility to achieve success at university. Compare to the previous research which shows
a positive correlation between self-efficacy and psychological well-being of high school students in
general way, this study focused on academic self-efficacy in college students which aimed to
discover the correlation between academic self-efficacy and psychological well-being of the Malang
State University’s students. The sampling technique used is cluster sampling with a total sample of
259 students from the Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Faculty of Engineering, and
Faculty of Psychology at the State University of Malang. The Academic Self-Efficacy (TASES) and
psychological well-being are used to collect the data. The methodes used are descriptive and
correlational analysis. The results of this study indicate 67,2% of the Malang State University’s
students have a high level of academic self-efficacy and 55,6% of them have a high level of
psychological well-being. The results of correlation test showed a coefficient of 0,643 which means
that there is a significant positive correlation between academic self-efficacy and psychological
well-being in Malang State University’s students. Through this research, it’s hoped that the Malang
State University’s Students can improve their academic self-efficacy to achieve better psychological
well-being
Abstrak: Kesejahteraan psikologis menjadi faktor penting bagi mahasiswa dalam melaksanakan tugas dan
tanggung jawab untuk mencapai kesuksesan di universitas. Temuan penelitian terdahulu
menunjukkan bahwa ada hubungan positif efikasi diri dengan kesejahteraan psikologis pada siswa
sekolah menengah atas. Penelitian terdahulu cenderung meneliti efikasi diri secara umum pada
siswa sedangkan penelitian ini berfokus pada efikasi diri akademik pada mahasiswa yang bertujuan
untuk mengetahui hubungan antara efikasi diri akademik dan kesejahteraan psikologis pada
mahasiswa Universitas Negeri Malang. Teknik sampling yang digunakan adalah cluster sampling
dengan jumlah sampel sebesar 259 mahasiswa yang berasal dari Fakultas MIPA, Fakultas Teknik,
dan Fakultas Psikologi Universitas Negeri Malang. Pengumpulan data menggunakan adaptasi dari
The Academic Self-Efficacy Scale (TASES) dan skala kesejahteraan psikologis. Analisis data yang
digunakan adalah analisis deskriptif dan korelasional. Hasil penelitian ini menunjukkan sebanyak
67,2% mahasiswa Universitas Negeri Malang memiliki tingkat efikasi diri akademik yang tinggi dan
sebanyak 55,6% mahasiswa Universitas Negeri Malang memiliki tingkat kesejahteraan psikologis
yang tinggi. Hasil uji korelasi menunjukkan koefisien sebesar 0,643 yang berarti ada hubungan
positif yang signifikan antara efikasi diri akademik dan kesejahteraan psikologis pada mahasiswa
Universitas Negeri Malang. Melalui penelitian ini diharapkan mahasiswa Universitas Negeri Malang
dapat meningkatkan efikasi diri akademik untuk mencapai kondisi kesejahetraan psikologis yang
lebih baik.
References
Adeyemo, D. A., & Adeleye, A. T. (2008). Emotional Intelligence , Religiosity and Self-Efficacy as Predictors of
Psychological Well-Being among Secondary School Adolescents in Ogbomoso, Nigeria. Europe’s Journal
of Psychology, 4(1), 1–13. https://doi.org/https://doi.org/10.5964/ejop.v4i1.423
Afifah, Aprilia, Hamidah, Dewi, Burhani, I. (2019). STUDI KOMPARASI TINGKAT KEPERCAYAAN DIRI (SELF
CONFIDENCE) SISWA ANTARA KELAS HOMOGEN DENGAN KELAS HETEROGEN DI SEKOLAH
MENENGAH ATAS. Happiness, Journal of Psychology and Islamic Science, 3(1).
https://jurnal.iainkediri.ac.id/index.php/happiness/article/view/1886/907
Awaliyah, A., & Listiyandini, R. A. (2017). Pengaruh Rasa Kesadaran terhadap Kesejahteraan Psikologis Pada
Mahasiswa The Influence of Trait Mindfulness toward Psychological Well-Being among University
Students. Psikogenesis, 5(2), 90–101. https://doi.org/10.24854/jps.v5i2.498
Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi (edisi 2). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azwar, S. (2017). Metode Penelitian Psikologi (edisi 2). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Bandura, A., Freeman, W. H., & Lightsey, R. (1999). Self-Efficacy: The Exercise of Control. In Journal of Cognitive
Psychotherapy (Vol. 13, Issue 2, pp. 158–166). https://doi.org/10.1891/0889-8391.13.2.158
Darmayanti, K. K. H., Anggraini, E., Winata, E. Y., & Mardianto, M. F. F. (2021). Confirmatory Factor Analysis of
the Academic Self-Efficacy Scale : An Indonesian Version. JP3I (Jurnal Pengukuran Psikologi Dan
Pendidikan Indonesia), 10(2), 118–132. https://doi.org/https://doi.org/10.15408/jp3i.v10i2.19777
Davis, S. K., & Hadwin, A. F. (2021). Exploring differences in psychological well-being and self-regulated
learning in university student success. Frontline Learning Research, 9(1), 30–43.
https://doi.org/10.14786/flr.v9i1.581
Dyla, D. F. N., Afni, A., & Rahmi, A. R. (2020). Psychological Well Being Mahasiswa dalam Menjalani Kuliah
Daring untuk Mencegah Penyebaran Virus Corona (Studi terhadap Mahasiswa Bimbingan Konseling
Islam UIN Imam Bonjol Padang). Al Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 11(1), 15–22.
https://www.ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/alirsyad/article/view/1510
Fadhil, A. (2021). Evaluasi Properti Psikometris Skala Psychological Well-Being (PWB) Versi Indonesia. Jurnal
Psikologi Universitas Padang, 5(2), 4666–4674.
https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1622
Feist, J., & Feist., G. J. (2013). Teori Kepribadian Edisi Ketujuh. Jakarta: Salemba Humanika
Imamuddin, M., & Isnaniah. (2017). Kemampuan Spasial Mahasiswa Laki-laki dan Perempuan Dalam
Menyelesaikan Masalah Geometri. Humanisma Journal of Gender Studies, 1(2), 38–47.
Ismail, R. G., & Indrawati, E. S. (2013). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Psychological Well Being Pada
Mahasiswa STIE Dharmaputera Program Studi Ekonomi Manajemen Semarang. Jurnal Empati, 2(4), 1–8.
https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/7427/7187
Khoirunnisa, A., & Ratnaningsih, I. Z. (2016). Optimisme Dan Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa
Pendidikan Dokter Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro. Empati, 5(1), 1–4.
https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/14936
Kurniasari, E., Rusmana, N., & Budiman, N. (2019). Gambaran umum kesejahteraan psikologis mahasiswa.
Journal of Innovative Counseling : Theory, Practice, and Research, 3(2), 52–58.
https://journal.umtas.ac.id/index.php/innovative_counseling/article/view/564
Narpila, S. D. (2019). Perbedaan Kecerdasan Spasial Antara Siswa Laki-Laki Dan Siswa Perempuan Kelas X Sma
Ypk Medan Pada Materi Geometri. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 2(1), 34–41.
https://doi.org/10.33578/prinsip.v2i1.39
Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson Education
Limited.
Papalia, D. E., Old, S. W., & Feldman, R. D . (2008). Human Development (Psikologi Perkembangan) Edisi Ke-9
Bagian V s/d IX. Jakarta: Kencana.
Prayogi, Handarini, F., & Moenindyah, D. (2017). Hubungan Self Efficacy, Optimism, Social Support dan
Psychological Well-Being Peserta Didik SMK. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan,
(4), 508–515. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/
Rahmawati, N. R., Handarini, D. M., & Triyono, T. (2017). Relation of Emotional Intelligence, Self-esteem, Selfefficacy, and Psychological Well-Being Students of State Senior High School. Jurnal Pendidikan
Humaniora, 5(1), 40–46. https://doi.org/10.17977/um030v5i12017p040
Roos, S. M., Potgieter, J. C., & Temane, M. Q. (2013). Self-efficacy, collective efficacy and the psychological wellbeing of groups in transition. Journal of Psychology in Africa, 23(4), 561–567.
https://doi.org/10.1080/14330237.2013.10820668
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being.
Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-
57.6.1069
Sagone, E., & Caroli, M. E. De. (2014). Locus of Control and Academic Self-efficacy in University Students: The
Effects of Self-concepts. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114(January 2015), 222–228.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.689
Santrock, J. W. (2012). Life Span Development (Perkembangan Masa-Hidup), Edisi Ke-13 Jilid 1. Jakarta:Erlangga.
Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2012). Theories od Personlity, Tenth Edition. Wadsworth Cengage Learning.
Siddiqui, S. (2015). Impact of Self-Efficacy on Psychological Well-Being among Undergraduate Students.
International Journal of Indian Psychology, 2(3). https://doi.org/10.25215/0203.040
Sugiyono. (2016). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Triwahyuningsih, Y. (2017). Kajian Meta-Analisis Hubungan antara Self Esteem dan Kesejahteraan Psikologis.
Buletin Psikologi, 25(1), 26–35. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.9382
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.