ANALISIS PEMAHAMAN PESERTA DIDIK PADA MATERI GERAK BENDA SETELAH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY BERBANTUAN LKPD BERDIFERENSI KONTEN

Authors

  • Salindri Sukamto Putri PPG Pascasarjana, Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia

Keywords:

Understanding the Concept, Discovery Learning, Content Differentiation, Motion of Objects

Abstract

In this Merdeka Curriculum era, a learning model is needed that can increase students' activeness and understanding. Student-centered learning is expected to increase students' understanding and role in the learning process. Understanding concepts in physics science learning is very important to improve so as not to cause misunderstanding or misconceptions in the future. The material of object motion consists of several sub-materials, namely distance, displacement, velocity, speed, acceleration, and deceleration. The purpose of this study was to analyze the understanding of students regarding the concept of motion of objects in science learning as indicated by the acquisition of the percentage of students answering questions correctly using the method used is descriptive quantitative. The instrument used in this study was a multiple-choice question of 10 questions. Respondents who participated were 33 students of VII D class in SMPN 12 Malang. The results showed that overall the percentage of students who answered correctly was 62% and included in the high category. Students' understanding of the sub-materials of distance, displacement, and speed is in the high category. As for the sub-materials of speed, acceleration and deceleration are included in the medium category.

References

Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Matematika SD. Cendikia : Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95–101.

Avivi, A. A., Pramadhitta, A. D., Rahayu, F. F., Saptariana, M., & Salamah, A. U. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Project Based Learning pada Peserta Didik Sekolah Menengah Atas Kelas X pada Materi Bioteknologi. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 3(3), 251–258.

Hepi, Karyanto, P., & Sukarmin. (2022). Hubungan Antara Kemampuan Pemahaman Konsep Materi Gerak dan Gaya dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP Kelas VIII SMP Negeri 1 Kebakkramat. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA , 11(1), 22–28.

Junaid, M., Salahuddin, & Anggraini, E. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa di SMPN 17 Tebo. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 1(1), 16–21.

Maulida, I. N., Taufik, M., & Kosim. (2022). Pengaruh Media PhET dalam Model Discovery Learning Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1150–1156.

Naibaho, D. P. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Mampu Meningkatkan Pemahaman Belajar Peserta Didik. Journal of Creative Student Research (JCSR), 1(2), 81–91.

Novitasari, D., Widyaningsih, S. W., & Sebayang, S. R. B. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik Kelas X IPA SMA Negeri 1 Manokwari Melalui Pembelajaran Online. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 3(1), 39–57.

Nurwahidah, I. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Gerak dan Gaya Pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(1), 93–100.

Puri, P. R. A., & Perdana, R. (2023). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik SMA di Bantul pada Materi Fluida Statis dan Upaya Peningkatannya melalui Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinesthetic. MAGNETON: Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika UNWIRA, 1(2), 93–101.

Rahman, F., Jalal, A., & Suratno, J. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Negeri 5 Kota Ternate pada Materi Lingkungan. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 2(1), 33–45.

Sari, S. P., Lubis, P. H. M., & Sugiarti. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Discovery Learning Berbantuan Software Tracker pada Materi Gerak Melingkar untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik. Jurnal Kumparan Fisika, 4(2), 137–146.

Tang, M. (2021). Penerapan Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Pada Materi Gaya Dan Hukum Newton Terhadap Peserta Didik Kelas VIII-1. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2), 164–174.

Downloads

Published

01-05-2024

How to Cite

Sukamto Putri, S. (2024). ANALISIS PEMAHAMAN PESERTA DIDIK PADA MATERI GERAK BENDA SETELAH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY BERBANTUAN LKPD BERDIFERENSI KONTEN . Jurnal MIPA Dan Pembelajarannya (JMIPAP), 4(10), 4. Retrieved from http://journal3.um.ac.id/index.php/mipa/article/view/5703

Issue

Section

Articles