Peran financial technology LinkAja pada mahasiswa di Kota Malang

Authors

  • Vira Anandha Universitas Negeri Malang
  • Imam Mukhlis Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.17977/um066v2i52022p502-512

Keywords:

E-wallet LinkAja, Consumer Behaviour, Contactless Payment, Perilaku Konsumen

Abstract

Abstract

One of the contactless payment phenomena in Indonesia is progressing rapidly with the presence of various types of digital payments, which has gained popularity among the community. Bank Indonesia provides a QR Code payment standard through server-based electronic money applications. This relatively speedy technological progression is followed by technological developments in the financial sector with the term Financial Technology (Fintech). Several Payment System Service Providers (PJSP) have obtained QRIS approval for the Non-Bank category, one of which is LinkAja, which supports the BI program. This study aims to determine the roles, functions, and benefits of digital payment systems among students in Malang City, as well as deepen the knowledge and behavior of students as application users. The research method used in this research is qualitative research. The study results show that LinkAja's features and services are helpful for students' daily activities. LinkAja's also collaborates with universities, providing booth services in several locations, along with cooperating with various platforms providing transportation services, lifestyle, and daily necessities, such as in traditional markets, merchants in malls, MSME players in Malang City to expand the distribution of usage non-cash transactions to create transactions that are safe, easy, practical, and structured.

Abstrak

Salah satu fenomena contactless payment di Indonesia saat ini berkembang cukup pesat dengan hadirnya berbagai macam jenis pembayaran digital yang menjadi trend bagi masyarakat. Bank Indonesia menyediakan standar pembayaran QR Code untuk pembayaran melalui aplikasi uang elektronik berbasis server. Perkembangan teknologi yang cukup pesat diikuti dengan perkembangan teknologi pada bidang keuangan dengan istilah Financial Technology (Fintech). Beberapa Penyelenggara Jasa Sistem Pembayaran (PJSP) yang telah memperoleh perjetujuan QRIS kategori Non Bank salah satunya LinkAja yang mendukung program BI, Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran, fungsi, dan manfaat dari sistem pembayaran digital pada kalangan mahasiswa di Kota Malang serta memperdalam pengetahuan dan perilaku mahasiswa sebagai pengguna aplikasi.Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Hasil penelitian menunjukan fitur dan layanan LinkAja bermanfaat bagi mahasiswa untuk kegiatan sehari-hari. Dengan upaya LinkAja melalui bekerjasama dengan universitas, menyediakan layanan booth di beberapa lokasi, kerjasama dengan berbagai platform penyedia jasa layanan transportasi, lifestyle, kebutuhan sehari-hari seperti di pasar tradisional, merchant di dalam mall, pelaku UMKM di Kota Malang dengan tujuan memperluas sebaran penggunaan transaksi non tunai agar tercipta transaksi yang aman, mudah, praktis, dan terstruktur.

References

Aftech Indonesia. (2020). Profil perusahaan PT Fintek Karya Nusantara. Retrieved from https://fintech.id/index.php/id/member/detail/227

Bank Indonesia. (2019). Majalah Bank Indonesia bicara, 78.

Bank Indonesia. (2020). Bahan sosialisasi QRIS.

Bank Indonesia. (2021). Statistik sistem pembayaran (SSP). Retrieved from https://www.bi.go.id/id/statistik/¬ekonomi-keuangan/ssp/uang-elektronik-jumlah.aspx

Bappenas, S. N. S. (2021). Sekilas SDGs.

Buckingham, D. (2015). Defining digital literacy: What do young people need to know about digital media? Nordic Journal of Digital Literacy, 2015(4), 21–34. http://doi.org/10.18261/issn1891-943x-2015-jubileumsnummer-03

Departemen Bank Indonesia, K. (2022). Tiga insiatif pembayaran digital untuk pemulihan ekonomi.

Fajar, M., & Larasati, C. W. (2021). Peran financial technology (Fintech) dalam perkembangan UMKM di Indonesia: Peluang dan Tantangan. Humanis 2021, 1(2), 702–715.

Fatihudin, D; Firmansyah, M. A. (2019). Pemasaran Jasa; Strategi mengukur kepuasan dan loyalitas pelanggan.

Findy, M., & Wijaksana, I. T. (2020). Fitur layanan dan kepercayaan terhadap tingkat kepuasan pelanggan linkaja di Indonesia. Ecodemica, 4(2), 1–9.

Frączek, B., & Urbanek, A. (2021). Financial inclusion as an important factor influencing digital payments in passenger transport: A case study of EU countries. Research in Transportation Business and Management, (xxxx), 100691. http://doi.org/10.1016/j.rtbm.2021.100691

KP, V., & Sumathy, M. (2017). Digital payment systems: Perception and concerns among urban consumers, 3(6), 1118–1122. Retrieved from www.allresearchjournal.com

Mahfuroh, R., Wicaksono, A. P., & Akuntansi, P. S. (2020). Financial technology linkaja sebagai alat pembayaran elektronik. Jurnal Ilmiah Akuntansi Manajemen, 3(November), 160–173. http://doi.org/10.35326¬/jiam.v3i2

Ministry of National Development Planning. (2017). Pilar pembangunan ekonomi.

Nadhilah, P., Jatikusumo, R. I., & Permana, E. (2021). Efektifitas penggunaan E-Wallet di kalangan mahasiswa dalam proses menentukan keputusan pembelian. JEMMA (Journal of Economic, Management and Accounting), 4(2), 128. http://doi.org/10.35914/jemma.v4i2.725

Nawawi, H. H. (2020). Penggunaan E-wallet di kalangan mahasiswa. Emik, 3(2), 189–205. http://doi.org-/10.46918/emik.v3i2.697

Prayustika, P. A., Suryadi, I. G. I., Arsawan, I. W. E., & Widiantara, I. M. (2020). Peran financial technology dalam meningkatkan literasi keuangan mahasiswa. Artificial Intelligence and the Law, 6(2), 31–48.

Punwatkar, S., & Verghese, M. (2018). Adaptation of e-wallet payment: an empirical study on consumers’ adoption behavior in central India. International Journal of Advanced in Management, Technology and Engineering Sciences, 8(Iii), 1147–1156.

Raco, J. (2018). Metode penelitian kualitatif: jenis, karakteristik dan keunggulannya. http://doi.org/10.31219¬/osf.io/mfzuj

Sari, A. N., Mintarti, S. U., & Utomo, S. H. (2020). Penggunaan e-wallet dalam membentuk perilaku konsumsi mahasiswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(12), 1860. http://doi.org¬/10.17977/jptpp.v5i12.14365

Shin, D. H. (2009). Towards an understanding of the consumer acceptance of mobile wallet. Computers in Human Behavior, 25(6), 1343–1354. http://doi.org/10.1016/j.chb.2009.06.001

Sugiyono. (2009). Memahami penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta,CV.

Sukis Warningsih, N. M. (2021). Determining factors of digital wallet usage. Jurnal Manajemen, 25(2), 271. http://doi.org/10.24912/jm.v25i2.740

Surekha, A., Rubesh Anand, P. M., & Indu, I. (2015). E-payment transactions using encrypted QR codes. International Journal of Applied Engineering Research, 10(77), 460–463.

Downloads

Published

2022-05-28

Issue

Section

Articles