Pengembangan E-module berbasis digital flipbook pada mata pelajaran kearsipan untuk meningkatkan hasil belajar siswa

Authors

  • Ellysa Dini Aryanti Universitas Negeri Malang
  • Mohammad Arief Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um066v1i12021p24-33

Keywords:

teaching materials, e-module, digital flipbook, learning outcomes, bahan ajar, e-module digital flipbook, hasil belajar

Abstract

Abstract

The Development of teaching material of E-Module in archival subject is needed because there are no modules intended for students so far. The development of this e-module is aimed at (1) Producing an electronic module (E-module) based on Digital Flipbook in Archival Subject (Basic Competency 3.7 Implementing alphabetical, chronological, geographical, number, and subject archive systems And Basic Competency 4.7 Carry out alphabetical, chronological, geographical, number, and subject archive systems) for class X OTKP’s students in SMK Negeri 1 Ngawi, (2) Knowing the feasibility of Digital Flipbook-based E-module in the subject of Archival based on expert validation and (3) Knowing the difference in learning outcomes of students in the experimental class using E-module with control class students who do not use E -module that has been made by researcher. This research uses Research and Development (R&D) with Borg & Gall research and development model, namely 1) Preliminary studies, 2) Initial data collection, 3) Initial product development, 4 ) Design Validation, 5) Design Revision, 6) Limited trials, 7) Initial product revisions, 8) field trials, 9) Final product revisions, 10) Final Products. The e-module validation is carried out by e-module experts, material experts and limited trials. E-module experts is 98%, material expert validation is 94.5%, the limited trial result is 89.6%. The combined validation average is 94.03% which shows that the e-module is very valid.

Abstrak

Pengembangan bahan ajar e-module kearsipan sangat dibutuhkan karena belum adanya modul yang diperuntukkan untuk siswa. Pengembangan e-module ini bertujuan untuk (1) Menghasilkan modul elektronik (E-module) berbasis Digital Flipbook pada Mata Pelajaran Kearsipan (KD 3.7 Menerapkan penyimpanan arsip sistem abjad, kronologis, geografi, nomor, dan subjek dan KD 4.7 Melakukan penyimpanan arsip sistem abjad, kronologis, geografi, nomor, dan subjek) untuk siswa kelas X OTKP di SMK Negeri 1 Ngawi, (2) Mengetahui kelayakan E-module berbasis Digital Flipbook pada Mata Pelajaran Kearsipan berdasarkan validasi para ahli dan (3) Mengetahui perbedaan hasil belajar siswa kelas eksperimen dengan siswa kelas kontrol. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (R&D) dengan Model penelitian dan pengembangan Borg & Gall yaitu 1) Studi pendahuluan, 2) Pengumpulan data awal, 3) Pengembangan produk awal, 4) Validasi Desain, 5) Revisi Desain, 6) Uji coba terbatas, 7) Revisi produk awal, 8) uji coba lapangan, 9) Revisi produk akhir, 10) Produk Akhir. Validasi e-module dilakukan oleh ahli e-module, ahli materi dan uji coba terbatas. Ahli e-module sebesar 98%, ahli materi sebesar 94,5%, dan uji coba terbatas sebesar 89,6%. Rata-rata gabungan validasi yaitu sebesar 94,03% yang menunjukkan e-module sangat valid

References

Akbar, S. (2013). Instrumen perangkat pembelajaran [Teaching instruments]. PT Remaja Rosdakarya.

Arini, A. D. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Pendekatan Saintifik Sebagai Bahan Ajar Materi Rekonsiliasi Bank. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 3(2).Borg, W. R., & Gal, M. D. (1983). Educational Research An Introduction. New York: Longman Inc.

Fauziah, I. Z. (2016). Pengembangan E-Modul Berbasis Adobe Flash CS6 pada Mata Pelajaran Penataan Barang Dagang. JPBM (Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen), 2(2), 154-159.

Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal inovasi teknologi pendidikan, 5(2), 180-191.

Hidayatullah, dkk. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Maker Pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar di SMK Negeri 1 Sampang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1): 83-88.

Huang, C. J., Liu, M. C., Chu, S. S., & Cheng, C. L. (2007). An intelligent learning diagnosis system for Web-based thematic learning platform. Computers & Education, 48(4): 658-679. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.04.016.

Isnaeni, dkk. (2018). An Increase in Learning Outcome Students is Through the Development of Archive E-module Based on The Flipbook with Discovery Learning Model. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, 4(3), 114ˉ118. DOI: http://dx.doi.org/10. 17977/um003v4i32018p125.

Karemaker, A., Jelley, F., Clancy, C., & Sylva, K. (2017). The effects on children’s literacy skills of reading e-books with different features: Are ‘bells and whistles’ over-rated? International Journal of Child-Computer Interaction, 12: 30-36, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijcci.2017.01.004.

Kavadella, dkk. (2013). Recommendations for the development of E-modules for the continuing professional development of European dentists. European Journal of Dental Education, 17 (1): 45-54, DOI: 10.1111/eje.12039.

Kurniasari, F., Jusuf, E., & Gunardi, A. (2018). The readiness of Indonesian toward MOOC system. International Journal of Engineering & Technology, 7(3): 1631-1636. DOI: 10.14419/ijet.v7i3.15431.

Lestari, I. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Padang: Akedemia Permata.

Mawarni, dkk. (2017). Pengembangan Digital Book Interaktif Matakuliah Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Mahasiswa Teknologi Pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 84-96. DOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.10114

Maulindah, L., Arief, M., & Oetami, M. S. (2017). Development of Electronic Book (E-Book) EPUB-Based for Display Course. JPBM (Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen), 3(1), 73-84.

Nopriyanti. (2018). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis 3D Pageflip Professional Mata Kuliah Gambar Teknik Di Program Studi Pendidikan Teknik Mesin. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 3(1), 64-75. DOI: v3i1.19125.

Oktasari, D., Kuswanto, H., Ismet, & Sardianto, M. S. (2018). The Technology Pedagogy Knowledge (TPK) Teacher Using Worksheet 3D Pageflip Professional for Promoting Argumentation Skills’ High-Schools Students in Physics Learning. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Fisika, 4(2), 131-140. DOI: doi.org/10.21009/1.04210.

Purwaningtiyas, dkk. (2017). Pengembangan Modul Elektronik Matapelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan Kelas XI Berbasis Online dengan Program Edmodo. Jurnal Pendidikan, 2(1): 121-129, DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v2i1.8471

Raihan, S., Haryono, & Ahmadi, F. (2018). Development of Scientific Learning E-Book. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 7(1): 7-14. DOI: 0.15294/ijcet.v7i1.24793.

Rufii, R. (2015). Developing Module on Constructivist Learning Strategies to Promote Student’s Independent and Performance. International Journal of Education, 7 (1): 18-28, DOI: http://dx.doi.org/10.5296/ije.v7il.6675)

Sadiman, A.S. (1986). Media Pendidikan; Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Sadiman, A.S. (2010). Media Pendidikan; Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Tseng-Yi Chen et al. (2015). Integrating an e-book software with vector graphic technology on cloud platform. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176: 1012–1019, DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.572

Downloads

Published

2021-01-30

Issue

Section

Articles